IDEI si PRINCIPII
“Sa inveti ca in viata, mai
usor poti invinge ura prin iubire, minciuna prin adevar si violenta prin
abnegatie, trebuie sa fie elementul fundamental in educatia fiecarui copil“/ Gandhi
Idei pentru
reconstruirea lumii
Ideile lui Gandhi despre Satyagraha, Sarvodaya, Ahimsa, Swadeshi si Swaraj contin
ingrediente pentru construirea lumii si remodelarea Planetei. Prin ele se afirma credinta neincetata in bunatatea naturii
umane.
Sarvodaya
Este un termen
sanscrit care inseamna "ridicarea universala" sau "progresul tuturor". Termenul a fost
folosit de Mahatma Gandhi drept titlul pentru traducerea sa din 1908 a brosurii
lui John Ruskin despre economia politica, "Unto This Last" (Pana la
ultimul). El a ajuns sa foloseasca termenul pentru idealul propriei sale
filosofii politice. Mai tarziu, Gandhi, ca si activistul indian nonviolent
Vinoba Bhave, a imbratisat termenul ca si nume pentru miscarea sociala din
India post-independenta care se straduia sa se asigure ca autodeterminarea si egalitatea au ajuns la toate straturile societatii indiene.
Satyagraha
Este un termen
sanscrit tradus vag ca "insistenta asupra adevarului", "loialitate
fata de adevar" sau “forta adevarului”. Este o forma particulara de rezistenta
non-violenta sau de rezistenta civila. Termenul satyagraha a fost inventat si
dezvoltat de Mahatma Gandhi. L-a numit si "forta
iubirii" sau "forta sufletului". El a desfasurat satyagraha in miscarea de
independenta a Indiei si, de asemenea, in timpul luptelor anterioare din Africa
de Sud pentru drepturile civile indiene. Teoria Satyagraha a influentat
campaniile lui Martin Luther King si ale lui James Bevel in timpul Miscarii drepturilor
civile din Statele Unite si multe alte miscari de justitie sociala similare. Cel
care practica satyagraha este un satyagrahi.
Ahimsa
Inseamna "sa nu ranesti" sau "compasiune"
si se refera la o virtute-cheie in religiile indiene. Cuvantul deriva din
sanscrita - adica sa nu provoci ranire, sa nu faci rau. Mai este mentionat ca "non-violenta" si se aplica tuturor fiintelor vii - inclusiv tuturor animalelor - in
religiile antice indiene. Ahimsa este una dintre virtutile cardinale si este un
principiu important in Jainism, Hinduism si Budism.
Ahimsa este un concept multidimensional inspirat
de premisa ca toate fiintele vii au scanteia energiei spirituale divine; prin
urmare, a rani o alta fiinta inseamna sa te ranesti pe tine insuti. Ahimsa era legat si de
ideea ca orice violenta are consecinte karmice. In timp ce cercetatorii stravechi
ai hinduismului au pionierat si au perfectionat in timp principiile Ahimsa,
conceptul a atins statut extraordinar in filosofia etica a jainismului. Preceptul Ahimsa de a nu provoca ranire include faptele, cuvintele si gandurile. Mahatma
Gandhi a crezut cu putere in principiul ahimsa.
Miscarea Swadeshi
Ca si parte a miscarii
de independenta a Indiei si a evolutiei nationalismului indian, a fost o strategie ce viza inlaturarea imperiului britanic de la putere si imbunatatirea
conditiilor economice din India, urmand principiile swadeshi care au avut un oarecare
succes. Strategiile miscarii Swadeshi au implicat ne-cooperarea (adica boicotarea produselor britanice) si
relansarea produselor interne si a proceselor de productie. Au fost identificate
cinci faze ale miscarii Swadeshi.
Cea de-a doua faza a miscarii Swadeshi a inceput
cu impartirea regiunii Bengal de catre Viceregele Indiei, Lordul Curzon, in
1905 si a continuat pana in 1911. A fost cea mai de succes miscare pre-gandhiana.
