Seninatatea
unui om care a invins timpul…
“I learned that courage
was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel
afraid, but he who conquers that fear.” “Am invatat cum curajul nu inseamna
lipsa fricii, ci triumful asupra ei. Omul curajos nu
este cel care nu simte frica, ci acela care cucereste acea frica."
“Exista
deja o reactie furioasa in Africa de Sud la declaratia pe care o facusem cand
eram in inchisoare, anume ca nationalizarea era inca politica noastra si ca noi nu
ne-am schimbat… Desigur, a existat si o reactie a comunitatii oamenilor de
afaceri, iar aceasta reactie m-a pus pe ganduri, pentru ca este important sa te
bucuri de sprijinul mediului de afaceri… Cand am iesit din inchisoare, ne-am
straduit sa explicam oamenilor de afaceri de ce am adoptat politica
nationalizarii si, desigur, oamenii de afaceri americani au pus o mare presiune
pe noi... pentru a reconsidera aceasta problema. Din perspective incurajarii
investitiilor in Africa de Sud, trebuia sa ne gandim serios la aceasta
chestiune…
Momentul
decisiv a fost atunci cand am participat la Forumul Economic Mondial din Davos,
Elvetia, unde i-am intalnit pe marii industriasi ai lumii...care au dorit…sa-si
exprime foarte sincer opinia pe tema nationalizarii si am realizat, cum nu o
mai facusem pana atunci ca, daca ne dorim investitii, trebuie sa regandim
nationalizarea fara sa o eliminam cu totul din politica noastra…trebuie sa
alungam teama oamenilor de afaceri ca bunurile lor vor fi nationalizate.”
“In ajunul plecarii mele in SUA
(Statele Unite) si la ONU (Natiunile Unite), din Africa
de Sud, peste 20 de oameni au fost impuscati mortal pe o autostrada aflata in afara localitatii Johannesburg. Din nou politia a
esuat sa-i protejeze pe oamenii care isi vedeau de treburile zilnice si a esuat
sa ia urma ucigasilor.…Si totusi, aceste atacuri care se repeta de trei ani de
zile au un sablon clar. In acesti trei ani, 10000 de oameni au fost masacrati,
doar cativa dintre criminali find prinsi. Esecul absolut al fortelor de
securitate de a da de urma acelor ucigasi demonstreaza culpabilitatea Fortei de
politiei sud-africane si a unor componente ale Fortei de aparate in aceasta
actiune de destabilizare, precum si complicitatea guvernului. Victimile
de la fata locului au impresia ca aceste forte de securitate au luat parte la
asasinate. Experienta mea si a camarazilor din ANC (Congresul National African)
imi spune ca Guvernul De Klerk nu demonstreaza absolut nici o vointa de a trata
in mod adecvat aceasta problema cruciala”
“Jefuirea pamantului indigen,
exploatarea bogatiilor sale minerale si a altor materii prime, concentrarea
locuitorilor sai in anumite zone si restrictionarea deplasarilor lor au
reprezentat, cu unele exceptii notabile, piatra de temelie a colonialismului pe
aceste meleaguri. Aceasta a fost forma pe care a luat-o
colonialismul britanic in Africa de Sud, intr-o asemenea masura incat, dupa
adoptarea Legii Funciare in anul 1913 de catre guvernul sud-african, o minoritate
alba de doar 15% din populatia tarii detinea aproximativ 87% din pamantul
tarii, in timp ce majoritatea neagra – africani, populatia de culoare si indieni
– detinea mai putin de 13%. Erau obligate sa traiasca in mizerie si saracie sau
sa incerce sa se angajeze in fermele detinute de albi, in mine si in zonele
urbane.
Cand Partidul Nationalist a venit la putere
in 1948, afrikaanderii au actionat cu o cruzime inimaginabila si au incercat sa
le rapeasca negrilor chiar si aceste putine drepturi asupra pamantului pe care
inca le mai detineau. Comunitatile mari si mici, care ocupau aceste tinuturi
din timpuri imemoriale, tinuturi in care au fost ingropati stramosii si toti cei dragi lor,
au fost dezradacinate fara mila si aruncate in stepa, lasate sa-si poarte
singure de grija. Iar acest lucru a fost facut de o comunitate alba condusa de
un preot educat, dar infam, si de urmasii lui, care si-au folosit abilitatile
si religia pentru a comite diverse atrocitati impotriva majoritatii negre pe
care Dumnezeu, spuneau ei, nu ar fi ingaduit-o. Iar ei au pretins cu fatarnicie ca schemele lor
funeste au fost inspirate de Dumnezeu.”
