Combatant pentru drepturile comunitatii asiatice
"Mai intai te
ignora, apoi rad de tine, apoi lupta impotriva ta, apoi castigi” /Gandhi
Gandhi a sosit in Africa de Sud in 1893, la
varsta de 24 de ani, ca avocat calificat cu misiunea temporara de a actiona intr-un litigiu comercial, in
numele unui comerciant indian local. Anii petrecuti
in Africa de Sud au avut o influenta considerabila asupra formarii sale ideologice,
politice si filosofice. Personalitatea lui Gandhi a inceput treptat sa castige
in importanta, cea mai mare realizare fiind unificarea comunitatii indiene
eterogene, care cuprindea negustorii si muncitorii nemultumiti.
Conceptele ideologice cu care Gandhi a
revolutionat scenariul politic indian au fost modelate in mare masura in Africa
de Sud.Notiunea de satyagraha a aparut ca o consecinta a diferitelor influente
care au actionat asupra sa. Acolo a citit multe carti religioase despre hinduism si crestinism. Lucrarile lui
Henry David Thoreau, Lev Tolstoy, John Ruskin si Ralph Waldo au avut influente
semnificative asupra gandirii sale.
Notiunea cunoscuta de miscare
non-cooperanta, ca prima arma civila de combatere a tiraniei
guvernamentale, a fost discutata de toti acesti scriitori de mare importanta,
dar Gandhi a dat forma conceptului practic. El a fost primul care a organizat
lupta satyagraha in Africa de Sud. Doctrina satyagraha a implicat rezistenta
pasiva si angajament fata de forta adevarului, unde militantii mergeau in
marsuri pasnice si se prezentau la arest in semn de protest impotriva legilor
nedrepte pe care nu le indeplineau.
A doua arma, miscarea non-violenta - ahimsa, a evoluat la inceput tot in Africa de Sud. Prin acest principiu
cardinal al filosofiei gandhiene care a fost absorbit de Jainism si Vaishnavism,
Gandhi a aratat intregii lumi cum poate fi folosita non-violenta ca si instrument
politic eficient de lupta impotriva nedreptatilor initiate de un guvern
opresiv. Pentru Gandhi, ahimsa implica autocontrolul, swarajul sau
stapanirea de sine si castitatea. In acelasi timp, a imbratisat o filosofie
care dezaproba normele civilizatiei occidentale si concepea reformarea morala a
indienilor.
Toate aceste forme de actiune aveau sa devina unele
dintre marile instrumente politice ale secolului XX, influentand miscarea negrilor din Statele Unite pentru drepturile civile si pe cea a Congresului National
African in primii ani de lupta impotriva apartheid-ului din Africa de Sud. Pentru
Gandhi, anii petrecuti in Africa de Sud au reprezentat un capitol important pe
calea de a deveni o figura politica de varf a secolului XX.
"Intotdeauna a fost un mister pentru mine cum pot oamenii sa se respecte pe ei insisi atunci cand umilesc alti oameni" / MG
Gandhi a ajuns in Durban pe 24 mai 1893 la
bordul SS Safari. Chiar daca primise la Londra o diploma in drept, in India el nu
a reusit sa-si formeze o cariera de avocat bine platita. Norocul i-a suras atunci cand
firma “Dada Abdulla and Company” din Africa de Sud a avut nevoie de un avocat
care sa poata vorbi in Gujarati si sa rezolve disputa cu un var care nu
platise banii datorati firmei.
La momentul sosirii sale in Africa de Sud,
problema imigratiei indiene era deja un subiect fierbinte si, inca de la
inceput, el a devenit constient de discriminarea rasiala indreptata impotriva
indienilor care traiau in Durban. Muncitorii indieni sosisera in regiunea Natal (acum
KwaZulu-Natal) incepand cu anul 1860, pentru a lucra pe plantatiile de zahar si
multi dintre ei au ramas acolo din motive economice. Cresterea populatiei
indiene a dat nastere unei opozitii crescande din partea colonistilor albi, mai
ales atunci cand comerciantii indieni au inceput sa soseasca in provincie.
Dupa desfiintarea sclaviei, atat barbatii cat si
femeile libere au refuzat sa lucreze pentru salariile scazute oferite la
fermele de zahar din coloniile britanice din Indiile de Vest. Munca indemnizata
era un sistem de munca legata ce a fost instituita dupa eliminarea sclaviei. Muncitorii
indemnizati erau recrutati pentru a lucra pe plantatii de zahar, bumbac si ceai
si in proiectele de constructii feroviare din coloniile britanice din Indiile
de Vest, Africa si Asia de Sud-Est. Lucratorii detasatii (cunoscuti drept "coolies")
au fost recrutati din India, China si din Pacific si au semnat un contract in
tarile lor pentru a lucra in strainatate pe o perioada de 5 ani sau mai mult.
