luni, 30 noiembrie 2015

Martin Luther King - PURTATOR DE CUVANT pentru DREPTURI CIVILE




…Atingerea excelentei in slujba semenilor…






“….Doresc doar sa fac voia lui Dumnezeu. El este cel care mi-a permis sa merg pana la munte. Si am cercetat imprejurimile. Si am vazut tara promisa. Eu nu pot ajunge acolo cu voi. Dar vreau sa stiti in seara asta, ca noi, ca popor, vom ajunge in tara promisa. Iar eu, in seara asta, sunt fericit. Nu sunt ingrijorat de nimic. Nu ma tem de nici un om. Ochii mei au vazut slava sosirii Domnului.”/ MLKing


Succesul miscarii non-violente a lui Martin Luther King impotriva segregarii, rasismului si nedreptatii din America de Sud, se datoreaza in mare masura elocventei sale vizionare si inspirationale. Fragmentele urmatoare sunt extrase din cele mai populare discursuri.


"NEGRII SI VISUL AMERICAN” – 25 Septembrie 1960

King a predicat despre visurile sale inca din 1960, atunci cand a tinut un discurs la Asociatia Nationala pentru Progresul Oamenilor de Culoare (NAACP), numit "Negrii si Visul American". In adresarea sa, impartaseste visul sau pentru o natiune "in care oamenii de toate rasele, culorile si credintele vor trai impreuna ca frati ", dar avertizeaza asupra rasismul american, asupra diferentei ce exista intre visul american si realitate:

“Dar de cand parintii fondatori ai natiunii noastre au visat acest vis, America a manifestat o personalitate schizofrenica. Ea a fost sfasiata in doua parti: o parte care si-a marturisit cu mandrie democratia si o alta parte care a practicat din pacate antiteza democratiei. Sclavia si segregarea au fost paradoxuri stranii intr-o natiune bazata pe principiul conform caruia toti oamenii sunt creati egali.
Acum mai mult decat oricand inainte, America este provocata sa aduca visul nobil in realitate. Forma lumii de azi nu permite Americii luxul de a exploata negrii si alte grupuri minoritare. Pretul pe care America trebuie sa-l plateasca pentru opresiunea continua a negrilor este pretul propriei distrugeri.

Multe forte in tara noastra au servit pentru a mutila visul democratiei noastre. Klu Klux Klan, Consiliul cetatenilor albi si alte grupuri extremiste au deteriorat visul prin actele lor fanatice si prin cuvinte amare. Guvernul nostru federal a patat, de asemenea, acest vis prin apatia si ipocrizia sa, prin tradarea cauzei dreptatii. Chiar multi oameni albi de buna-credinta au vatamat visul prin tacere si frica.
In mijlocul acestei conspiratii a tacerii si apatiei, negrii trebuie sa actioneze. Se poate la fel de bine ca negrii sa fie instrumentul lui Dumnezeu in a salva sufletul Americii”


SCRISOARE DIN INCHISOAREA BIRMINGHAM  - 16 Aprilie 1963

In timp ce era inchis in inchisoarea Birmingham pentru conducerea de proteste anti-segregationiste, King a scris aceasta scrisoare argumentand ca indivizii au datoria morala de a nu se supune legilor nedrepte.
  
“Stim dintr-o experienta dureroasa ca libertatea nu este niciodata daruita in mod voluntar de catre opresor; ea trebuie sa fie ceruta de oprimati. Sincer, m-am angajat deja intr-o campanie cu actiune directa, care a fost "binevenita" din perspectiva acelora care nu au suferit pe nedrept de boala segregarii. De ani de zile am auzit cuvantul "Asteptati!" El suna in urechea fiecarui  negru cu o familiaritate patrunzatoare. Acest "Asteptati" insemna aproape intotdeauna "Niciodata." Suntem obligati sa constatam prin unul dintre distinsii nostri juristi ca "dreptatea amanata prea mult timp, este dreptate refuzata.”
“Nedreptatea de oriunde este o amenintare la adresa dreptatii de pretutindeni.”

“Oamenii oprimati nu pot ramane pentru totdeauna oprimati. Dorul de libertate se manifesta in cele din urma si asta este ceea ce s-a intamplat cu negrul american. Ceva dinauntrul lui ii amintea de dreptul prin nastere la libertate si ceva fara sa-i aminteasca ca acesta poate fi dobandit. Constient sau inconstient, impreuna cu fratii sai negri din Africa si fratii sai bruni si galbeni din Asia, America de Sud si Caraibe, negrii din Statele Unite ale Americii se misca cu un sentiment de mare urgenta spre tara promisa a dreptatii rasiale. Daca se recunoaste acest indemn vital care a cuprins comunitatea de negri, oricare ar trebui sa inteleaga cu usurinta de ce demonstratiile publice au loc. Negrul are multe resentimente si frustrari acumulate latent, si el trebuie sa le elibereze.”