“Luptatorii Umkhonto we Sizwe (MK) au
dovedit un curaj fara egal, au intrat in tara, au atacat echipamentele
guvernamentale, s-au luptat cu toate fortele de apartheid… fara incetare, punandu-le
pe fuga… Alti luptatori pentru libertate au lucrat in tara asta fie la vedere, fie in
ilegalitate, indemnand masele sa se radice si sa se opuna tuturor formelor de
opresiune si exploatare. Au infruntat brutalitatea regimului, indiferent de ce
li s-a intamplat. Erau pregatiti sa plateasca pretul suprem pentru a obtine libertatea. Altii au suferit in
inchisorile regimului de apartheid, cerandu-si fara teama dreptul de a fi
tratati ca fiinte umane in propria lor patrie. Literalmente au intrat in
barlogul leului, demonstrand, inca o data, acel principiu universal conform caruia
flacara libertatii nu poate fi inabusita de oamenii rai.
Si, dintr-odata, in aprilie 1994, acelorasi
curajosi care stapanisera arta rezistentei si care luptasera zi de zi si an de an, fara incetare
pentru distrugerea totala a suprematiei albilor, fara nicio pregatire anterioara si
fara experienta in guvernare, li s-a incredintat sarcina coplesitoare a
guvernarii celei mai avansate si mai bogate tari a continentului African.
Provocarea fara precedent consta in redarea demnitatii tuturor oamenilor prin
eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, introducand principiul
egalitatii in toate domeniile existentei. A fost o provocare fara precedent pentru
pionerii nostri in guvernare democratica. A fost o adevarata traversare a
Rubiconului pentru toti acei fosti luptatori pentru libertate care propovaduisera
neguvernabilitatea, boicotul si sanctionarea. Acum, fostii teroristi aveau
sarcina de a unifica Africa de Sud, de a implementa principiul de baza al
Cartei Libertatii care prevede ca Africa de Sud apartine tuturor cetatenilor
ei, negri sau albi.”
“Instalarea mea ca prim presedinte ales
democratic al republicii Africa de Sud mi-a
fost impusa impotriva recomandarii mele. M-am pronuntat impotriva acestei
decizii pe motiv ca voi implini 76 de ani anul acesta, ca ar fi intelept sa
promovam o persoana mult mai tanara, barbat sau femeie, care nu a fost la inchisoare,
s-a intalnit cu sefi de stat si de guvern, a participat la reuniunile
organizatiilor internationale si regionale, care a tinut pasul cu evolutiile
nationale si internationale si care ar putea, in masura posibilului, sa
anticipeze cursul viitor al unor astfel de evolutii.
Am aratat ca i-am admirat totdeauna pe
barbatii si pe femeile care isi pun talentul in slujba comunitatii si care sunt
foarte respectati pentru eforturile si sacrificiile lor, chiar daca nu au
detinut functii in guvern. Combinatia dintre talent si umilinta, capacitatea de
a fi alaturi de cei saraci, cat si de cei bogati, de cei slabi si de cei puternici,
de oameni obisnuiti si de capete incoronate, de tineri si de batrani, barbati
si femei charismatici, indiferent de rasa sau originea lor, sunt admirati de
oamenii de pe intreg mapamondul… Totusi, pana la urma, am decis sa accept propunerea lor…aratand cat se poate de clar ca aveam sa
servesc un singur mandat.... Nu doream sa existe chiar nicio indoiala in aceasta
privinta. La scurt timp dupa ce am devenit presedinte, am anuntat public ca
aveam sa servesc un singur mandat si ca nu urmaream sa fiu reales.”
“
Cand am fost tanar…am avut toate slabiciunile, defectele si imprudentele unui
baiat de la tara, ale carui viziuni si experianta au fost influentate mai ales
de evenimentele din regiunea in care a crescut, precum si din scolile pe care le-a
urmat. M-am bazat pe aroganta pentru a-mi ascunde neputintele. Ca adult,
camarazii mei ne-au ridicat pe mine si pe alti colegi de celula, cu unele
exceptii importante, din obscuritate la rangul de sperietoare sau enigma, desi
aura celor mai vechi detinuti din lume nu a disparut cu totul. O
problema ce m-a ingrijorat profund in inchisoare a fost imaginea falsa pe
care am proiectat-o neintentionat lumii dinafara: aceea de a fi considerat un
sfant. Niciodata nu am fost asa ceva, nici chiar in baza definitiei lumesti a
sfantului ca pacatos care nu inceteaza sa incerce.”
Din cartea “CONVERSATII CU MINE
INSUMI” de Nelson Mandela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.