Swadeshi, ca si strategie, a fost un punct-cheie folosit de Gandhi,
care l-a descris ca fiind sufletul Swaraj-ului (auto-guvernarii). Cea de-a treia
miscare Swadeshi, intre 1918–1947, initiata de Gandhi a fost insotita de ridicarea
industriasilor indieni. Cea mai puternica, cea din Bengal, a mai fost
numita si "miscarea vandemataram". Gandhi, la
momentul miscarii efective, a ramas loial Coroanei Britanice.
Swarāj
Inseamna “auto-guvernare” sau "autonomie" si a
fost folosit de Mahatma Gandhi. Cuvantul se refera de obicei la conceptul lui
Gandhi pentru independenta Indiei de sub dominatia straina. Swaraj pune
accentul pe guvernare, nu pe guvernul ierarhic, ci pe auto-guvernarea prin
indivizi, descentralizarea politica si construirea comunitatii. Deoarece asta era
impotriva sistemelor politice si sociale urmate de Marea Britanie, conceptul de
Swaraj al lui Gandhi a pledat pentru renuntarea Indiei la institutiile britanice
fie ele politice, juridice, economice, birocratice, militare sau educationale.
Swarajul lui Gandhi nu a insemnat transferarea
sistemului britanic de organizare a puterii coloniale, favorizarii, birocratiei,
mentalitatii si structurii exploatarii de clasa in mainile indiene. El a
avertizat ca un astfel de transfer ar fi totusi o regula englezeasca, doar fara
englez. "Acesta nu este Swarajul pe care il vreau", a spus Gandhi. Gandhi
a vazut democratia mai mult decat un sistem de guvernare, ea a insemnat
promovarea atat a individualitatii cat si a auto-disciplinei comunitatii.
Democratia a insemnat solutionarea litigiilor intr-un mod non-violent; a
necesitat libertatea de gandire si de exprimare. Pentru Gandhi, democratia a
fost un mod de viata.
Desi scopul lui Gandhi de a implementa in
totalitate notiunile de Swaraj in India nu a fost realizat, organizatiile de
voluntariat pe care le-a infiintat in acest scop au servit drept precursori si
modele pentru miscarile oamenilor, organizatiile de voluntariat si pentru unele
organizatii neguvernamentale care au fost initiate ulterior in diferite parti
ale Indiei.
Principiile
lui Gandhi
Afirmatiile, scrisorile si viata lui Gandhi
au atras o analiza vasta a principiilor, practicilor si credintelor sale. Unii
scriitori il prezinta ca un etalon al vietii etice si pacifismului, altii il
prezinta ca un caracter mai complex, evolutiv si contradictoriu influentat de
cultura sa si de circumstante. Cu toate acestea, prin tot ce a gandit si a
intreprins, Gandhi si-a afirmat credinta ferma in ideea ca intotdeauna iubirea cucereste ura.
Adevarul
Gandhi si-a dedicat toata
viata inaltului scop de a descoperi adevarul sau Satya. A incercat sa-l obtina
prin invatare din propriile greseli si experimentand pe el insusi. Si-a
intitulat autobiografia „Povestea experimentelor mele cu adevarul”. Gandhi a
declarat ca cea mai importanta lupta de purtat este cu proprii demoni, temeri si
nesigurante.
Gandhi a rezumat mai
intai credintele sale cand a spus "Dumnezeu este Adevarul". Mai tarziu,
el va schimba aceasta afirmatie prin "Adevarul este Dumnezeu".
Astfel, satya (adevarul) in filosofia lui
Gandhi este "Dumnezeu". Gandhi descrie termenul "Dumnezeu"
nu ca putere separata, ci ca fiinta (Brahman, Atman) a traditiei Advaita
Vedanta, un universal nondual care patrunde in toate lucrurile, in fiecare
persoana si in toata viata. Acest lucru pentru Gandhi a insemnat unitatea dintre
Dumnezeu si oameni, ca toate fiintele au acelasi suflet si, prin urmare,
egalitate, ca atman exista si este la fel ca totul in univers, ahimsa
(non-violenta) este insasi natura acestui atman.