“....Deci intrebarea nu este daca vom fi extremisti, ci ce fel de extremisti vom fi. Vom fi extremisti in favoarea urii sau in favoarea iubirii? Vom fi extremisti pentru conservarea nedreptatii sau pentru extinderea dreptatii? In acea scena dramatica de pe dealul Golgota au fost rastigniti trei oameni. Nu trebuie sa uitam ca toti trei au fost rastigniti pentru aceeasi infractiune - infractiunea de extremism. Doi au fost extremisti pentru imoralitate si, astfel, au coborat sub mediul lor. Pe de alta parte, Isus Hristos, a fost un extremist in favoarea iubirii, adevarului si bunatatii si, astfel, s-a ridicat deasupra mediului sau. Poate Sudul, natiunea si lumea au mare nevoie de extremisti creativi…Am decis sa raman cu iubirea…Ura este o povara prea greu de suportat”


MARSUL DIN WASHINGTON PENTRU LOCURI DE MUNCA SI LIBERTATE – 28 August 1963

Discursul lui King din timpul Marsului care a avut loc in Washington, DC, ramane unul dintre cele mai faimoase discursuri din istoria Americii. A inceput cu observatii pregatite, insa apoi a deviat de la scenariu, trecand la tema "Am un vis", tema folosita si in alte ocazii anterioare, vorbind despre o America unde copiii lui "nu vor fi judecati dupa culoarea pielii lor, ci dupa continutul caracterului lor." A continuat apoi cu indemnul de a "lasa libertatea sa rasune" de-a lungul intregii natiuni, si a concluzionat cu:

“Am un vis, ca intr-o zi aceasta natiune se va ridica si va trai in adevaratul sens al crezului sau: "noi consideram ca aceste adevaruri sunt de la sine intelese, ca toti oamenii sunt creati egali"
Am un vis, ca intr-o zi pe dealurile rosii din Georgia, fiii fostilor sclavi si fiii fostilor proprietari de sclavi vor putea sa se aseze impreuna la masa fraternitatii.
Am un vis, ca intr-o zi chiar si statul Mississippi, un stat care lancezeste in fierbinteala nedreptatii, care lancezeste in fierbinteala opresiunii, va fi transformat intr-o oaza a libertatii si dreptatii.
Am un vis, ca intr-o zi cei patru copii ai mei sa traiasca intr-o natiune in care nu vor fi judecati dupa culoarea pielii lor, ci dupa esenta caracterului lor. Am un vis azi!”


DISCURSUL DE ACCEPTAREA LA CEREMONIA PREMIULUI NOBEL PENTRU PACE - 10 Decembrie 1964

La varsta de 35 de ani, King a devenit cea mai tanara persoana care a primit Premiul Nobel pentru Pace. Cand a aflat de aceasta onoare, el a anuntat ca va dona tot premiul în bani ($ 54123) miscarii pentru drepturile civile.

“Prin urmare, trebuie sa intreb de ce acest premiu este acordat unei miscari care este investita si angajata unei lupte intransingente si unei miscari care nu a castigat inca pacea si fraternitatea adevarata care este esenta Premiul Nobel. Dupa examinare, concluzionam ca acest premiu, pe care il voi primi in numele acelei miscari, este o recunoastere profunda a faptului ca nonviolenta este raspunsul la intrebarile politice si morale cruciale ale timpului nostru: nevoia omului de a depasii opresiunea si violenta, fara a recurge la violenta si opresiune.”


 DISCURS LA INCHEIEREA MARSULUI “DE LA SELMA LA MONTGOMERY” – 5 Martie 1965

Intreaga campanie din Alabama a fost centrata in jurul dreptului de a vota.  Pentru a focaliza atentia natiunii si a lumii asupra negarii flagrante a dreptului la vot, dar si pentru a se vedea si intelege radacinile rasismului, King a expus mai intai originea adevarata, cauza principala a segregarii rasiale in tinutul din Sud. Segregarea rasiala ca mod de viata nu a venit ca rezultat firesc al urii dintre rase imediat dupa Razboiul Civil. Atunci nu existau legi de segregare rasiala. ….. segregarea raselor a fost o stratagema politica angajata de interesele din Sud pentru a mentine masele din sud divizate si forta de munca din sud cea mai ieftina din tara.
Prin controlul avut asupra mass-mediei, au revizuit doctrina suprematiei albe, au manipulat gandirea maselor sarace de albi, punand la cale si legiferand evolutia unei societati separatiste astfel incat a devenit o crima a se considera ca fiind egali omul alb cu cel negru, la oricare nivel.

