Boicotul Autobuzului
...strategie si tactica
in miscarea nonviolenta...
''Intunericul nu poate alunga
intunericul: doar lumina poate face asta.
Ura nu poate alunga ura: doar iubirea poate
face asta.
Frumusetea nonviolentei este ca, in felul sau
si la timpul sau,
urmareste sa rupa reactia in lant a
raului'' /MLKing
Atmosfera
de teroare rasiala, sustinuta de un sistem politic nedrept, a fost intotdeauna cauza
ce a stat la baza efortului sustinut al activistilor negri din intreagul Sud in
lupta dusa impotriva inegalitatii datorate segregarii. Atunci cand liderii
negri din Montgomery au constituit “Asociatia pentru Imbunatatire din
Montgomery” (MAI) pentru a protesta fata de arestarea oficiala a Rosei Park deoarece
refuzase sa-si cedeze scaunul din autobuz unui alb, King a fost ales sa conduca
noul grup. El devenise pastor al bisericii baptiste din Montgomery , Alabama ,
in urma deciziei luate in 1954 de a aceepta aceasta oferta.
In rolul sau de purtator de cuvant
principal in boicotului autobuzului din Montgomery, King si-a folosit abilitatile de conducere pe care le dobandise in trecutul sau religios si de
formare academica, pentru a crea o strategie de protest distinctiv care sa
implice mobilizarea bisericilor negrilor si apelurile iscusite la sprijinul
albilor. Cu incurajarea lui Bayard Rustin si altor pacifisti veterani, King a
devenit un sustinator ferm al preceptelor non-violente ale lui Mohandas Gandhi
pe care le-a combinat cu ideile social crestine ale Evangheliei. Gandhi
si filosofia sa au fost de un interes special pentru comunitatea progresista
afro-americana. Referindu-se la lupta afro-americana pentru libertate, Gandhi a
numit practica de segregare ''o negare a civilizației''.
Crescut
in Atlanta si fiind martorul segregarii
si rasismului in fiecare zi, King a fost “fascinat de ideea de a refuza sa
coopereze cu un sistem ale raului''. El a crezut in cele din urma ca abordarea
gandhiana a rezistentei non-violente ar ''aduce o solutie la problema
rasismului in America ''.
Povestea din spatele boicotului
autobuzului pare simpla numai la prima vedere. Dupa o zi de munca plina,
Rosa Parks a luat autobuzul spre casa. Autobuzul a fost "plin", in
sensul ca toate locurile americanilor albi erau ocupate. Parks s-a asezat pe un
scaun destinat americanilor de culoare. Un barbat alb s-a urcat in autobuz si a
constatat ca toate locurile pentru albi erau ocupate. Soferul autobuzului a
spus la patru americani de culoare sa mearga in spatele autobuzului. Trei s-au
confomat dar Parks a refuzat sa renunte la scaunul ei si a fost arestata.
"Nu
ai de gand sa te ridici?" i-a cerut soferul. Rosa Parks l-a privi drept in
fata si a zis: "Nu." Tulburat si nesigur in ceea ce avea sa faca,
Blake a replicat, "Ei bine, am sa cer sa fi arestata." Iar
Roza, stand inca langa fereastra, a raspuns incet, "Poti sa faci
asta."
Chiar inainte de arestarea Rosei Park, o alta studenta de cincisprezece ani, Claudette Colvin, a fost arestata
pe 2 martie 1955 deoarece refuzase sa renunte la scaunul ei in favoarea unui
"alb", in conformitate cu legile Jim Crow din Sudul SUA, legi care au
pus in aplicare segregarea rasiala. Claudette
a fost parte importanta a inceputului acestei miscari. In semn de protest, negrii americani din Montgomery au inceput
boicotul autobuzelor. A fost un prim exemplu de influenta economica pe care comunitatea l-a avut in cele din urma, deoarece compania de autobuze a trebuit fie sa recurga la desegregarea
autobuzelor, fie sa se confrunte cu dificultati financiare grave deoarece
foarte multi americani de culoare utilizau autobuzele. Fara contributia lor
economica prin intermediul tarifelor, compania de autobuze din Montgomery s-ar fi confruntat probabil cu
falimentul.
