joi, 3 august 2017

Mahatma Gandhi – MODEL UNIC DE TRANSFORMARE




Experienta sud-africana
Articol de Ela Gandhi/ 12martie 2009








“Ideea aceasta, de a nu provoca suferinta altora, este o trasatura esentiala a actiunii non-violente. Pentru a practica acest principiu trebuie sa inveți sa nu urasti, ci sa iubesti pozitiv adversarul. In acest fel, se elimina orice posibilitate de a exista vreun loc pentru orice forma de violenta prin cuvant, gandire sau fapta.”/ Gandhi



“Mohandas Karamchand Gandhi a sosit in Africa de Sud la varsta de 24 de ani si a plecat la varsta de 45 de ani. Acesti 21 de ani, dintre care majoritatea i-a petrecut in Africa de Sud, au fost cei mai importanti ani ai vietii sale. In aceasta perioada, Gandhiji a inceput sa-si cristalizeze o filozofia unica de viata. O filosofie care i-a adus titlul de Mahatma si o filosofie care nu poate fi supraestimata in importanta sa. In acest eseu as dori sa trasez elementele de baza ce au stat la temelia acestei filozofii unice.

Mahatma Gandhi nu a fost nici filozof, nici academician si, desi un scriitor prolific, el nu a fost autor si, prin urmare, asa cum insusi spunea "viata mea este mesajul meu".El nu a scris despre filosofia sa asa cum ar fi scris academicienii si scriitorii. El a fost, in esenta, un activist cu o constiinta bine dezvoltata, care l-a indemnat sa scrie despre greselile sale si nu despre realizari. Cu toate acestea, in opinia mea, constiinta sa si un profund sentiment de justitie sociala l-au condus constant pe calea transformarii.

De observat ca aceasta constiinta s-a dezvoltat din modul sau de viata din Londra. In primele zile ale vietii in Londra, a cheltuit extrem de mult pe haine, invatand sa imite modul aristocratic de viata englezesc. Insa, tot acest comportament s-a schimbat atunci cand si-a dat seama ca familia sa a trebuit sa faca multe sacrificii pentru ai permite sa traiasca in aceasta maniera. Nu a fost multumit de acest lucru si imediat a inceput sa-si reduca cheltuielile. A inceput prin a-si pastra cu grija evidentele inregistrand fiecare cent cheltuit. A vandut toate acele articole de care nu avea absoluta nevoie, s-a mutat intr-o locuinta mai ieftina si a recurs la mersul pe jos, in loc sa opteze pentru transportul public. Chiar si pentru consumul zilnic de hrana a fost econom, inlocuindu-l cu o dieta putina, dar nutritiva. Toate aceste schimbari au fost determinate de acea constiinta sau,asa cum spunea el, de vocea interioara care i-a pastrat sub control actiunile.

In timp ce tinea dieta vegetariana, nu a consumat alcool si nu a flirtat cu femeile deoarece ii promisese mamei sale ca se va abtine de la vin,promiscuitate si carne.  Si-a dat seama curand ca vegetarianismul este un mod de viata sanatos si ca l-a urmat din convingere si nu din cauza unei promisiuni. A inteles ca alcoolul este o rusine si poate duce doar la depravare; din nou s-a abtinut din principiu si nu din cauza unei promisiuni. Sentimentul de loialitate fata de sotia sa l-a determinat sa se abtina de la flirt. Mai tarziu, insa, a studiat despre importanta feminismului si relele patriarhiei, ceea ce l-a determinat sa respecte femeile, nu sa le trateze ca pe niste simboluri sexuale.

Consimtirea de a calatori in Africa de Sud in 1893, la doi ani dupa intoarcerea sa de la Londra, poate fi atribuita constiintei sale, care a starnit in el ingrijorarea cu privire la incapacitatea sa de a-si rambursa datoriile cu ajutorul venitului slab pe care il castiga atunci in India. Nu era ingrijorat atat de mult din punct de vedere al  carierei sale, cat sa poata achita datoria pe care o datora familiei pentru finantarea educatiei si a calatoriei sale la Londra. El a vazut calatoria in Africa de Sud ca pe o oportunitate de a castiga bani pentru a-si achita datoriile.Fara indoiala ca dorea sa afle lucruri interesante despre alte tari si istoriile lor, dar nu putea fi chiar atat de dornic sa-si paraseasca familia si sa plece din nou in strainatate imediat dupa ce s-a intors de la Londra.