Ei trebuiau sa primeasca salarii, o mica cantitate de pamant si, in unele
cazuri, li se promitea intoarcerea acasa odata cu incheierea contractului. In
realitate, acest lucru s-a intamplat rareori, conditiile erau dure iar
salariile scazute. In cazul refuzului de a se intoarce in India sau de a
reinnoi acordul, trebuiau sa plateasca un impozit anual de 3 lire sterline.
Africa de Sud l-a schimbat in mod dramatic pe
Gandhi, acolo confruntandu-se cu discriminarea rasiala adresata de obicei negrilor si indienilor. Intr-una din zile, la Tribunalul din Durban, unde
se afla in vizita cu Dada Abdulla, angajatorul sau si unul dintre cei mai bogati comercianti
indieni din Natal, magistratul european i-a cerut sa-si
scoata turbanul. Gandhi a refuzat sub motivul ca in India indepartarea
turbanului era un semn al lipsei de respect si a parasit imediat tribunalul. A
trimis apoi o scrisoare de protest presei. Incidentul a fost relatat in ziarul
local, atragand atentia asupra noului sosit si sentimentului puternic de
demnitate personala.
Calatorind de la Durban la
Pretoria, a fost aruncat din tren in gara Pietermaritzburg, dupa ce a refuzat
sa se mute de la compartimentul de clasa intai la cel de clasa a treia, avand
totusi un bilet valabil pentru clasa intai. In acel loc a decis sa ramana si sa lupte
impotriva opresiunii rasiale. Activitatea sa non-violenta a inceput la acea
data. Cauza respectului uman si onoarea comunitatii indiene au devenit decisive
pentru el. Incidentul a jucat un rol major in realizarea viitorului curs al
vietii lui Gandhi.
Alta data, deplasandu-se de la Charlestown catre
Johannesburg intr-o diligenta, a fost lovit de vizitiu pentru ca a refuzat sa
se supuna ordinului acestuia de a calatori pe scara si de a-i ceda locul unui
pasager european. Unii dintre pasagerii albi au protestat impotriva acestui
atac miselesc, iar vizitiul a fost obligat sa nu-l mai loveasca pe Gandhi, care
si-a pastrat locul. In calatoriile sale, a mai suferit si alte privatiuni inclusiv interzicerea cazarii la unele hoteluri.
Situatia indienilor din Transvaal era mai rea
decat in Natal. Acestia erau obligati sa plateasca o taxa de vot de 3 lire; nu
li se permitea sa detina terenuri in afara locurilor cu destinatie speciala
alocate, un fel de ghetou; nu aveau niciun drept electoral si nu li se permitea
sa mearga pe trotuar sau sa iasa pe usa dupa ora 9:00 fara un permis special.
Intr-o zi, Gandhi, care primise de la procurorul de stat o scrisoare care il
autoriza sa iasa in afara orelor obligatorii de program, facea o plimbare
obisnuita. Cand a trecut pe langa casa presedintelui Kruger, politistul de
serviciu, brusc si fara nici un avertisment, l-a impins de pe trotuar si l-a
azvarlit in strada. Un domn care il cunostea pe Gandhi, s-a intamplat sa treaca
pe acolo si sa vada incidentul. L-a sfatuit sa actioneze in judecata pe acest
om, oferindu-se drept martor. Gandhi a respins insa oferta spunand ca si-a
facut regula de a nu merge in instanta pentru o plangere personala.
Toate aceste incidente si multe altele, au
constituit un moment de cotitura in viata sa si au condus la activismul sau social
de mai tarziu. Fiind pentru prima data martor al rasismului, prejudecatilor si
nedreptatii fata de indienii din Africa de Sud, Gandhi a inceput sa puna la
indoiala statutul poporului sau si a propriului loc in societate. Chiar dupa
cateva saptamani petrecute in Pretoria, a convocat o intrunire unde s-a
adresat comunitatii indiene, reclamand conditiile dificile in care traiau.
Gandhi si-a prelungit perioada de sedere
initiala in Africa de Sud pentru a-i ajuta pe indieni sa se opuna unui proiect
de lege care le refuza dreptul de vot. Desi nu a reusit sa opreasca trecerea
legii, campania sa a reusit totusi sa atraga atentia asupra nemultumirilor
indienilor din Africa de Sud. Impreuna cu alti indieni, a hotarat formarea unui
organism permanent. A fondat Congresul Indian din Natal in 1894 si, prin
aceasta organizatie, a modelat comunitatea indiana din Africa de Sud intr-o
forta politica omogena. In acelasi timp, a continuat sa lucreze cu asiduitate
pentru procesul care-l adusese in Africa de Sud.
In ianuarie 1897, cand Gandhi s-a intors
dintr-o scurta calatorie in India, un grup de albi l-a atacat si a incercat
sa-l linseze. Tributar valorilor sale personale care i-au format si campaniile
ulterioare, el a refuzat si de data aceasta sa faca acuzatii impotriva vreunui
membru al grupului, declarand ca unul din principiile sale este sa nu solicite intr-o
instanta de judecata despagubiri pentru un rau personal.