Boicotarea autobuzelor publice de catre negrii din Montgomery
a inceput in ziua audierii de catre instanta a Rozei Park
si a durat 382 de zile. Mai
intai a fost organizat un boicot de o zi al autobuzelor din oras pe 5 decembrie.
S-a dovedit a fi un mare succes. Martin Luther King, preotul de 26 de ani de la
Biserica Babtista Dexter Avenue, a avut ocazia sa vada autobuz gol dupa autobuz
gol trecand pe strada lui. El avea sa scrie mai tarziu: "comunitatea
negrilor, alta data latenta si calma, era acum complet treaza."
Majoritatea celor
ce au organizat boicotul de o zi, dupa alegerea lui King ca presedintele al organizatiei Montgomery
Improvement Association (MIA), au decis continuarea boicotului. Cerintele inaintate erau simple: pasagerii negri trebuie sa fie tratati cu
politete. Scaunele trebuie sa fie alocate pe principiul primul venit - primul
servit, cu pasagerii albi stand din fata spre spate si pasagerii negri stand
din spate spre fata; iar soferii afro-americani trebuie sa conduca in primul
rand pe rute care deservesc afro-americanii.
Functionarii din Montgomery au
incercat sa submineze boicotul pe mai multe cai:
- Taximetristii negri au perceput taxa la fel ca
autobuzele, in efortul de a duce oamenii de culoare la lucru in locul
autobuzelor. Cu toate acestea, oficialii orasului au declarat ca tariful minim
pe care un taximetrist l-ar putea percepe era de 45 de cenți , astfel incat cei 10 centi platiti in plus erau efectiv
facuti illegal.
- MAI a introdus un plan de taxi privat, prin care soferii
negri care aveau masina proprie ii ridicau si lasau pe oameni la punctele
desemnate. Aceasta solutie a depasit problema tarifului de 45 de centi. In
felul acesta, compania de autobuze nu a mai primit nimic.
- Comunitatea alba din Montgomery a incercat sa
foloseasca ziarele locale pentru a convinge comunitatea de culoare ca boicotul
a fost rezolvat, prin difuzarea unei povesti care sa afirme acest lucru. MAI a dus multa munca de lamurire, intr-o perioada scurta de timp, pentru
a convinge cat mai multi oameni ca povestea a fost o farsa.
- Soferii de taxi privat au fost deseori arestati pentru cele mai minore incalcari ale regurilor de trafic. Firmele de
asigurare le-au retras asigurarea pentru vehicule.
- Pe 21 februarie, King impreuna cu alte 88 persoane
a fost arestat pentru organizarea unui boicot care a incalcat o lege obscura. A
fost obligat sa plateasca 500 $ amenda.
- Autoritatile orasului au sustinut ca
integrarea va duce la violenta. Pana la final, argumentul folosit de liderii orasului
in instanta de judecata, a devenit realitate. S-a tras in autobuze, patru
biserici au fost bombardate, o bomba a fost gasita pe veranda casei lui Martin
Luther King. Sapte oameni albi au fost arestati dar nimeni
nu a fost vreodata gasit vinovat.
In cele din urma insa, pe 23 noiembrie
1956, Curtea Suprema de Justitie a decis in favoarea MAI. Separarea in autobuze
a fost declarata neconstitutionala. Oficialii orasului au fost de acord, dar
fara tragere de inima, sa se conformeze hotararii Curtii. Comunitatea negrilor
din Montgomery a inceput sa foloseasca autobuzele din nou la 21 decembrie 1956. Boicotul
autobuzului din Montgomery
a declansat furtuna din Sud. In intreaga regiune, negrii au rezistat
"trecerii in partea din spate a autobuzului." Actiuni similare au
izbucnit si in alte orase. Pentru
omul modern, obtinerea unui loc intr-un autobuz poate sa para ca nu este o mare
performanta. Dar, in 1955, dreptul de a sta pe scaun a marcat primul pas intr-o
revolutie, scanteia unei adevarate miscari ce avea sa cuprinda comunitatea de negri.