Cinstesc locul din tine unde, cand tu esti in acel loc si sunt si eu in acel loc, exista doar Unul din noi. (in
sanscrita: literalmente “nu doua”- nondualitate)
este o scoala a filosofiei si practicii religioase hinduse si una dintre caile
clasice indiene pentru realizarea spirituala. Termenul Advaita se refera la
ideea sa ca sufletul (adevaratul Sine, Atman) este la fel ca cea mai inalta
Realitate metafizica (Brahman). Adeptii acestei scoli sunt cunoscuti sub numele
de Advaita Vedantini sau doar Advaitini si cauta eliberarea spirituala prin dobandirea
vidyā a identitatii adevarate ca si Atman si a identitatii lui Atman si
Brahman.
Esenta Satyagraha este "forta
sufletului" ca mijloc politic, refuzand sa foloseasca forta bruta impotriva
opresorului, incercand sa elimine antagonismul dintre opresor si oprimat, cu
scopul de a transforma sau "purifica" opresorul. Nu este o inactiune,
ci e determinata de rezistenta pasiva si necooperare, unde, "dragostea
cucereste ura". Un eufemism folosit uneori pentru Satyagraha este
"forta tacuta" sau “forta sufleteasca" (termen utilizat de
Martin Luther King in timpul celebrului sau discurs "I Have a
Dream"). Armeaza individul cu putere morala mai degraba decat cu putere
fizica. Satyagraha este numita si "forta universala", deoarece in
esenta "nu face nicio distinctie intre rude si strainii, tineri si batrâni,
barbati si femei, prieteni si dusmani".
Gandhi scria: "Nu
trebuie sa existe nici nervozitate, nici barbaritate, nici insolenta, nici
presiune inutila ... Daca vrem sa cultivam un adevarat spirit al democratiei,
nu ne putem permite sa fim intoleranti. Intoleranta tradeaza nevoia de
incredere in cauza cuiva”
Non-violenta
Gandhi si-a explicat filozofia si modul de
viata in autobiografia sa: „Cand pierd speranta, imi amintesc ca de-a
lungul istoriei, calea adevarului si a iubirii a invins intotdeauna. Au existat
tirani si criminali si, pentru un timp, au parut invincibili, dar pana la urma s-au prabusit.”
Pentru aplicarea acestor principii, Gandhi nu
s-a dat inapoi in a le duce catre cele mai logice extreme, inchipuindu-si o
lume in care chiar guvernul, politia si armata erau non-violente. Totusi, Gandhi
a constientizat ca nivelul acesta de non-violenta cere curaj incredibil si
multa credinta, pe care nu toata lumea le poseda. De aceea a sugerat ca nu toti
trebuie sa tina cu incapatanare de non-violenta, mai ales daca aceasta este
folosita ca scuza pentru lasitate.„Cred ca acolo
unde singura alegere este intre lasitate si violenta, eu as alege violenta”,
sugera el.
Vegetarianismul
Gandhi a fost crescut ca vegetarian de catre
mama sa. Ideea vegetarianismului este adanc inradacinata in traditiile Hindu si
Jain din India,dar si in tinutul natal Gujarat, unde majoritatea locuitorilor erau
vegetarieni, carnea fiind considerata o forma de hrana obtinuta prin violenta
animalelor. Argumentul lui Gandhi pentru vegetarianism poate fi gasit in mare
parte in textele hinduse si jain. Gandhi credea ca orice forma de hrana dauneaza
inevitabil unei anumite forme de organism viu, dar trebuie sa incercam sa intelegem
si sa reducem violenta in ceea ce consumam pentru ca "exista o unitate
esentiala a intregii vieti".