"Cand pierd speranta, imi amintesc ca de-a lungul istoriei
calea adevarului si a iubirii a castigat intotdeauna”/ MG
La un an dupa sosirea in Africa de Sud,
instanta a decis in favoarea clientului sau, iar Gandi a negociat cu mare succes o
solutionare amiabila a litigiului prin renegocierea termenilor dintre Dada
Abdulla si varul sau. Gandhi se pregatea sa se intoarca in India pentru
totdeauna. In ajunul plecarii sale, insa, Abdulla a gazduit o petrecere de adio
pentru el la casa sa de pe strada Gray din Durban. Acolo s-a vorbit de un
proiect de lege inaintat Consiliului din Natal, proiect care elimina indienii
de la votul electoratului.
Oaspetii, in mare parte negustori indieni, au
facut apel la Gandhi sa ramana si sa lupte impotriva legislatiei in numele lor,
oferindu-se sa-i plateasca un onorariu anual pentru a face acest lucru. Gandhi
scria mai tarziu: "Petrecerea de adio s-a
transformat intr-un comitet de lucru ... astfel, Dumnezeu a pus bazele vietii
mele in Africa de Sud si a semanat samanta luptei pentru respectul de sine
national". Inainte de sosirea noptii, a intocmit o petitie si a infiintat
o comisie temporara. In termen de o luna, s-au strans peste 10.000 de
semnaturi, care au fost prezentate secretarului colonial, Lord Ripon, care a
pus temporar proiectul de lege deoparte. Cu toate acestea, in 1896 a fost adoptata legea
care excludea de la vot alegatorii care nu erau de origine europeana.
Pentru abrogarea sau stoparea legilor
nedrepte, Gandhi si-a continuat timp de 20 de ani cruciada. Ca parte a luptei sale,
el a redactat memorandumuri, a distribuit petitii, a scris la diferite ziare. Activitatile
din Africa de Sud i-au permis sa castige imaginea de protector al drepturilor
civile indiene si de important lider politic. Comitetul de lucru infiintat in
acea noapte a evoluat in cele din urma in Congresul Indian din Natal, care a ajuns
forta motrice din spatele campaniilor satyagraha intre anii 1906 si 1913. Astfel,
implicarea, filozofia si influenta politica a lui Gandhi au crescut an, de an, atragand
mania populatiei albe din Natal. In 1903, s-a hotarat sa-si indrepte afacerile
juridice catre Johannesburg, unde a castigat statut de combatant pentru drepturile comunitatii asiatice.
“Daca ne-am putea schimba, si tendintele in lume s-ar
schimba"/ MG
In 1896, Gandhi s-a intors in India, unde s-a
adresat indienilor in cadrul mai multor intruniri, cu privire la situatia jalnica
a compatriotilor sai din Africa de Sud. De asemenea, a hotarat sa-si duca
familia cu el in Africa de Sud si astfel a plecat din Bombay la bordul SS
Courtland insotit de sotia Kasturba si fiii, Harilal si Manilal. In absenta
lui, sentimentul anti-indian a crescut in Natal, unde exista deja un lobby
intens al guvernului pentru a impiedica imigratia indiana. De asemenea, ziarul
local, The Natal Mercury, a publicat un articol despre "Pamfletul
verde" al lui Gandhi, publicat de el in India, in care el detalia
abuzurile cu care se confruntau indienii din Africa de Sud.
Ca urmare, atunci cand nava SS Courtland si o
alta nava, SS Naderi, s-au apropiat de Durban, au fost impiedicate sa acosteze sub
motivul carantinei datorate unei contaminari in Bombay. Adevarul este ca
sentimentele locale se amplificasera, iar zvonistica explodase in jurul
calatorilor indieni de la bordul celor doua nave care intentionau sa
"invadeze" Natal-ul. Dupa 20 de zile petrecute pe mare, celor doua
nave li s-a permis in cele din urma sa acosteze pe data de 13 ianuarie 1897, ceea
ce a dus la aparitia unei revolte din partea albilor. A trebuit sa intervina procurorul
general pentru a calma multimea. Gandhi a asteptat la bord, timp in care sotia sa
si fiii sai au debarcat in siguranta. Insa, dupa-amiaza tarziu, in timp ce incerca
sa paraseasca zona, a fost atacat fizic de multime.
A sosit insa politia care l-a escortat pe
Gandhi "insangerat, dar nu inclinat". Mai tarziu, supraveghetorul Alexander
a elaborat o metoda pentru a-l scoate deghizat afara din cladirea in care se
refugiase si a-l indeparta de multimea persistenta care urla inca impotriva
lui. Vestea atacului s-a raspandit cu rapiditate, motiv pentru care, Joseph
Chamberlain, secretarul de stat pentru colonii, a poruncit imediat urmarirea penala a
atacatorilor.