Pe
10-11 Ianuarie 1956, preotii din MIA s-au intalnit cu alti preoti din Sud. Ca
rezultat al acestei intalniri, a luat fiinta “Conferinta Conducerii Crestine
din Sud” (SCLC) avandu-l ca presedinte pe Martin Luther King. Noua
organizatie a fost creata pentru a valorifica autoritatea morala si puterea
organizatorica a bisericii negrilor de a conduce proteste nonviolente in
slujba reformei drepturilor civile. Pe parcursul intregii activitati, organizatia s-a dedicat
luptei impotriva segregarii Jim Crow si dorea sa se bazeze pe succesul miscarii
pentru drepturi civile in domenii precum transportul si educatia, dar intr-un
mod non-violent, linistit, organizat si determinat.
Rolul avut de King
in boicotul autobuzelor l-a transformat intr-o figura nationala si in cel mai
cunoscut purtator de cuvant al miscarii pentru drepturi civile. In calitatea sa
de presedinte al SCLC, a cautat sa extinda si sa coordoneze miscarea
nonviolenta pentru drepturile civile in intreg Sudul. Publicarea primei sale carti, “Pas mare spre libertate”, a contribuit la cresterea renumelui pe care
incepuse sa si-l castige, acela de lider national pentru drepturi civile.
Pe parcursul anilor de dupa boicotul autobuzului, King s-a angajat din ce in ce mai mult in nonviolenta. Calatoria in
King a organizat si condus diferite marsuri pentru
dreptul la vot al negrilor, desegregare, drepturile lucratorilor si alte
drepturi civile fundamentale. Cele mai multe dintre aceste drepturi au fost
adoptate cu succes in legislatia Statelor Unite prin aprobarea Legii
Drepturilor Civile din 1964 si a Legii Drepturilor la Vot din 1965. Impreuna cu SCLC a pus in practica multe dintre principiile crestine de stanga si au
aplicat cu mare succes tactica protestului non-violent prin alegerea strategica
a metodei de protest si a locurilor in care protestele au fost efectuate. De
multe ori au avut loc dramatice tineri-la-distanta cu autoritatile
segregationiste. Alteori, aceste confruntari au devenit violente.
De-a lungul participarii la
miscarea pentru drepturile civile, King a fost criticat de multe grupuri de negri
militanti aflati in opozitie cum ar fi Natiunea Islamului prin membrul sau afro-american,
Malcolm X. Stokely Carmichael a fost de
asemenea un separatist ce nu a fost de acord cu motivul lui King pentru
integrarea rasiala, deoarece el o considera o insulta la adresa culturii unice
afro-americane. Omali Yeshitela, membru al Comitetului de coordonare nonviolenta a studentilor, le-a cerut africanilor sa-si aminteasca istoria
colonizarii violente europene si cum puterea nu a fost asigurata de catre
europeni prin integrare, ci prin violenta si forta.
Dupa ce sustinatorii “Black Power” au inceput sa respinga
nonviolenta, King a deplans faptul ca unii afro-americani si-au pierdut
speranta si a reafirmat propriul angajament pentru nonviolenta: ''Ocazional, in
viata, cineva dezvolta o convingere atat de pretioasa si semnificativa, incat isi continua drumul pentru ea pana la sfarsit. Asta este ceea ce am gasit eu in
nonviolenta''.
In cartea sa din 1967 “Incotro ne indreptam:
Haos sau Comunitate?”, scria:
”Am
mentinut speranta in timp ce transformam ura revolutiilor traditionale in
putere nonviolenta pozitiva. Cat timp speranta a fost satisfacuta, a
existat doar o neinsemnata problema ca urmare a non-violentei. Dar cand
sperantele au fost distruse, cand oamenii au realizat ca, in ciuda tuturor
progreselor facute, conditiile erau inca insuportabile... disperarea a inceput
sa se restabileasca”. Argumentand ca o revolutie violenta ar fi fost imposibila
in contextul unei societati multirasiale, el a concluzionat: ''Intunericul nu
poate alunga intunericul: doar lumina poate face asta. Ura nu poate alunga
ura: doar iubirea poate face asta. Frumusetea nonviolentei este ca, in felul
sau si in timpul sau, urmareste sa rupa reactia in lant a raului''.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.