marți, 1 august 2017

Mahatma Gandhi – UN SUFLET MARE



VIATA



“Pretind ca nu sunt decat un om obisnuit cu abilitati mai mici decat cele medii. Nu am nicio indoiala ca orice barbat sau femeie poate realiza ceea ce am realizat eu, daca el sau ea ar face acelasi efort si ar cultiva aceeasi speranta si credinta.” / Gandhi





Mahatma Gandhi, cu numele adevarat Mohandas Karamchand Gandhi, s-a nascut pe 02 octombrie 1869, in micutul oras Porbandar, regiunea Kathiawar, din Gujarat, pe coasta de vest a Indiei. A murit pe 30 ianuarie 1948, la New Delhi.

Cu timpul, Gandhi a devenit unul dintre cei mai respectati conducatori spirituali si politici ai secolului XX, fiind considerat parintele luptei pentru independenta Indiei si initiatorul miscarii de revolta non-violente Satyagraha, sau “Adevarata forta”, metoda de actiune sociala directa bazata pe principiile curajului, nonviolentei si adevarului. Pentru Gandhi, felul in care se comportau oamenii era mult mai important decat ceea ce realizau ei! Satyagraha a promovat non-violenta si nesupunerea civila ca fiind cele mai potrivite metode pentru obtinerea obiectivelor politice si sociale. Mahatma Gandhi a fost liderul miscarii pentru drepturi civile a indienilor hindusi si musulmani din Africa de Sud si liderul miscarii de independenta a Indiei impotriva dominatiei britanice. Folosind nesupunerea civila non-violenta ca arma, a condus campaniile la nivel national pentru diverse cauze sociale si pentru realizarea Swarajului sau a auto-guvernarii.

A inspirat miscarile pentru drepturile civile si libertate din intreaga lume. Numele onorific de Mahatma (sanscrita: "Suflet Mare") dat de poetul indian Rabindranath Tagore si aplicat lui mai intai in 1914, in Africa de Sud - este acum utilizat in intreaga lume. Titlul reprezenta sentimentele milioanelor de tarani indieni care il priveau pe Gandhi ca pe un om sfant. Cu toate acestea, Gandhi nu a agreat titlul, deoarece il arata ca pe un om deosebit, in timp ce el se considera unul obinuit. In India, este numit si Bapu (in gujarati: alint pentru "tata") sau Gandhiji. Neoficial, el este numit Tatal Natiunii.

Gandhi provenea dintr-o familie indiana din patura superioara a societatii, din casta negutatorilor, Vaishya. Tatal sau, Karamchand Gandhi, nu a avut o educatie inalta, dar s-a dovedit a fi, ca inalt oficial in administratia de stat, (ministru sef –diwan- in Porbandar si consilier in Rajkot) un om capabil, cinstit, credincios, virtuos, sincer si curajos. A murit pe cand Gandhi avea 16 ani. Mama sa, Putlibai, a fost o hindusa devotata, pioasa si religioasa. Inocenta ei, bunatatea si calitatile sfinte au avut un impact extraordinar asupra lui Gandhi, care si-a inceput scoala ca un baiat bland, timid si inocent.

La varsta de 13 ani, Gandhi i s-a alaturat Kasturbei, in varsta de 12 ani, printr-o casatorie organizata de parinti. Kasturba era o femeie simpla, virtuoasa si pioasa. Ea l-a servit cu devotament pe Gandhi pana la sfarsit si a indurat greutati alaturi de el. Impreuna au avut patru fii: Harilal si Manilal nascuti in India, Ramdas si Devdas nascuti in Africa de Sud. Gandhi, sot si parinte, a fost destul de solicitant si sever fata de sotia si fiii sai.

A trait modest, intr-o comunitate rezidentiala de sine statatoare si a purtat dhoti si esarfa, piese traditionale indiene tesute cu fire infasurate manual pe o charkha  (roata de filare). Gandhi era vegetarian. Manca mancare vegetariana simpla si purta posturi lungi ca mijloc de auto-purificare si protest politic.