"Un om al adevarului trebuie sa fie si un om caruia ii
pasa" / MG
Pe 17 octombrie 1899 (la cateva zile dupa izbucnirea razboiului
anglo-bur), Gandhi a convocat o intrunire pentru a putea convinge indienii sa se
inscrie intr-un corp de ambulanta voluntar, sustinand ca nu-si vor putea cere
drepturile ca cetateni britanici daca nu erau dispusi sa-si arate loialitatea
fata de Imperiu. Corpul de Ambulanta Indian din Natal cuprindea
300 de indieni liberi, dintre care "treizeci si sapte erau considerati
conducatori" de catre cei 800 de muncitori (aflati pe plantatii la munca
fortata) suplimentari de pe plantatiile de zahar. Corpul de Ambulanta Indian
era una dintre putinele unitati medicale ce
serveau negrilor sud-africani raniti, iar Gandhi s-a numarat printre cei care au
ingrijit ranitii la Spioenkop, in Natal.
Batalia sangeroasa de la Spioenkop, care a
avut loc pe 23 si 24 ianuarie 1900, a fost un efort pentru a pune capat
asediului de 118 de zile al orasului Ladysmith de catre Buri. Printre personajele
celebre prezente la Spioenkop au fost Sir Winston Churchill (corespondent de
razboi la vremea respectiva) si viitorul prim-ministru al Transvaal, generalul
Louis Botha, sub a carui guvernare a fost adoptata legislatia anti-indiana. Gandhi
si alti membri ai Corpului de Ambulanta Indian au primit medalii de razboi
pentru "cavalerismul" lor din acea zi si loialitatea fata de regina.
Nu a fost singura data cand Gandhi i-a ajutat pe bolnavi. Cand Johannesburgul a
avut un focar de ciuma bubonica in 1904, el a ajutat la infiintarea unui spital
de urgenta si ingrijire a victimelor in districtul Newtown, care ulterior a
fost distrus.
In 1901, Gandhi a trebuit s-a se intoarca din
India, unde se afla in momentul acela, pentru a pleda cazul indienilor in fata
lui Joseph Chamberlain. Indienii sperau ca acesta sa poata fi convins sa faca
ceva in privinta cresterii prejudecatilor rasiale. Gandhi nu a reusit insa sa
castige intelegerea lui Joseph Chamberlain. El si-a dat seama ca serviciul de
ambulanta indian fusese uitat in totalitate. Tuturor indienilor care fugisera din
Transvaal in Nathal in timpul razboiului, nu li se mai permitea sa se intoarca
la casele si afacerile lor, decat printr-un permis special care nu era asa usor
de obtinut.
Acesta a fost si momentul in care Gandhi s-a decis sa duca o viata de celibat si sa-l citeasca pe Ruskin. In timpul celei de-a doua etape de sedere din Africa de Sud, Gandhi a adoptat un mod simplu de trai, renuntand la standardele generoase de viata.
Acesta a fost si momentul in care Gandhi s-a decis sa duca o viata de celibat si sa-l citeasca pe Ruskin.
Cartea "Pana la ultimul" am tradus-o mai
tarziu in Gujarati, intituland-o "Sarvodaya" (bunastarea tuturor). Consider ca am descoperit unele dintre cele mai profunde convingeri ale mele
reflectate in aceasta renumita carte a lui Ruskin, in asa fel m-au capturat si
m-au facut sa-mi transform viata!” /Gandhi
Nota: John Ruskin (1819-1900) – reputat istoric
si critic de arta si arhitectura al Marii Britanii in secolul al
XIX-lea. Din anul 1857, odata
cu livrarea la Manchester a unei serii de prelegeri intitulata "Economia
politica a artei", Ruskin si-a schimbat cariera si munca de la critic de
arta la cea de critic social. Cartea sa favorita este "Unto This
Last" care ataca ipotezele fundamentale ale economiei politice si, in
special, conceptul de "om rentabil". In primul rand,
conceptul identifica doar nevoile materialiste si de baza ale fiintelor umane si neglijeaza importanta unor valori si nevoi morale mai inalte. Concluzia
puternica pe care Ruskin o creioneaza in carte este ca bogatia reala nu se afla
in bani sau aur. Bogatia reala este viata, deoarece numai oamenii care lucreaza
cu natura pot crea acele valori folositoare necesare pentru a sustine si
promova viata. Economia gandhiana se bazeaza pe critica facuta de John
Ruskin economiei politice.
"Unul dintre obiectivele
unui ziar este sa inteleaga sentimentul popular si sa-i dea expresie; altul
este sa trezeasca intre oameni anumite sentimente dorite; iar al treilea este sa
expuna fara teama defectele populare"/ MG
Gandhi a inteles nevoia de a-si transmite
mesajul prin scris si asa a infiintat revista saptamanala “Opinia Indiana”, care
a aparut pentru prima data pe 6 iunie 1903. Ea a fost publicata initial in
patru limbi (Gujarati, Hindi, Tamil si engleza) si a fost un purtator de cuvant
important pentru comunitatea indiana. Gandhi a scris el insusi multe articole
si mai tarziu a declarat ca, fara aceasta publicatie, satyagraha ar fi fost
imposibila. Ziarul a ajutat si la gasirea cuvantului satyagraha prin
organizarea unei competitii care a invitat cititorii sa sugereze un nume pentru
campaniile de rezistenta pasiva.
