marți, 13 decembrie 2016

John Lennon - “THE WAR IS OVER! IF YOU WANT IT!”





“RAZBOIUL S-A TERMINAT!  DACA VRETI ASTA!                                                                       CRACIUN FERICIT, DIN PARTEA LUI JOHN SI YOKO!"                                                                                                                                                                                                                           
                                                   






“Nu voi sta sa nu fac nimic cand lumea din jurul meu este in flacari! Voi face ceva.”

In cei 40 de ani de viata, Lennon a adus rasei umane o remarcabila contributie despre care oamenii continua sa vorbeasca si astazi. Indiferent daca unii sunt sau nu de acord cu ceea ce a spus sau a gandit el sau chiar cu cauzele pentru care a militat, lui John Lennon nu i se poate nega impactul avut asupra gandirii avangardiste din vremea sa, geniul, compasiunea, faptul ca, devenind o voce influenta in numele pacii, a fost capabil sa miste o natiune… 



Mass-media pentru John si Yoko

Potrivit CNN, cruciada pacii a lui John Lennon si a lui Yoko Ono a inceput in 1971. Pe 22 iunie 1997, grupul de stiri on-line CNN Showbiz incadra campania John si Yoko pentru pace in felul urmator: "Vineri, fostul membru Beatles, John Lennon, a fost onorat postum pentru contributiile sale la pacea mondiala, in cadrul unei ceremonii a starurilor tinuta in Londra cu ocazia celei de-a 22-a editie a premiilor Silver Clef (Cheia de argint). Piesa lui Lennon, "Imagine", a fost un imn de prima importanta al miscarii pentru pace.

In 1969, un articol din Newsweek intitulat “The Peace Anthem" (Imnul Pacii) inregistra succesul fenomenal al piesei "Give Peace a Chance" in mobilizarea maselor ce protestau impotriva razboiului din Vietnam. Newsweek relata cum, pe 15 noiembrie 1969, "Chance" a devenit strigatul monoton al protestatarilor anti-razboi din Washington. In ziua aceea memorabilia, 250.000 de manifestanti au demonstrat la Capitoliul natiunii americane pentru Moratoriul de incetare a luptelor din Vietnam. Condusa de cantaretul folk Pete Seeger, multimea a fost antrenata in repetarea la nesfarsit a dictonului lui Lennon, "Tot ceea ce spunem este sa dati o sansa pacii."

Cand Lennon a receptionat semnalul de la Washington, el l-a numit unul dintre "cele mai mari momente ale vietii mele”. Evitand autoritatile de imigrare care nu i-ar fi lasat pe John si Yoko in Statele Unite ale Americii, semnalele lor anti-razboi au fost transmise peste frontiera de la "Bed-in"-ul din Montreal unde piesa isi are originea, sa mobilizeze masele in marsul lor desfasurat pe promenada din Washington. Miscarea pentru pace isi gasise imnul.


"Dati o sansa pacii" - si razboiul din Vietnam impotriva caruia si-au ridicat vocea - au fost sterse din memoria selectiva a CNN. Brandul disidentei politice si activismului anti-razboi nu se potrivea anumitor rubrici din Showbiz. Si totusi, acesta este modul in care artistii de performanta avangardista si hippie rock&roll si-au conceput si pus in fapta eforturile lor de mentinere a pacii – ca o invazie si interventie a showbiz-ului si a mass-mediei hippie in spatiul politicii de masa. In lupta pentru pace, John si Yoko, proaspat casatoriti, au organizat o serie de evenimente de arta si media sub forma de interviuri, cantece, reclame, concerte si demonstratii. 

Multe dintre aceste evenimente media cu simt practic au avut loc in Canada, in anul 1969. De exemplu, in septembrie, John si formatia lui Yoko, Plastic Ono Band, au cantat in Toronto, la concertul binecunoscut sub numele de "Live Peace”, concert care a inclus si interpretarea melodiei "Give Peace a Chance". In cadrul tuturor acestor evenimente, strategiile artei conceptuale de avangarda ale lui Yoko si-au combinat fortele cu energiile revoltei din rock&roll-ul lui John pentru a crea un program de activism media si disidenta politica.

Biograful Jon Wiener isi aminteste de campania anti-razboi a lui John Lennon si Yoko, care a reprezentat un nou capitol in politica Noua Stanga si in relatia ei cu mass-media. Mai degraba decat a respinge ziarele si televiziunea ca instrumente exclusiv de dominatie corporativa, John si Yoko au cautat sa lucreze inauntrul mass-mediei, sa o foloseasca pe scurt si sporadic impotriva sistemului in care functionau. 