Dupa frecventarea colegiului “Samaldas”,Bhavnagar, a studiat dreptul la Universitatea Ahmadabad. La varsta de 18 ani, si-a inceput pregatirea ca avocat la Universitatea din Londra. In timpul unei sederi de trei ani la Londra, a dobandit cunostinte vaste prin studiu profund. Versiunea engleza a scripturii “Bhagavad Gita” tradusa de Edwin Arnold l-a impresionat foarte mult. Studierea cartii „Viata lui Buddha“ i-a schimbat atitudinea fata de viata. A mai studiat Biblia si lucrarile profetului Mohammad. In acest fel, el a putut sintetiza diferitele religii ale lumii. In timpul sederii sale in Pretoria, Gandhi a citit aproximativ 80 de carti despre religie. Urmand cursuri biblice in acea perioada, a intrat sub influenta crestinismului, dar a refuzat sa-l imbratiseze.

Dupa ce si-a luat diploma universitara in avocatura, in 1891 a revenit in India. La sosire, a aflat insa trista veste a mortii mamei sale. In India, a practicat pentru scurt timp avocatura in Bombay dar, nereusind sa isi gaseasca o slujba bine platita, pleaca in 1893 pentru functia de consilier juridic al unei firme comerciale indiene, in Africa de Sud, unde va ramane timp de 21 de ani si unde isi dezvolta opiniile politice, etica si abilitatile de conducere politica. Acolo se confrunta cu o realitate teribila, mii de imigranti indieni fiind victime ale segregatiei rasiale, ceea ce il determina sa se angajeze in lupta impotriva dominatiei britanice. Acolo, Gandhi este expus pentru prima data prejudecatii oficiale rasiale si tot acolo isi dezvolta filozofia de actiune directa non-violenta, prin organizarea comunitatii indiene cu scopul bine determinat de a se opune legilor bazate pe discriminare rasiala si represiune socio-economica. El reuseste astfel sa uneasca indienii din diferite comunitati, limbi si religii, care se stabilisera in Africa de Sud.

Gandhi a luptat pentru recunoasterea drepturilor compatriotilor sai si, incepand din 1906, lanseaza la nivel de masa metoda revoltei bazata pe rezistenta pasnica, denumita Satyagraha, o forma de refuz radical impotriva oricarei colaborari cu autoritatile britanice. Satyagraha era o rezistenta nonviolenta focalizata si fortata la o anumita nedreptate. Un Satyagrahi (persoana care folosea Satyagraha) rezista la nedreptate, refuzand sa urmeze o lege nedreapta indiferent de atacurile la care era supus de adversar. Un Satyagrahi nu putea niciodata sa profite de problemele unui adversar. Scopul nu era sa existe un castigator si o victima a bataliei, ci mai degraba ca toti sa vada si sa inteleaga in cele din urma "adevarul" si sa fie de acord sa anuleze legea nedreapta.
  
Guvernul sud-african a admis, in cele din urma, adoptarea catorva reforme mari in favoarea muncitorilor indieni: anularea unor reguli discriminatorii, recunoasterea drepturilor civile pentru imigranti prin anularea legii taxarii indienilor excedenti, anularea legii amprentarii digitale pentru libera trece, anularea regulamentului din 1913 privind imigratia ca si validarea casatoriilor religioase. Ceea ce a provocat femeile indiene, inclusiv Kasturba, sa se alature luptei pentru drepturi civile, a fost hotararea Curtii Supreme conform careia doar casatoriile crestine mai erau legale in Africa de Sud, fapt care a transformat la un moment dat toate casatoriile indiene din acea tara in casatorii invalide si toate sotiile indiene in concubine.

Dupa ce negrii sud-africani si-au castigat dreptul de a vota in Africa de Sud, in timpul mandatului presedintelui Mandela (1994), Gandhi a fost proclamat un erou national caruia i s-au ridicat numeroase monumente.