In 1904, editura a fost relocata Asociatiei
Phoenix a lui Gandhi, care era intemeiata pe un sistem comunal inspirat de
cartea “Unto This Last” (Pana la ultimul) a lui John Ruskin, care sublinia
increderea in sine si valoarea muncii pe camp pentru binele comun. In afara de
presa, in asociatie mai era si o clinica, scoala si case. La Phoenix, Gandhi a
publicat prima sa carte, "Indian Home Rule" (Regulamentul intern
indian) in limba engleza si "Hind Swaraj" in Gujarati. Scrisa intr-o
calatorie maritima de la Londra la Cape Town, aceasta stabilea viziunea sa
politica pentru India si filosofia sa morala, inclusiv principiul armoniei
inter-religioase. Desi a fost interzisa atat in India, cat si in Regatul Unit,
cartea a circulat liber in Africa de Sud. Al doilea fiu al lui Gandhi, Manilal,
a fost editorul cel mai longeviv in serviciul “Opiniei Indiene”, intre 1920 si
1956.
"Viata mea este mesajul meu" / MG
In 1906, guvernul Transvaal a promulgat o
noua lege obligatorie de inregistrare a populatiei indiene din colonie. La o
intrunire de protest de masa desfasurata la Johannesburg pe 11 septembrie,
Gandhi a adoptat pentru prima data metodologia sa aflata in continua evolutie,
satyagraha (devotament fata de adevar) sau protest non-violent, invitandu-i pe
indienii sai sa sfideze noua lege si, pentru a face acest lucru, sa sufere
pedepsele mai degraba decat sa reziste prin mijloace violente. Ideea a fost
acceptata, ceea ce a condus la sapte ani de lupta, timp in care mii de indieni
au fost inchisi (inclusiv Gandhi), biciuiti, chiar impuscati pentru ofensare, refuzul
inregistrarii, arderea permiselor de inregistrare sau angajarea altor forme de
rezistenta non-violenta. Chiar daca s-a reusit reprimarea protestatarilor indieni, protestele publice rezultate din metodele dure aplicate manifestantilor pasnici de catre guvernul sud-african l-au fortat in sfarsit pe
generalul sud-african Jan Christiaan Smuts sa negocieze un compromis cu Gandhi.
Ideile acestuia au prins contur si conceptul Satyagrahei s-a maturizat in
timpul acestei lupte.
Intrunirea de masa care a avut loc la Teatrul Empire din centrul Johannesburg si care insuma 3000 de persoane, a fost un semnal
de protest impotriva Ordonantei de Modificare a Legii Asiatice iminente din anul
1906. Una dintre rezolutiile adoptate la intrunire a fost ca in lipsa tuturor celorlalte
posibilitati, inclusiv a unei delegatii la Londra condusa de Gandhi, indienii sa aleaga mai degraba inchisoarea decat sa se supuna legii in cauza. Dar guvernul
a adoptat legea cateva saptamani mai tarziu si in octombrie, acelasi an, Gandhi
a plecat in Anglia pentru a adresa petitii autoritatilor. Desi guvernul
britanic a interzis legea, totusi i-a permis generalului Louis Botha, prim-ministru
al Transvaal (care primise recent autoguvernarea), sa readuca in 1907 legea sub
forma Actului de Inregistrare Asiatic din Transvaal.
Prima lupta satyagraha pe care Gandhi
a lansat-o in Africa de Sud a fost impotriva adoptarii legii Actului de
Inregistrare Asiatic de catre guvernul Transvaal, in 1907, care impunea tuturor
barbatilor asiatici din Transvaal, inclusiv copiilor peste opt ani, sa fie
amprentati si sa poarte un permis de trecere. Realizand ca
tehnicile sale de rugaciuni si petitii au devenit ineficiente, tactica
rezistentei pasive a aparut ca o noua metoda de a opune rezistenta. Gandhi a
cerut comunitatii indiene sa nu se supuna legii si sa recurga la pichetarea
birourilor importante, cum ar fi birourile de autorizare. In luna ianuarie
1908, Gandhi si alti satyagrahisti au fost inchisi. In urmatorii sapte ani,
protestatarii au fost inchisi, biciuiti si chiar impuscati pentru refuzul de a
se inregistra sau pentru arderea permiselor si angajarea in alte forme de
rezistenta impotriva legii.