Cele doua "In-Bed" din anul 1969 au fost evenimente media care au folosit publicitatea pentru luna de miere a lui John si Yoko drept ispita pentru ca presa sa prezinte Campania lor anti-razboi. Prima a avut loc la Amsterdam, la sfarsitul lunii martie, iar a doua luna de miere la Montreal, la sfarsitul lunii mai. In calitate de agenti de vanzari non-stop pentru produsul lor de pace, John și Yoko au acordat presei zece ore de interviuri in fiecare zi, invocand maxima publicitate in ideea ca repetarea induce credinta.La conferinta de presa de la Amsterdam, Yoko Ono incadra munca lor ca o piesa performanta de avangarda electrizata prin mijloacele de comunicare in masa.

"Tot ceea ce facem este o intamplare. Toate evenimentele noastre sunt legate direct de societate. Ne-am dorit sa comunicam cu lumea. Acest eveniment se numeste "Bed Peace", si nu este p-i-e-c-e, ci p-e-a-c-e. Haideti sa stam in pat si sa ne creasca parul in loc sa fim violenti". Cuvintele puse in joc de "Bed Peace"(Pat pentru pace) si "Hair Peace"(Par pentru Pace), lipite deasupra patului lor nuptial, au scos in evidenta sensibilitatea pentru jocul de cuvinte atat a lui John cat si a lui Ono, scopul lor expres fiind acela de a juca rolul de clovni ai lumii pentru pace si de a mobiliza puterea subversiva a rasului.

"Bed-In"(In Pat) trebuie situat pe fundalul “Sit-In” din campusurile colegiilor americane in momentele acelea de proteste anti-razboiul din Vietnam. Referindu-se la evenimentul "the bed sit-in”, John a aratat ca exact aceasta conexiune era in mintea lui. Legaturile directe cu revolta studentilor au fost subliniate si mai mult in schimburile telefonic dintre John si Yoko aflati in Montreal si rasculatii din Parcul Poporului din Berkeley, atunci cand Lennon a jucat rolul unui guru al pacii, incurajand manifestantii sa evite violenta cu orice pret. Cam in acelasi timp, John si Yoko si-au inceput campania cu nume jucaus "Nuts for Peace”(Nuci pentru Pace), prin trimiterea de ghinde la cincizeci de sefi de stat, cerandu-le sa le plantaze ca un gest simbolic pentru pace.


Un alt eveniment mediatic a lui John si Yoko a fost preluarea panourilor publicitare ca site-uri pentru a duce informatiile, razboiului de gherila. Atunci cand, in cadrul unei conferinte de presa, li s-a cerut sa explice "Campania de postere “War is Over", persoana de la publicitate si reclama pentru pace a declarat: "Este o parte a campaniei noastre publicitare pentru pace". Acest aspect particular al razboiului mediatic reaminteste de difuzarea internationala a afisului "Razboiul s-a terminat! Daca vreti asta. Craciun fericit din partea lui John si Yoko!" in unsprezece centre urbane: Brasilia, Montreal, Los Angeles, Toronto, Paris, Berlin, Roma, Londra, Atena, Tokyo, Port au Spain. “Oricat ar fi costat panourile publicitare erau mai ieftine decat viata unui om!” (John Lennon).

La mijlocul anilor saizeci, John Lennon furniza pentru fanii sai, de Craciun, mesaje promotionale de pace si intelegere pe vinilin. In 1969, el si partenera sa in arta au pregatit un card vizual de Craciun folosind spatiul public pentru a estompa granitele dintre arta, activism politic si publicitate.Titlul, batator la ochi, exprima fantezie de parca s-ar fi implinit deja “WAR IS OVER!” (Razboiul s-a terminat!). Acesta era urmat de o chemare imperioasa spre a conferi putere de actiune multimii, amintind privitorului ceea ce era necesar pentru atingerea obiectivului “IF YOU WANT IT” (Daca vreti asta). Pentru a da startul campaniei, liderii politici internationali ai pacii au organizat la Londra un concert de caritate, “Craciun pentru Pace”, destinat Fondului Natiunilor Unite pentru copii.


 John si Yoko au inteles cum puterea de star si celebritatea internationala le-a dat un acces privilegiat si aproape nelimitat la o mass-medie care a vrut sa le absoarba aura de star pop pentru a-si satisface propria agenda. Atat presa cat si publicul ii doreau pe John si Yoko, iar cele doua staruri media au hranit aceasta dorinta.

