Un
copac a fost doborat...
Versuri de Zindzi
Mandela
Un copac a fost doborat
Iar fructele s-au imprastiat
Pentru ca am pierdut o familie
Trunchiul, tatal meu
Ramurile, sustinerea sa
Atat de mare;
Fructele, sotia si copiii
Care insemnau atat de mult pentru el
Gratiosi
Iubitori asa cum trebuie sa fie
Toti pe pamant
Radacinile, fericirea
Separate de el
“Citind “un copac a fost doborat”, si
avand limpede in minte poza copacului uscat de deasupra casei, cu cocioabele saracute si
muntii din fundal, am fost fascinat de simbolismul contradictiilor ce
razbate clar dintre randuri. Poate ca acest tip de contradictie este inerent
aproape oricarui aspect al vietii. In natura si in societate, aceste
contradictii se afla in centrul fiecarui fenomen si pot impulsiona gandirea
serioasa si programul real. Fara
versurile de mai sus, copacul ar parea obisnuit, abia daca l-ar
observa cineva. Pare sa fi fost lovit de trasnet in epoca de piatra, iar seva sa-i
fi fost supta de o mie de vampiri. Daca obiectele neinsufletite ar putea deveni
stafii, copacul acela s-ar fi numarat cu usurinta printre ele.
Varsta
si boala l-au distrus. Acum nu mai poate sa capteze energia soarelui si nici sa atraga rezervele vitale de apa din pamantul ce se afla sub el. Ramurile si frunzele sale, frumusetea
si demnitatea care, odata, au atras privirile iubitorilor de natura si jocurile
de toate felurile au disparut. Copacul nu mai este altceva decat lemn pentru foc cu
radacini. Este la fel de sterp ca minereul de fier si putini oameni ar crede
ca, la un moment dat in decursul istoriei, a rodit.
Totusi, metafora a transformat acest spectacol plictisitor intr-un obiect viu cu
o semnificatie imensa, mai important decat un copac tanar si sanatos dintr-o
vale fertila si bine irigata; cu o acoperire la fel de mare ca prastia lui
David cu faima biblica. Probabil ca exista putine lucruri in natura care sunt,
simultan, atat de plictisitoare si fatale ca acel copac jalnic. Dar in versuri,
inceteaza sa mai fie un obiect insignifiant si provincial, devenind un bun al
casei, o parte a lumii artei care contribuie la satisfacerea nevoilor
spirituale ale cititorilor din multe tari. Folosirea abila a metaforei face din
copac centrul unui conflict la fel de vechi ca societatea insasi; punctul in
care se intalnesc doua lumi: una care a fost si alta care este; simbolul unei case
de vis ridicate pe pamant, al unor sperante naruite de realitatea in care ne
ducem vietile.
Arta adevarata este, invariabil, universala
si eterna, iar cei care iti citesc antologia pot sa vada in versurile acelea
propriile lor aspiratii si experiente. Ma intreb, oare ce conflicte din gandurile si
sentimentele lui Mami au fost provocate de antologie. Fericirea si mandria
trebuie sa fi fost din belsug. Dar sunt, probabil, clipe in care condeiul tau
zgarie cele mai delicate zone ale corpului ei, lasandu-l frematand de durere
pura si anxietate, toate acestea facandu-i viata si mai amara. Doborarea copacului si imprastierea fructelor
ii vor aminti de minunatul piersic de langa fereastra si de recolta lui de piersici
gustoase. Visele ei trebuie sa fi fost bantuite de imaginea unui ferastrau
electric, mare si nemilos, a carui menire e sa distruga ceea ce natura creeaza si a
carui inima nu este atinsa niciodata de tanguirea unui copac care se
prabuseste, de ruperea ramurilor lui si de imprastierea fructelor lui.
Copii pe acest pamant inaccesibil… Imediat ma gandesc la raposatul Thembi si la bebelusul Makaziwe I (intai) care i-a urmat si care isi duce somnul de veci la Croesus (cimitir) de 30 de ani. Ma gandesc la voi toti, la mizeria in care ati crescut si in care acum sunteti nevoiti sa traiti. Dar, ma intreb daca Mami v-a vorbit vreodata despre fratiorul vostru care a murit inainte sa se nasca. Era mic cat pumnul vostru cand a plecat de langa voi. Aproape ca a amorat-o… Avea doar 25 de ani si era atat de minunata… A fost prima ei experienta infricosatoare de sotie si consecinta tensiunii acute induse de Procesul Tradarii care durase peste patru ani. “Un copac a fost doborat” imi aminteste de toate aceste experiente dure.
Dar, un condei priceput ne poate readuce in
memorie cele mai fericite momente ale vietii noastre, ne poate aduce idei
nobile in camerele, in sangele si in sufletele noastre. Poate sa preschimbe tragedia in speranta si victorie.”
Nelson Mandela, dezvaluindu-si dimensiunea
estetica a propriului caracter, printr-o scrisoare remarcabila destinata fiicei
sale, Zindzi/ februarie 1980 (“Conversatii cu mine insumi”)
Este o sensibila punere in pagina a celor mai profunde emotii rascolite in adancul fiintei de randurile asternute cu atata
maiestrie pe hartie de propria fiica. Cand esti lipsit de libertate, fara a
intrezari vre-o sansa de a trece prea curand dincolo de zidurile ridicate intre
fiinta ta si celelalte fiinte dragi tie, cand visurile de implinire a celor mai
inalte idealuri pentru poporul tau, si chiar pentru intreaga rasa umana,
par atat de departe de a fi realizate, lumina gandurilor surprinse cu atata
delicatete in versuri, sensibilizeaza la maxim perceptia mesajului transmis.
Povestea imi aminteste de un alt copac ce intrupa intr-un singur trunchi spiritul a trei varste. Aflat pe varful unei coline plina de flori galbene si albe, copacul avea o forma si o frumusete cromatica pe care le-am admirat minute in sir la orizont. Era admirabil nu atat prin singularitatea lui proiectata pe cerul senin, cat prin cele trei varste pe care si le arata cu atata dezinvoltura! Crengile si frunzele, asezate parca de o mana magica intr-o armonie placuta de culori, ii dezvaluiau in partea de jos a coroanei tineretea printr-un verde crud, ii accentuau apoi maturitatea printr-o paleta de culori in care predominau galbenul, auriul si aramiul… si terminau, in partea de sus, cu batranetea reprezentata prin crengile sale uscate. Era atat de multa armonie intre cele trei varste ale aceluiasi trunchi!... Adevarata ikebana, sublima arta a magicei naturi!...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.