Un alt moment crucial pentru
miscarea satyagraha a fost pe 16 august 1908, cand Gandhi i-a incurajat pe cei
prezenti sa isi arda documentele de identitate, in afara Moschei Hamidia
din strada Jennings, Fordsburg. Mai mult de
2000 de documente au fost arse intr-un cazan din afara moscheii. Aceasta
actiune este considerata pe scara larga ca fiind precursorul campaniilor
anti-permise ale Congresului National African din anii 1950 (si a campaniilor
de ardere a draft-cardurilor de chemare pentru inrolare, in timpul marsurilor
organizate impotriva razboiului din Vietnam).
O alta campanie majora de satyagraha
a fost initiata in 1913, in semn de protest fata de refuzul statului de a recunoaste
casatoriile hinduse si musulmane. Femeile indiene s-au alaturat si ele luptei
satyagraha, urmare hotararii pronuntate de Curtea Supreme care anula toate
casatoriile musulmane, hinduse si zoroastrene. In timpul acestei campanii,
sotia lui Gandhi, Kasturba, a fost arestata la granita de la Volksrust, in timp
ce incerca sa treaca granita in Transvaal cu trenul, impreuna cu un grup de
femei, in semn de protest fata de declararea invaliditatii casatoriilor lor.
In semn de protest fata de taxa
de 3 lire impusa indienilor ex-angajati, Gandhi a condus un grup considerabil
de muncitorii grevisti dincolo de frontiera Transvaal, de-a lungul liniei
de cale ferata Durban-Johannesburg. Acest mars (un precursor al faimosului Mars
al Sarii din India din 1930) a inceput pe 6 noiembrie 1913 si avea in randurile
sale 127 femei, 57 copii si aproximativ 2000 de barbati. Gandhi a fost arestat
si eliberat pe cautiune de trei ori. Actiunile de protest din anul 1913 l-au
determinat pe generalul Jan Smuts sa creeze o comisie pentru a investiga
nemultumirile indienilor, care s-a incheiat in cele din urma cu adoptarea Legii
Privind Scutirea Indienilor. S-a pregatit astfel calea pentru intoarcerea lui
Gandhi in India, dupa ce atinsese o piatra de hotar majora pentru indienii din
Africa de Sud.
Ca urmare a politicii "sange si
fier" adoptata de guvernul Africii de Sud,doi barbati crestini, Pearson si
C.F. Andrews au fost trimisi sa-l ajute pe Gandhi. Aceasta initiativa a fost
luata de Gopal Krishna Gokhale, unul dintre cei mai proeminenti politicieni
indieni. Viceregele Indiei, Lordul Harginge, a criticat politicile drastice ale
guvernului sud-african. Sub presiunea Londrei, au inceput negocierile dintre
guvernul sud-african si Gandhi. In cadrul acordului care a fost in cele din
urma incheiat, s-au facut anumite concesii.
Cele 13 impozite aplicate muncitorilor
angajati anterior au fost in final desfiintate, casatoriile efectuate conform
obiceiurilor indiene au primit acceptarea legala, iar certificatul de domiciliu
cu amprenta degetului mare al titularului, a fost suficient pentru a permite
intrarea in Africa de Sud. Cu toate aceste realizari semnificative in spatele
sau, Gandhi s-a intors in sfarsit in India si, intr-o perioada scurta de timp,
a devenit liderul nationalismului indian.
Atat de puternica a fost forma de rezistenta non-violenta, satyagraha, incat Gandhi care a parasit Africa de
Sud in 1914, a descris-o ca fiind "poate cel
mai puternic instrument de pe pamant". Cuvintele profetice au fost
confirmate, nu in ultimul rand in Africa de Sud, unde au existat multe cazuri
de marsuri pasnice impotriva apartheidului.
Nota: “Sange si fier”(in germana: Blut und
Eisen) este titlul discursului ministrului Prusiei Otto von Bismarck din 1862
cu privire la unificarea teritoriilor germane. El a incheiat discursul cu
urmatoarea afirmatie: "Pozitia Prusiei in Germania nu va fi determinata de
liberalism, ci de puterea sa… Nu prin hotarari si decizii majoritare se vor
hotari marile intrebari ale zilei - aceasta a fost marea greseala a anilor 1848
si 1849 - doar prin fier si sange (Eisen und Blut).”Asa a ajuns Bismarck sa fie
cunoscut drept "cancelarul de fier". Expresia a fost popularizata mai
mult ca si “Blut und Eisen” (Sange si Fier) si a ajuns simbolica pentru
politica de razboi bismarckiana si pentru oricare alta "politica a
puterii".
"A deposeda un om de
libertatea naturala si a-i refuza confortul obisnuit al vietii este mai rau
decat infometarea corpului; este infometarea sufletului, locuitorul din trup"/
MG
Intre 1908 si 1913, Gandhi a fost condamnat in
Africa de Sud la patru termene de detentie in timpul campaniilor satyagraha; el
a servit un total de sapte luni si zece zile din aceste sentinte in inchisorile
din intreaga tara. In luna iulie 1907, Republica Bura din Transvaal a inceput sa inregistreze indienii, declansand prima campanie in care Gandhi si alti compatrioti
au refuzat in mod activ sa se inregistreze si sa-si ia amprentele digitale desi
au ramas in Transvaal.