Desi a avut de indurat si infruntat discriminarea rasiala sau situatia din Transvaal care devenise amenintatoare pentru indieni, desi a ramas anume in Africa de Sud pentru a contesta aroganta albilor si pentru a rezista nedreptatii, el nu a avut nicio ura in inima sa si a fost intotdeauna gata sa-i ajute cand acestia erau in primejdie. A fost acea combinatie rara de pregatire pentru a rezista nedreptatii si capacitatea de a-si iubi adversarul, care i-a incurcat pe dusmani si i-a fortat sa-l admire.

In 1915 Gandhi se intoarce in India, unde fermenta deja nemultumirea populatiei autohtone impotriva dominatiei britanice, in special impotriva unei noi legi agrare, care prevedea confiscarea pamantului taranilor in caz de recolta proasta sau de necultivare. Gandhi devine lider al Partidul Congresului, care avea in program eliberarea Indiei de sub colonialismului britanic. In 1919 se declanseaza prima mare campanie Satyagraha de nesupunere civila, care prevedea boicotarea marfurilor englezesti si refuzul platii impozitelor. Gandhi este arestat si, dupa un proces, este condamnat la cateva luni de inchisoare. Abia eliberat, isi continua activitatea, este din nou arestat, apoi pus in libertate.

Participa la Conferinta din Londra asupra problemei indiene, cerand independenta tarii sale in 1926. In anul 1930 se initiaza o larga campanie de rezistenta, avand ca obiectiv abrogarea impozitului pe sare si boicotarea textilelor provenite din Marea Britanie. Autoritatile engleze il aresteaza impreuna cu sotia sa si cu alti 50.000 de militanti indieni. In inchisoare, reactioneaza cu lungi greve ale foamei, care se repeta si in viitor, devenind legendare.

Gandhi a fost arestat de mai multe ori de catre britanici pentru activitatile sale din Africa de Sud si India. Credea ca este onorabil sa faca inchisoare pentru o cauza justa. In total, el a petrecut sapte ani in inchisoare pentru activitatile sale politice. Mai mult decat atat, a folosit postul pentru a imprima asupra celorlalti nevoia de a fi non-violenti.

La inceputul celui de-al doilea razboi mondial, Gandhi face apel la populatie sa nu sustina Marea Britanie daca aceasta nu garanteaza independenta Indiei. Guvernul englez reactioneaza cu arestarea lui, impreuna cu alti 60.000 de oponenti si este eliberat doar dupa doi ani de detentie. “Parasiti India”, aceasta declaratie din 1942 sfarseste prin a cristaliza rezistenta indienilor in jurul sau. Considerat un fel de sfant si un conducator politic, Gandhi obtine retragerea britanica si independenta Indiei la 15 august 1947.

Viziunea lui Gandhi asupra unei Indii independente bazata pe pluralism religios a fost totusi contestata la inceputul anilor '40 de un nou nationalism musulman care cerea o tara musulmana separata, taiata din India. Astfel, odata cu independenta tarii, Gandhi asista cu durere la divizarea subcontinentului indian in doua state, India si Pakistan, care consfinteste separarea intre hindusi si musulmani si care culmineaza la sfarsitul anului 1947 cu un razboi civil ce a costat viata a peste un milion de oameni si a pus pe drumuri sase milioane de refugiati. Gandhi fusese avocatul unei Indii unite, in care hindusii si musulmanii traiau impreuna in pace. In semn de protest, pe 13 ianuarie 1948, la varsta de 78 de ani, a inceput un post cu scopul de a opri varsarea de sange. Dupa 5 zile, liderii opozitiei s-au angajat sa opreasca luptele si Gandhi si-a intrerupt postul.

Atitudinea moderata a lui Gandhi in problema scindarii tarii a provocat ura teribila din partea unui fanatic hindus, care s-a opus programului sau de toleranta fata de toate crezurile si religiile. In dupa-amiaza tarzie a zilei de 30 ianuarie 1948, Gandhi, in varsta de 78 de ani, inca slabit in urma grevelor foamei, s-a agatat de cele doua stranepoate ale sale in timp ce il conduceau la o intalnire de rugaciune din New Delhi. Extremistul hindus Nathuram Godse, suparat pe toleranta lui Gandhi fata de musulmani, a ingenuncheat in fata lui inainte de a scoate un pistol semiautomat si de a-l impusca de trei ori. Godse si un complice au fost executati prin spanzurare in noiembrie 1949, in timp ce conspiratorii suplimentari au fost condamnati la inchisoare pe viata.