Anul 1969 s-a incheiat cu alt eveniment media subtil care a conferit razboiului mediatic a lui John si Yoko mai multa credibilitate politica si i-a dat institutiei americane ceva pentru care ei nu au negociat: oportunitatea unei fotografii si a unui dialog despre pace cu prim-ministru Pierre Trudeau al Canadei. Inca o data, razboiul mediatic a lui John si Yoko a adaugat un strigat in plus de care programatorii razboiului ar fi preferat sa nu auda, anume mesajul "Razboiul s-a terminat (daca vrei asta!)"si "Razboiul s-a terminat" indiferent daca ei au dorit sau nu asta.

************

"Mai intai de toate, i-am facut pe oameni sa rada si asta e bine. Vreau sa spun ca John si Yoko sunt ca vantul. Nu-i poti vedea, dar atunci cand trec copacii se indoaie... Asta este ceea ce facem noi. Asta face parte din politica noastra, sa nu fim luati in serios, deoarece eu cred ca opozitia noastra, oricare ar fi ea in toate formele ei de manifestare, nu stie cum sa trateze umorul. Iar noi suntem comedianti, suntem Laurel si Hardy, asta e John si Yoko. Si avem o sansa mult mai buna sub aceasta forma deoarece toti oamenii seriosi, precum Martin Luther King, Kennedy si Gandhi au fost impuscati. Suntem dispusi sa fim clovnii societatii.”...A fost credinta lui John Lennon ca, indiferent ce gandeau oamenii despre el, era prea putin important in comparatie cu valorile pe care le promova.






“GIVE PEACE A CHANCE” - Un imn pentru pace

Blocat in Statele Unite – unde ii era refuzata viza din cauza condamnarii din 1968  - John a ales Montreal, Canada, ca baza pentru a-si sustine campania de pace in America de Nord. In mai 1969, el si Yoko s-au instalat la Hotel “Queen Elizabeth” pentru sapte zile de "bed-in"(in-pat), intr-o suita la care au participat mass-media internationala, celebritati ale show businessului si diverse alte personalitati. Acest “bed-in” a fost cel de-al doilea astfel de eveniment, dupa cel desfasurat cu doua luni mai devreme la Hotel Hilton in Amsterdam, dupa nunta lor. La baza acestuia a stat ideea imbratisata de Yoko, ca artist de performanta, ca o actiune publica spectaculoasa poate fi o forma de arta in sine. John, a fost si el constient de felul in care conceptul "bed-in" ar putea sa atraga presa si televiziunea. "Sa-i dam pur si simplu pacii o sansa", a tinut el sa explice evenimentul reporterilor, si a si inceput sa lucreze la refrenul unui cantec. Deja la 1 iunie John condidera ca are un imn de pace puternic in mainile sale si a comandat un inregistrator de banda. Stand in pat alaturi de Yoko, cu 2 pancarte in spatele lor care proclamau "Pat pentru Pace" si “Par pentru Pace”, si-a invitat diferitii oaspetii pentru a raspunde intrebarilor.

“Dati o Sansa Pacii", este un cantec monoton, o mantra repetitiva, intercalata cu rapul (rostiri scurte) improvizat a lui John, o litanie bolborosita de denumiri aleatorii. Cativa ani mai tarziu, el dezvaluia: "In adancul inimii mele am vrut sa scriu ceva care ar prelua idea de "Vom birui". Si, in "Give Peace A Chance", a realizat exact asta. Din octombrie 1969, piesa a devenit refrenul universal in timpul demonstratiilor anti-razboiul din Vietnam. Pe 15 noiembrie aproape o jumatate de milion de oameni l-au cantat in fata Casei Albe Nixon din Washington. O astfel de lovitura i-a creat probleme lui John in relatiile ulterioare cu administratia SUA. Dar cand, inapoiat in Marea Britanie, a privit la televizor protestatarii cantand imnul, a considerat ca este "Unul dintre cele mai mari momente din viata mea". La sfarsitul anului, John declara intr-un interviu, "Exista o extraordinara masa de propaganda pornita de la cele doua “Bed-in”. In aceasta vara, la fiecare petrecere din Marea Britanie, in fiecare sat mic, pretutindeni, cuplul castigator a fost John si Yoko stand in pat cu afise in jurul lor...In loc ca toata lumea sa cante "Da, Da, Da” ei cantau pur si simplu "Pace". Si eu cred in puterea mantrei."

"Give Peace a Chance" a intrat in constiinta lumii mai complet decat oricare alta melodie scrisa de John. Unsprezece ani mai tarziu, cand oamenii indoliati s-au adunat in fata cladirii din Dakota in noaptea asasinarii lui, aceasta a fost piesa prin care ei au ales instinctiv sa-si exprime durerea si sa-i comemoreze viata.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.