Din actiunile sale reiese clar faptul ca, atunci cand a ajuns in Africa de Sud, era constient de clasa sociala careia ii apartinea, locuind in zona in care traiau cei de talia lui, adica persoane profesioniste, calatorind numai la clasa intai ca oricare persoana profesionista, folosind serviciile furnizorilor de servicii, bunaoara a bacaniilor, frizeriilor si hotelurilor, care apartineau persoanelor profesioniste. De asemenea, era constient de aspectul sau, isi alegea cele mai frumoase haine si, indiferent de vreme, se imbraca impecabil in costum cu cravata, iar parul era tot timpul ingrijit. Aceasta obsesie fata de moda occidentala a fost evidentiata din nou atunci cand, la a doua calatorie, si-a adus sotia si copiii in Africa de Sud. A insistat chiar ca sotia si copiii sai sa poarte manusi si ciorapi, sosete si pantofi.

Insa, atunci cand a inteles ca frizerii albi din Africa de Sud refuzau sa serveasca persoanele de culoare, s-a simtit atat de umilit incat constiinta lui nu i-a permis sa mearga la un alt coafor, ci mai degraba sa incerce sa-si tunda propriul par. In acea etapa, dorinta de respect fata de sine si demnitatea au inlocuit dorinta de a fi bine ingrijit. Bataia de joc a oamenilor nu l-a impiedicat sa-si tunda propriul par. Mai mult decat atat, a incercat din nou sa-si reduca costurile personale atunci cand a inceput sa-si spele hainele si sa-si apreteze gulerele. In entuziasmul sau, si-a apretat  prea mult gulerele si, desi acest lucru a dus la caderea unor mici particule din gulerul rigid, trezind distractia prietenilor, el nu s-a descurajat.

Fara indoiala, constiinta sa a evoluat odata cu studiul teologiei si cu credinta in Dumnezeu. Se vede acest lucru din studiul scripturilor la Londra si in interesul pe care l-a manifestat pentru teozofii din Londra. Evident ca el nu a subscris niciunei aderari fanatice la o anumita credinta, dar a considerat important sa absoarba ce este mai bun din diferitele credinte. Iar aceasta recunoastere a credintei, separat de religiozitate, la determinat sa reziste presiunilor de a se converti la islam sau la crestinism in timp ce a stat in Africa de Sud. Credinta sa in Dumnezeu nu a ramas niciodata indoielnica, desi nu a practicat nicio religie in niciun mod ritualistic. De fapt, transformarea sa spirituala si relatia mai profunda cu Dumnezeu au inceput in Africa de Sud, atunci cand a studiat diferitele credinte si a pus intens si critic sub semnul intrebarii unele dintre credinte si practici. In Africa de Sud a inceput practica rugaciunilor in grup, unde oamenii puteau sa cante rugaciunile fiecarei credinte, hindusa, crestina, islamica, zoroastriana sau oricare alta, daca erau si persoane de alte credinte. Nu existau niciun fel de simboluri religioase la aceste rugaciuni, care se tineau in aer liber si in cadrul carora nu se faceau ritualuri.



Este convingerea mea ca, constiinta unei persoane se dezvolta in ritmul in care se dezvolta relatia sa cu Dumnezeu. Vocea interioara devine tot mai puternica si mai sigura, ca un ghid al actiunilor pe care ea ni le planifica. Gandhi a vorbit constant despre aceasta voce interioara. Adesea, cand politicienii exasperati ii puneau la indoiala deciziile de multe ori neasteptate, el se referea la vocea interioara. Gandhi vorbeste despre Dumnezeu ca "un Dumnezeu personal pentru cei care au nevoie de prezenta Sa personala. El este intruchipat celor care au nevoie de atingerea sa. El este cea mai pura esenta. El pur si simplu exista pentru cei care au credinta. El este totul pentru toti oamenii. El este in noi si totusi deasupra si dincolo de noi. Il putem simti daca ne vom retrage insa din simturi". Aceasta credinta puternica s-a dezvoltat pe masura ce Gandhiji a inceput sa experimenteze diferite moduri de viata:

A ingrijit-o pe buna sa sotie Kasturba, impotriva recomandarii medicului, cu dieta vegetariana si, experimental, cu pachete de noroi si hidroterapie; a experimentat tratarea prin terapie umeda a bolii fiului sau, Manilal, cand toti ceilalti renuntasera; experimentele sale constante pe propria sanatate, cu diferite forme de tratamente naturale - toate indica existenta credintei profunde pe care a avut-o in Dumnezeu si in modurile alternative de terapie. Acest interes in conditii de sanatate buna mai degraba decat de tratare a maladiilor, asa cum l-a numit el, a inceput in Africa de Sud. Din nou, toate aceste experimente au inceput cu acea voce interioara care l-a facut sa respinga hranirea fortata cu supa de pui a sotiei sale si sa incerce, in ciuda prognozei medicului, sa scada temperatura corpului prin folosirea pachetelor ude, atunci cand fiul sau se zvarcolea cu febra tifoida.