Actul violent a luat viata unui pacifist care si-a petrecut toata viata predicand non-violenta. Incinerarea sa publica a provocat ample manifestari de doliu popular. Moartea lui Gandhi a fost plansa la nivel national. Peste doua milioane de oameni s-au alaturat procesiunii funerare lunga de cinci mile. Corpul sau a fost purtat pe un transportator de arme modificat astfel incat oamenii sa-l poata privi. Motorul vehiculului nu a fost utilizat; in schimb, patru franghii tractate de 50 de oameni au tras vehiculul. Toate institutiile detinute de indieni din Londra au ramas inchise in doliu, mii de oameni din toate religiile si confesiunile, indienii din toata Marea Britanie s-au adunat la Casa Indiei din Londra (Inalta Comisie a Indiei din Londra este misiunea diplomatica a Indiei in Regatul Unit).

Ani de zile dupa asasinat, "umbra lui Gandhi s-a conturat semnificativ asupra vietii politice a noii republici indiene". Fata de politicile sale economice si sociale, noul guvern a inabusit orice opozitie care dorea reconstituirea imaginii si ideilor lui Gandhi.

Chiar si dupa moartea sa, angajamentul lui Gandhi fata de non-violenta, credinta in viata simpla – de a-si face propriile haine, de a manca o dieta vegetariana si de a folosi posturile pentru auto-purificare si ca mijloc de protest - au fost un far de speranta pentru oamenii oprimati si marginalizati din intreaga lume. Satyagraha a ramas una dintre cele mai puternice filosofii in luptele duse pentru libertate din intreaga lume, iar actiunile lui Gandhi au inspirat viitoarele miscari ale drepturilor omului in intreaga lume, inclusiv cele ale liderului pentru drepturi civile, Martin Luther King Jr., in Statele Unite si ale liderului pentru drepturile omului, Nelson Mandela, in Africa de Sud.

Ziua de nastere a lui Mahatma Gandhi, 2 octombrie, este comemorata azi in India ca sarbatoare nationala, Gandhi Jayanti, iar in intreaga lume ca Ziua Internationala a Nonviolentei (conform adoptarii rezolutiei Natiunilor Unite din 15 iunie 2007). In 1930, revista „Time” l-a numit „Omul Anului”, iar la finele anului 1999, Gandhi a fost trecut al doilea dupa Albert Einstein pe lista „Personalitatilor Secolului”. Nu a primit vreodata Premiul Nobel pentru pace, desi a fost nominalizat de 5 ori intre 1937 si 1948. Nu i-a fost decernat de nicio comisie, fie ea si din Norvegia, dar i-a fost decernat, pentru mostenirea si influenta de neegalat, de intreaga omenire la libertatea careia si-a adus incomensurabila sa contributie!

Printre tributurile acordate lui Gandhi dupa moartea sa, au fost aceste cuvinte ale marelui fizician, Albert Einstein: "Generatiile viitoare nu vor crede ca un asemenea om din carne si oase a umblat pe acest pamant ".



Nota:
Unul dintre cele mai apreciate poeme ale lumii, Bhagavad Gita este o Scriptura hindusa care face parte din Mahabharata indiana epica. Este, fara indoiala, si unul dintre cele mai importante texte din istoria literaturii si filosofiei. Scriptura ofera un ghid despre cum sa realizam o viata proprie plina de demnitate si o clarificare a teologiei indiene.Scrisa sub forma unui dialog poetic intre printul razboinic Arjuna si calaretul sau divin Krishna, piesa este compusa din 700 de versete si subliniaza importanta indeplinirii datoriei si a credintei in Dumnezeu. Ea descrie scopul divin al relatiei dintre om si Dumnezeu si omniprezenta lui Dumnezeu care ajuta ca binele sa fie rasplatit.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.