“Sa ne continuam marsul triumfal pentru realizarea visului american. Sa marsaluim impotriva locuintelor separate pana cand fiecare ghetou si fiecare diferenta economico-sociala va disparea, iar negrii si albii vor trai alaturi in locuinte decente, in conditii de siguranta si sanatate.
Sa marsaluim impotriva scolilor separate pana cand fiecare ramasita a educatiei separate si inferioare va deveni un lucru de domeniul trecutului, iar negrii si albii vor studia unul langa altul in contextul vindecarii-sociale din sala de clasa .
Sa marsaluim impotriva saraciei, pana cand nici un parinte american nu va mai sari peste o masa astfel incat copiii lor sa manance.
Sa marsaluim impotriva saraciei pana cand nici un om infometat nu va mai merge pe strazile oraselor noastre in cautarea unor locuri de munca care nu exista.
Sa marsaluim pentru urnele de vot, pana cand vom trimite consiliilor noastre orasenesti, legislaturii de stat si Congresului Statelor Unite ale Americii, oameni care nu se vor teme sa faca dreptate, sa iubeasca compasiunea si sa umble smeriti fata de Dumnezeu.
Sa marsaluim pentru urnele de vot, pana cand fraternitatea va deveni mai mult decat un cuvant lipsit de sens intr-o rugaciune de deschidere, ci pe ordinea de zi a fiecarei agende legislative.
Sa marsaluim pentru urnele de vot, pana cand toti copiii lui Dumnezeu din Alabama vor putea sa mearga pe pamant in decenta si onoare.

      Lupta este in mainile noastre. Si putem raspunde cu nonviolenta creativa apelulului pentru o cauza inalta la care noile noastre directii de lupta ne cheama. Drumul inainte nu este intru totul unul neted. Nu exista autostrazi largi care sa ne conduca usor si inevitabil la solutii rapide. Dar noi trebuie sa continuam.
Trebuie sa recunosc ca exista inca celule de inchisoare in asteptarea noastra, si momente intunecate si dificile. Dar daca vom merge mai departe cu credinta ca nonviolenta are puterea de a transforma ziua intunecata de ieri intr-una stralucitoare de maine, vom putea sa schimbam toate aceste conditii.
Asa ca pledez sa mergem mai departe ramanand angajati in nonviolenta. Scopul nostru nu trebuie sa fie acela de a invinge sau umili omul alb, ci sa castigam prietenia si intelegerea lui. Noi trebuie sa ajungem sa intelegem ca sfarsitul pe care-l cautam este o societate in pace cu sine, o societate care poate trai cu constiinta sa. Si aceasta va fi o zi nu a omului alb, nu a omului negru. Aceasta va fi o zi a omului ca om."


DINCOLO DE VIETNAM - 4 Aprilie 1967

In 1967, King a devenit un adversar inflacarat al Razboiului din Vietnam. Pe 4 aprilie, exact cu un an inainte de moartea sa, a tinut un discurs intitulat "Dincolo de Vietnam: Un moment pentru a rupe tacerea". In discursul tinut la Biserica Riverside din New York City, a vorbit cu putere impotriva rolului Statelor Unite in razboi, argumentand ca SUA se afla in Vietnam "pentru a-l ocupa ca pe o colonie americana". 

 “Poate ca recunoasterea unei realitati mult mai tragice a avut loc atunci cand a devenit clar pentru mine ca razboiul facea mult mai mult decat devastatoare sperante celor saraci de acasa. Era trimiterea fiilor lor si a fratilor lor si a sotiilor lor pentru a lupta si a muri in proportii extraordinar de mari in raport cu restul populatiei. Am luat tineri de culoare care au fost dezactivati de societatea noastra si i-am trimis la opt mii de mile departare sa garanteze libertatile din Asia de Sud pe care nu le-au gasit in sud-vestul Georgiei si in East Harlem. Deci am fost in mod repetat confruntati cu ironia cruda de a urmari tineri negri si albi pe ecranele televizoarelor cum ucid si mor impreuna pentru o natiune care nu a putut sa-i aseze impreuna in aceleasi scoli. Deci i-am urmarit intr-o brutala solidaritate arzand colibele unui sat sarac, dar realizam ca ei nu ar fi trait niciodata in acelasi bloc in Detroit. Nu am putut sa tac in fata unei asemenea manipulari crude a saracilor.”