Cu siguranta, aceasta voce interioara, dupa ce si-a platit datoriile familiei sale, l-a determinat sa-si simplifice stilul de viata si sa creeze, in 1904, asociatia Phoenix. Acolo si-a dezvoltat in continuare stilul simplu, comun, de viata agrar. A dezvoltat filosofia demnitatii tuturor muncitorilor si a renuntarii la constiinta de clasa pe masura ce a inceput sa experimenteze utilizarea sanatoasa a solului de noapte si conservarea apei, copacilor, animalelor, inclusiv a serpilor. Acolo a invatat despre legile naturii care guverneaza si controleaza in mod natural populatia fiecarei specii si care sunt esentiale pentru dezvoltarea sanatoasa a solului si a mediului. In acest timp, si-a depasit frica de serpi invatand sa traiasca langa ei. Povestea sarpelui care aluneca peste trupul sau in timp ce el dormea ​​pe podeaua verandei de la Phoenix, este documentata. Multi oameni care se angajeaza in agricultura ecologica vorbesc despre valoarea melcilor si a ramelor. Gandhi a recunoscut in acele timpuri marea valoare a biodiversitatii.

El a inceput sa se lupte cu viata personala fata de viata sa publica si, din nou, cu riscul de a pierde increderea sotiei ai a copiilor, a refuzat sa accepte daruri, burse si oferte de ajutor pentru familie din partea prietenilor si a comunitatii. Inainte de a pleca din Africa de Sud, Gandhi a lasat nu doar 100 de acri de teren la Asociatia Phoenix in mainile comunitatii pentru scopuri comunitare, ci a mai lasat doua proprietati importante in Durban pentru folosinta Congresului Indian Natal (NIC). In plus, a lasat bijuterii scumpe si alte cadouri primite de la Trust pentru a fi folosite de NIC. In India a renuntat la toate proprietatile familiei si le-a transferat fratelui care il asistase prin educatie. In 1914, cand a parasit tarmurile Africii de Sud, isi achitase toate datoriile.

Un alt aspect important al vietii sale in Africa de Sud, a fost acela ca a venit la cererea omului de afaceri Dada Abdulla si astfel toti asociatii sai in acel moment erau oameni de afaceri si colegi profesionisti. Un an mai tarziu, cand a infiintat birouri in Africa de Sud, a inceput sa vina in contact cu muncitorii angajati prin contract si astfel, membrii grupului sau de asociati s-au schimbat de la gruparea clasei mijlocii la lucratorii saraci si oprimati. Colonia Phoenix, unde si-a petrecut multi ani din viata sa in Africa de Sud, era situata in imediata vecinatate a marilor proprietati de zahar in care muncitorii locuiau in incinte imprejmuite si baraci. La plecarea din Africa de Sud, era imbracat in haina pe care o purtau muncitorii.

De asemenea, el si-a schimbat perceptia asupra aplicarii legii, de la opozitie la o abordare concilianta. In primul sau caz din Africa de Sud, care a implicat familia Dada Abdulla, Gandhi a inceput sa analizeze alternativele la actiunile in instanta. A inceput sa vada rolul avocatilor intr-o lumina diferita. A devenit arbitru expert si a fost capabil sa rezolve cazul lui Dada Abdulla, cel mai dificil si complicat diferend intre membrii familiei, mai degraba prin arbitraj decat prin litigiu. Astfel a ajuns la concluzia ca "datoria unui avocat nu era de a exploata avantajele legale si ale adversarului, ci de a promova compromisul si reconcilierea". In viata ulterioara, acest lucru a devenit calea sa de a se ocupa de probleme.

Martin Luther King Jr. a reluat metoda lui Gandhi atunci cand a spus ca optiunea non-violentei nu este o cale pentru cei slabi sau pentru lasi,ea necesitand un curaj mai mare, chiar mai mare decat in cazul violentei, pentru a putea confrunta un adversar. Gandhi a putut invoca curajul datorita credintei si disciplinei cultivate in Africa de Sud, in ashramele sale (loc de retragere religioasa pentru hindusi). Atat el cat si Martin Luther King au instruit constient voluntari pentru a fi pregatiti sa iasa in campaniile de sfidare.

Cand se folosesc mijloace non-violente, nu se creeaza suferinta asupra celorlalti, ci se provoaca suferinta siesi. Aceasta provocare a suferintei asupra lui insusi a fost cultivata si prin disciplina si posturile sale stricte, cand a renuntat de buna voie la mancare pentru a obtine acea putere spirituala. Dar, si prin optiunea pentru inchisoare, refuzand plata amenzilor. S-a educat atat pe el insusi cat si pe colegii combatanti pentru a rezista atacurilor politiei fara a tresari sau riposta.