Experimentele sale cu alimente vegetale au inceput prin
anii 1890 si au continuat cateva decenii. Pentru unele din experimente, Gandhi si-a
combinat propriile idei cu cele gasite in textele indiene de yoga. Credea ca
yoga ofera beneficii pentru sanatate; ca o dieta alimentara sanatoasa, bazata
pe igiena si alimente regionale, era esentiala pentru o sanatate buna. Dincolo
de convingerile religioase, Gandhi a exprimat si alta motivatie pentru
experimentele sale cu dieta. A incercat sa gaseasca cea mai non-violenta masa
vegetariana pe care cel mai sarac om si-o putea permite, luand note meticuloase
despre legume si fructe si despre observatiile sale pe propriul corp. El considera violenta impotriva animalelor ceva care
provoaca durere si suferinta. "Vivisectia, dupa parerea mea, este cea mai
neagra dintre toate cele mai negre crime pe care omul le face in prezent impotriva
lui Dumnezeu si a creatiei lui drepte".
In copilarie, Gandhi a experimentat mancatul
carnii. Asta datorita curiozitatii sale innascute dar si convingatorului sau
prieten Sheikh Mehtab. Intr-o zi, a fost sfatuit sa manance carne pentru a avea
corpul puternic ca un englez. Convins, Gandhi a decis sa manance carne in
secret. Dupa ce a luat o bucata, constiinta i s-a revoltat si a simtit cum „o
capra vie a behait in mine“. A fost prima si ultima data cand a gustat carne. Baiatul
timid avea sa devina insa unul dintre cei mai curajosi oameni din istorie.
Inainte de a pleca la studii in Londra, i-a promis mamei sale, Putlibai si
unchiului sau, Becharji Swami, ca se va abtine de la carne, alcool si
promiscuitate. S-a tinut cu tarie de acea promisiune si a dobandit mult mai
mult decat o dieta; a dobandit bazele filozofiilor sale de viata. Odata cu
maturizarea, Gandhi a devenit un vegetarian strict.
A scris „Baza morala a vegetarianismului” si
diferite alte articole legate de acest subiect, unele din ele fiind publicate in
revista Societatii Vegetariene Londoneze, „Vegetarianul”. Gandhi a fost
inspirat de multe minti luminate in timpul acestei perioade si s-a imprietenit cu
presedintele Societatii Vegetariene Londoneze, Dr. Josiah Oldfield. A petrecut
mult timp sustinand vegetarianismul in timpul si dupa sederea sa in Londra.
Pentru Gandhi, o dieta vegetariana nu numai ca ar satisface cerintele corpului,
dar ar servi si unui scop economic deoarece carnea era si inca este mult mai
scumpa decat cerealele, legumele si fructele. De asemenea, in acea perioada multi
indieni aveau venituri mici, deci vegetarianismul era vazut nu doar ca un
obicei spiritual dar si ca unul practic. Se abtinea de la mancare pentru lungi
perioade, folosind postul ca si forma de protest politic. Refuza sa manance pana
cand moartea sau cererile sale erau atinse.
Simplitatea
Gandhi credea cu convingere ca o persoana
implicata in serviciul societatii trebuie sa duca o viata simpla, lucru care ar putea duce la puritatea spirituala si practica, Brahmacharya. Simplitatea lui a inceput
prin renuntarea la modul de viata occidental pe care il ducea in Africa de Sud.
L-a numit „reducandu-ma la zero”, ceea ce
inseamna renuntarea la cheltuielile inutile si adoptarea unui mod de viata
simplu.
Gandhi isi petrecea cate o zi pe saptamana in
tacere. El credea ca abstinenta de la vorbire ii aduce pacea interioara. In
zilele acelea comunica cu ceilalti prin scris. La reintoarcerea in India din
Africa de Sud, unde practicase dreptul cu succes, a renuntat la a purta haine
occidentale, pe care le asocia cu bogatia si succesul. Se imbraca in asa fel
incat sa fie acceptat de catre cea mai saraca persoana din India, sustinand
folosirea panzei lucrate in casa (khadi). Gandhi si adeptii sai au adoptat
purtarea hainelor tesute din fire toarse de mana lor si incurajau si pe altii sa
faca la fel. In timp ce muncitorii indieni nu aveau un loc de munca, ei isi
cumparau de multe ori hainele de la fabricile detinute de englezi. In opinia
lui Gandhi, daca indienii si-ar fi fabricat propriile haine, ar fi cauzat un
puternic soc economic sistemului britanic din India. Ca urmare, roata de tors a
fost inclusa mai tarziu pe steagul Congresului National Indian. Ulterior,
Gandhi a purtat un dhoti pentru tot restul
vietii pentru a exprima simplitatea existentei sale.