      King a asociat razboiul cu nedreptatea economica, argumentand ca tara avea nevoie de schimbare morala serioasa: “O adevarata revolutie a valorilor va privi in curand cu neliniste la contrastul evident dintre saracie si bogatie. Cu indignare, se va uita peste mari si va vedea capitalistii particulari ai Occidentului investind sume uriase de bani in Asia, Africa si America de Sud, doar pentru a lua profiturile, fara nici o preocupare insa pentru binele social al tarilor respective"
S-a opus razboiului din Vietnam pentru ca i se alocau bani si resurse care ar fi putut fi cheltuite pe bunastarea sociala din tara. Congresul SUA a cheltuit tot mai mult pe actiunile militare si, in acelasi timp, mai putin pe programele de combatere a saraciei.

"O natiune care continua an de an sa cheltuie mai multi bani pentru aparare militara decat pe programe de ridicare sociala, se apropie de moartea spirituala. Vietnamul de Nord nu a inceput sa trimita furnituri si oameni in numar mare pana cand fortele americane nu au ajuns la zeci de mii ", si a acuzat SUA de a fi ucis un milion de vietnamezi, in cea mai mare parte copii".

Pe 13 ianuarie 1968, la o zi dupa declaratia Presedintelui Jonson la adresa natiunii, King a invitat la un mare mars in Washington impotriva "unuia dintre cele mai crude si fara sens razboaie din istorie". “Este necesar sa clarificam congresmenilor si presedintelui SUA, ca nu vom mai tolera, nu vom mai vota barbati care continua sa vada crimele vietnamezilor si ale americanilor ca pe cea mai buna modalitate de a avansa obiectivele de libertate si autodeterminare in Asia de Sud. “


AM FOST IN VARFUL MUNTELUI – 3 Aprilie1968

In ajunul unui mars de protest in favoarea lucratorilor gunoieri grevisti din Memphis, Tennessee, King a tinut acest discurs profetic intunecat. A doua zi a fost asasinat.

"In seara asta, in fata voastra, intrebarea mea este aceasta:
Nu, "Daca ma opresc sa ajut lucratorii din salubritate, ce se va intampla cu munca mea? Nu,"Daca ma opresc sa ajut lucratorii din salubritate ce se va intampla cu toate orele pe care le petrec, de obicei, in biroul meu in fiecare zi si in fiecare saptamana ca pastor?" Intrebarea nu este: "Daca ma opresc sa ajut acest om in nevoie, ce se va intampla cu mine?" Intrebarea este: "Daca nu ma opresc sa ajut lucratorii din salubritate, ce se va intampla cu ei?" Aceasta este intrebarea."

“Sa ne ridicam in seara asta cu un zel mai mare. Sa rezistam cu o determinare si mai mare. Sa mergem mai departe in aceste zile puternice, in aceste zile de provocare, incat sa facem America ceea ce ar trebui sa fie. Avem oportunitatea de a face America o natiune mai buna. Si vreau sa-i multumesc lui Dumnezeu, inca o data, pentru ca imi permite sa fiu aici cu voi.”

“Tot ceea ce spunem Americii este, "Fii sincera cu ceea ce ai spus pe hartie."
Daca as trai in China sau chiar in Rusia, sau in oricare alta tara totalitara, poate as putea intelege unele dintre aceste actiuni de interdictie ilegale. Poate as putea intelege negarea anumitor privilegii de baza din Primul Amendament, pentru ca ei nu s-au angajat la asta, in partea aceea. Dar, undeva am citit de libertatea de intrunire. Undeva am citit de libertea de exprimare. Undeva am citit de libertatea presei. Undeva am citit ca maretia Americii este dreptul de a protesta in favoarea dreptatii. Si asa cum am spus, nu avem de gand sa lasam cainii sau furtunurile de apa sa ne intoarca, nu vom lasa nici o interdictie sa ne intoarca din drum."

“Ei bine, nu stiu ce se va intampla acum. Avem cateva zile dificile in fata. Dar nu conteaza ce va fi acum cu mine. Pentru ca am fost in varful muntelui. Si nu ma deranjeaza. Ca fiecare, as dori sa traiesc o viata lunga. Longevitatea isi are locul ei. Dar eu nu sunt preocupat de acest fapt acum. Doresc doar sa fac voia lui Dumnezeu. El este cel care mi-a permis sa merg pana la munte. Si am cercetat imprejurimile. Si am vazut tara promisa. Eu nu pot ajunge acolo cu voi. Dar vreau sa stiti in seara asta, ca noi, ca popor, vom ajunge in tara promisa. Iar eu sunt fericit, in seara asta. Nu sunt ingrijorat de nimic. Nu ma tem de nici un om. Ochii mei au vazut slava sosirii Domnului.”






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.