Aceasta idee, de a nu provoca suferinta altora, este o trasatura centrala a actiunii non-violente. Pentru a practica acest principiu trebuie sa inveti sa nu urasti, ci sa iubesti pozitiv adversarul. In acest fel, se elimina orice posibilitate de a exista vreun loc pentru orice forma de violenta in cuvant, gandire sau fapta. In acest fel, se incearca castigarea adversarului, asa ca el sa poata vedea efectele actiunilor sale si sa fie pregatit sa se transforme. 

El a insistat asupra necesitatii de a separa fapta de executantul ei, astfel incat sa urasti fapta si toate actiunile sa fie indreptate impotriva faptei, niciodata impotriva executantului sau a faptasului. A fost nevoie de o mare disciplina si de credinta in Dumnezeu pentru a putea sa-l iubeasca pe adversar si sa-l separe pe acesta de fapta care a fost ofensatoare. Trebuie sa fii capabil sa internalizezi aceste principii pentru a putea sa le practici cand apare momentul. Prin urmare, este esential sa incepi sa traiesti cu aceste principii in viata de zi cu zi si ele sa devina un mod de viata.

Actiunea non-violenta nu vizeaza sa invinga adversarul sau sa il umileasca, ci mai degraba sa il transforme, astfel incat el sa se poata iubi pe sine insusi mai bine iar ceilalti sa fie satisfacuti si sa poata obtine ceea ce au hotarat sa obtina. Aceasta idee, a transformarii fiintelor umane, se bazeaza pe convingerea fundamentala ca fiintele umane sunt capabile sa se schimbe. Aceasta idee se afla in centrul filosofiei gandhiene si i se vad rezultatele in cantitatea de respect pe care el a reusit s-o inspire vicleanului sau adversar din Africa de Sud, Generalul Smuts. Pentru a putea ramane respectuos, concentrat si capabil sa transformi o persoana care este un adversar, trebuie sa fii foarte disciplinat si sa nu sa te lasi convins de provocarea adversarului. Este o practica obisnuita in randul ofiterilor de politie si politicienilor sa-i provoace pe adversarii politici si sa-i sfideze pe militanti. Pentru a fi capabili sa raspundem ca si combatanti nonviolenti ai legilor nedrepte, trebuie sa fim pregatiti pentru a fi disciplinati si concentrati si trebuie sa ne indepartam de implicarea in politica opozitiei.

Cei 21 de ani din viata tanarului Mohandas, majoritatea petrecuti in Africa de Sud, au fost de fapt instrumente in transformarea sa si in a da perspective filozofiei sale de viata.

Un mare accent a fost acordat muncii sale politice, statiei Pietermaritzburg si altor incidente din viata sa, care fara indoiala au fost momente-cheie. In acest eseu am incercat sa ma uit la unele dintre celelalte trasaturi luminoase ale vietii sale, care totusi au jucat un rol transformator important in viata lui Gandhi. Ceea ce vedem ca o schimbare clara la el este schimbarea imbracamintei, dar in spatele acestei schimbari au fost multe alte probleme care au ajutat la dezvoltarea gandirii lui Gandhi. Strategia politica din Satyagraha a primit multa apreciere, dar schimbarile spirituale si personale nu au fost privite cu acelasi grad de importanta. Aici am incercat sa prezint acele domenii ale filosofiei sale de viata care, de fapt, i-au informat si dezvoltat gandurile politice.”






Ela Gandhi este nepoata lui Mahatma, originara si locuitoare a Africii de Sud. A fost arestata intr-un arest la domiciliu timp de 8 ani pentru activism politic. A fost deputata in Adunarea Nationala intre perioada anilor 1994-2003. Conduce un ziar, cerceteaza si colecteaza informatii despre Mahatma Gandhi si alti eroi ai luptei de eliberare pentru a le compila intr-un film documentar in scopuri de cercetare si educatie. Este membra a retelei TRANSCEND pentru Pace si Dezvoltare. Acest articol a aparut initial la Transcend Media Service (TMS) la data de 12 martie 2009.


Nota Elei Gandhi:

In 1860, primul lot de muncitori indieni a ajuns in Africa de Sud la bordul Truro. Au fost in total 340 (203 barbati, 87 femei, 21 baieti,19 fete si 10 sugari). Acestia erau primii recruti. Au urmat altii. Raportul dintre barbati si femei a fost dezechilibrat.   ….Peste 800.000 de sud-africani de origine indiana traiesc in Durban. Statia Pietermaritzburg are un piedestal unde Gandhi a fost aruncat din tren si mai multe panouri relatand povestea. Asociatia Phoenix pe care a infiintat-o are o expozitie despre viata sa in Africa de Sud. Johannesburg are o expozitie cuprinzatoare si exista statui din tinerete peste tot in Africa de Sud si povestiri despre Gandhi si despre lupta care a continuat dupa plecarea sa. Recent, am organizat un mars la Volksrust, in comemorarea celei de-a 100-a aniversari a marsului din 1913.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.