Credinta
Gandhi s-a nascut hindus si a practicat
hinduismul toata viata sa, majoritatea principiilor sale provenind din
hinduism. Ca un hindus obisnuit, credea ca toate religiile sunt egale si a
respins toate eforturile de a fi convertit la o alta religie. A fost un teolog
avid si a citit considerabil despre toate marile religii. Gandhi credea ca in
centrul fiecarei religii este adevarul si iubirea, compasiunea, non-violenta si
Regula de Aur (comporta-te cu ceilalti asa cum ai vrea sa se comporte ei cu
tine). De asemenea, punea la indoiala ipocrizia, abaterile si dogma din toate
religiile si era un neobosit reformator social.
Gandhi a criticat si a laudat crestinismul.
El a criticat eforturile misionare crestine din India Britanica, deoarece au
amestecat asistenta medicala sau educationala cu obligatia ca beneficiarul sa
se converteasca la crestinism. Potrivit lui Gandhi, acest lucru nu era un
"serviciu" adevarat, ci unul condus de motivul ulterior de a atrage
oamenii in convertirea religioasa si in exploatarea disperata din punct de
vedere economic sau medical. Nu a dus la transformarea interioara si la progresul
moral sau la invatatura crestina a "iubirii", ci s-a bazat pe critici
unilaterale false ale altor religii, cand societatile crestine s-au confruntat
cu probleme similare in Africa de Sud si Europa.
Acest lucru a dus la faptul ca persoana
convertita sa urasca vecinii si alte religii, a impartit oamenii mai degraba
decat sa-i aduca mai aproape de compasiune. Pentru Gandhi, "nicio traditie religioasa nu
poate pretinde un monopol asupra adevarului sau a mantuirii". Gandhi nu a
sprijinit legi pentru a interzice activitatea misionara, dar a cerut ca toti crestinii
sa inteleaga mai intai mesajul lui Iisus si apoi sa se straduiasca sa traiasca
fara stereotipuri si fara sa denatureze alte religii. Potrivit lui Gandhi, mesajul
lui Iisus nu era acela de a umili si de a conduce imperialist peste alti oameni
considerandu-i inferiori sau sclavi, ci acela conform caruia "cand
cei flamanzi sunt hraniti si pacea vine in viata noastra personala sau
colectiva, atunci renaste Hristos“.
Gandhi credea ca indelunga sa familiarizare
cu crestinismul il facuse sa-l placa precum si sa-l considere imperfect. El
le-a cerut crestinilor sa nu-i mai umileasca tara si poporul ca pagani, idolatri
sau alt limbaj abuziv si sa-si schimbe parerile negative despre India. Credea ca
crestinii ar trebui sa inteleaga "adevaratul
sens al religiei" si sa aiba, de asemenea, dorinta de a studia si invata din religiile indiene
in spiritul fratiei universale. Potrivit lui Eric Sharpe, profesor de
studii religioase, desi Gandhi s-a nascut intr-o familie hindusa si mai tarziu
a devenit hindus prin convingere, multi crestini s-au gandit in timp la el ca la
un "crestin exemplar si chiar ca la un sfant".
Referindu-se
la “gandhism”, care desemna ideile si principiile promovate de Gandhi,
cuvintele exprimate in 1936 de insusi Gandhi sunt mai mult decat edificatoare:
“Nu exista nici un fel de
"gandhism" si nu vreau sa las nici o secta dupa mine. Eu nu pretind
ca am creat un nou principiu sau doctrina. Am incercat pur si simplu in felul
meu de a aplica adevarurile vesnice vietii si problemelor noastre de zi cu zi
...Opiniile pe care le-am format si concluziile la care am ajuns nu sunt
definitive. Ma pot schimba maine. Nu am nimic nou sa invat lumea. Adevarul si
nonviolenta sunt la fel de vechi ca si dealurile.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.