Gandhi a fost arestat pentru prima data pe 27
decembrie 1907 pentru ca nu s-a inregistrat si a ramas in Transvaal. Cand a
aparut in fata judecatorului la inceputul lunii ianuarie 1908, a cerut sa i se
dea cea mai mare sentinta posibila si a fost trimis in inchisoarea Vechiul Fort
de pe Dealul Constitutiei din Johannesburg, cu o sentinta de doua luni. Pe
masura ce protestul a continuat, numarul de prizonieri indieni a crescut la
circa 155, iar autoritatile au trebuit sa puna corturi in curte pentru a-i
gazdui. Acolo, Gandhi a ales sa se alature compatriotilor sai, dormind in aer
liber.
Gandhi a fost eliberat din Vechiul Fort dupa
o intalnire cu generalul Jan Smuts (secretar colonial si secretar al educatiei
in guvernul Primului ministru Louis Botha), in cadrul careia a fost de acord sa
incurajeze inregistrarea voluntara in schimbul caderii legislatiei. Atunci cand
Smuts nu si-a pastrat cuvantul, campania satyagraha a castigat in intensitate
si a continuat sub diferite forme in anii care au urmat. Gandhi a mai petrecut
ceva timp in inchisoare la Volksrust si Pretoria, iar sotia sa, Kasturba, a
fost detinuta la Pietermaritzburg.
“Va schimbati viata schimbandu-va inima"/ MG
Prin prietenii pe care i-a avut in
Africa de Sud, Gandhi a inlaturat limitele religioase si rasiale. Unul dintre cei mai
apropiati prieteni a fost partenerul sau juridic Henry Polak si sotia lui, Millie Polak, la a carui casatorie a fost martor in Johannesburg. In acest cuplu englezesc, Henry era evreu radical iar Millie o feminista
crestina. Pentru un timp, cuplul a trait in aceeasi casa cu Gandhi, sotia
Kasturba si cei patru fii ai lor.
Gandhi a fost apropiat si de primul sau
biograf, reverendul Joseph Doke, un baptist care l-a ajutat sa-si recapete
sanatatea dupa un atac in care a fost acuzat ca a vandut cauza indiana atunci cand a incheiat
acordul cu generalul Jan Smuts (asa-numitul compromis Smuts).
O alta persoana importanta in viata sa a fost
secretara, Sonja Schlesin, o rusoaica - evreica, devotata cauzei satyagraha, care
si-a mobilizat sprijinul prin pastrarea filelor Fondului de Rezistenta Pasiva
si chiar a transportat mancare si mesaje detinutilor cu bicicleta. In 1909,
Schlesin devine secretara Asociatiei femeilor indiene din Transvaal deoarece
nu existau femei indiene educate care sa poata ocupa pozitia. Gandhi a plecat
la Londra in acelasi an, lasandu-si cu incredere afacerile in sarcina Soniei
Schlesin. Ea a fost insarcinata cu sume mari de bani si incredere pentru a lua
decizii executive in ciuda varstei de 21 ani.
Dar, dintre toate aceste prietenii, asocierea
lui Gandhi cu arhitectul german-evreu Hermann Kallenbach a fost cea mai
stransa. Timp de un an, cei doi au impartit o casa (proiectata de Kallenbach
pentru Gandhi) in Johannesburg si au corespondat regulat chiar dupa
ce Gandhi s-a intors in India. Kallenbach a fost acela care in 1910 i-a donat
lui Gandhi o bucata de pamant de 4 000 de metri patrati la periferia
Johannesburgului, pentru a functiona ca Ferma Tolstoi pentru satyagrahis.
Atat nuvelista Olive Schreiner, care a scris
“Povestea unei Ferme Africane” cat si fratele ei, politicianul liberal WP
Schreiner, l-au admirat foarte mult pe Gandhi. Olive a insistat sa-l
intalneasca pe Gandhi la bordul unei nave din Cape Town, cand acesta pornea
catre Londra. Si-au strans mainile in public, un gest indraznet la vremea aceea,
care a fost remarcat in ziare. Prin prietenul lor comun, Hermann Kallenbach, au
devinit prieteni, iar dupa ce Gandhi a plecat din Africa de Sud, cei doi s-au
intalnit ocazional in Londra, unde locuisera in anul 1914. Schreiner a adoptat
idealul non-rasismului chiar cu un pas inaintea vremurilor, sugerand ca
"toate persoanele nascute in tara sau cele care locuiesc permanent aici,
ar trebui sa fie una in ochii statului", indiferent de rasa. Idealurile ei
aveau sa devina realitate optzeci de ani mai tarziu, in 1994, cand au avut loc
primele alegeri democratice din Africa de Sud.
“Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume”/ Gandhi
Gandhi si Kallenbach au impartasit un interes
reciproc in lucrarile lui Lev Tolstoy, care s-a lasat de alcool, tutun si carne
mai tarziu si s-a intors la o viata simpla ca sa lucreze campul si sa
prelucreze lemnul. La fel ca si Gandhi, Tolstoi si-a asumat juramantul de celibat.
Pe 30 mai 1910, prietenul Kallenbach a donat Ferma
Tolstoi lui Gandhi drept domiciliu pentru satyagrahis, unde avea sa locuiasca
fara chirie si sa traiasca de pe urma pamantului. Primii locuitori ai fermei au
fost Gandhi, cel de-al doilea fiu al sau, Manilal si Kallenbach, cel care a
supravegheat lucrarile de constructie ce includeau si o scoala. Ferma gazduia 50
de adulti si 30 de copii din intreaga diviziune religioasa si rasiala,
incluzand tamili, hindusi, crestini, musulmani, africani si parizi (parizii care inseamna "persani", sunt descendenti din Zoroastrienii persani ce au
emigrat in India pentru a evita persecutia religioasa musulmana. Adepti ai
profetului iranian Zoroaster).
Intr-o scrisoare trimisa cu doua luni inainte
de moarte, Tolstoi ii scria lui Gandhi: "Munca voastra in Transvaal, ce
pare a fi departe de centrul lumii noastre, este pana acum cea mai fundamentala
si cea mai importanta pentru noi". Pentru perioada petrecuta la ferma,
Gandhi isi incepea ziua cu munca fizica si preda la scoala.
"Singurul tiran pe care il
accept in aceasta lume este "vocea inca slaba" din mine. Si chiar
daca ar trebui sa ma confrunt cu perspectiva de a fi intr-o minoritate, cred cu
umilinta ca as avea curajul de a fi in minoritatea celor deznadajduiti”.
In Africa de Sud, Gandhi a inaintat mai multe
petitii generalului Jan Smuts (secretar colonial in guvernul generalului Louis
Botha) si, cu toate ca erau adversari politici, au manifestat respect reciproc unul
fata de celalalt. Pentru Smuts, Gandhi a fost cumva ca un ghimpe in coasta si
nu a fost nemultumit cand si-a vazut adversarul indian parasind tarmurile
Africii de Sud in 1914. Cei doi s-au intalnit pentru prima data in aprilie 1907
cand Gandhi a condus delegatia ce avea sa ridice problemele referitoare la
legislatia iminenta care impunea inregistrarea indienilor. In timp ce in urma acestei
intalniri nu s-a obtinut nici un rezultat, Smuts l-a chemat din nou pe Gandhi
in luna februarie a anului urmator primei perioade de arest a lui Gandhi.
De data aceasta, cei doi au ajuns la ceea ce
s-a numit "compromisul Smuts", prin care Gandhi a fost de acord sa
incurajeze inregistrarea voluntara numai in schimbul abrogarii legislatiei. Dupa
cum s-a dovedit, acordul (asa cum l-a inteles Gandhi) nu a avut loc. Cand cei
doi barbati s-au intalnit din nou in luna iunie a aceluiasi an, a devenit clar
ca legea nu va fi abrogata si liniile de lupta vor fi redesenate. Dupa
incidentul arderii permiselor (autorizatiilor de trecere) la Moscheea Hamidia
din Fordsburg pe 16 august 1908, Gandhi a fost citat la Pretoria pentru o
intalnire la nivel inalt cu Smuts, Botha si altii. De aceasta data, s-au
acordat si alte concesii, dar nu erau suficiente pentru a opri campania
satyagraha.
In cele din urma, Smuts a supravegheat
aprobarea Legii pentru Scutirea Indienilor, care a fost adoptat in 1914. Conform acestui act s-a scos taxa de 3 lire impusa indienilor, au fost recunoscute casatoriile
obisnuite (un drept pentru care a protestat si a fost arestata sotia lui Gandhi,
Kasturba), iar indienii aveau voie sa se miste liber in Transvaal. La 30 iunie
1914, cei doi barbati au semnat un pact care a pus capat campaniei satyagraha
din Africa de Sud. Avand o victorie majora, Gandhi a decis sa se intoarca în
India (prin Regatul Unit). Acolo trebuia sa-si conduca tara natala spre
independenta fata de dominatia britanica, folosind experienta politica pe care
o castigase in Africa de Sud.
Un semn al respectului dintre Smuts si Gandhi
ramane sub forma unei perechi de sandale rezistente pe care Gandhi i le facuse lui
Smuts prin comunitatea Phoenix, pe timpul inchisorii. Mult mai tarziu, cand Gandhi
a implinit 70 de ani, Smuts i-a intors aceste sandale cu o nota prin care
spunea: "Am purtat aceste sandale de multe ori
vara, chiar daca simt ca nu sunt vrednic sa stau in pantofii unui om atat de
insemnat.”
http://nvdatabase.swarthmore.edu/content/indians-south-africa-wage-satyagraha-their-rights-1906-1914
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.