Spiritul
lui Michael si noua generatie Pepsi
„Victory Tour” a insemnat reunirea
noastra monstru. Cei sase frati din nou impreuna, pentru cel mai ambitios concert
al nostru ca grup. El a reprezentat punctul culminant al visului nostru
colectiv... Si, tinand cont de sangele, transpiratia si lacrimile care au insotit
turneul si albumul Victory, a fost cel mai greu castigat triumf de care imi aduc aminte."
“Daca exista un an care, de-a lungul
deceniilor, iese in evidenta ca un trofeu, acela este 1984. A fost cel mai important
dintre ani si, privind in urma, s-a remarcat prin tema distinctiva a victoriei,
o etapa semnificativa in inregistrarea unor recorduri. Prietenul de
familie, Jesse Jackson, a devenit primul candidat important negru la presedintie,
din istoria Statelor Unite. Amicul meu din NFL (National Football League), Walter
Payton, de la Chicago Bears, a doborat recordul carierei lui Jim Brown de
12.312 yarzi castigati cu o minge (si mi-a oferit mie una dintre castile sale crapate); iar cel mai nou erou al atletismului din America, Carl Lewis, a egalat cele
patru medalii de aur ale lui Jesse Owens la Jocurile Olimpice de vara din LA.
A fost si anul in care americanul Bruce
Chandliss a devenit primul astronaut care a plutit liber in spatiu, cu rucsacul autocontrolat, iar Statuii Libertatii i-a fost indepartata torta pentru
prima data in 100 de ani, astfel incat flacara sa poata fi reparata. Filmul Ghostbusters
a deschis box office-ul, obtinand 212 milioane dolari in primele sase luni. De
asemenea, s-a potrivit ca acel an sa fie si anul in care Michael a strans
recordul de 8 premii Grammy si a fost distins cu a 1.793-a stea de pe Hollywood
Walk of Fame. Apoi a avut loc „Victory Tour”. Acesta a insemnat reunirea
noastra monstru. Cei sase frati din nou impreuna, pentru cel mai ambitios concert
al nostru ca grup. El a reprezentat punctul culminant pentru visul nostru
colectiv, deoarece noi am stabilit un nou record pentru cel mai bine vandute bilete
‘sold out’ pe stadioane, in aceeasi vara in care Bruce Springsteen si Prince
erau si ei in turneu. Este o inregistrare care se pastreaza inca si astazi.
Nu-mi este jena sa ma laud cu asta, deoarece sunt
foarte mandru in ce priveste turneul si nimic din ceea ce s-a facut pentru aceasta
realizare nu s-a facut usor. Pe scena si in cabina, ne-am inteles bine, ca si
inainte. In afara scenei si in salile de sedinte, intreaga organizare interna a
fost plina de opinii diferite si tensiune, dovedind ca atunci cand „consilierii” din
afara intra intr-o ecuatie familiala, intreaga dinamica se schimba. Ca atunci
cand cade acidul intr-o apa linistita. Dar, oricat de stancos a fost drumul, victoria
a fost ca orice victorie: intr-un joc nu conteaza de cate ori esti jos,
rezultatul final este cel care conteaza. Este vorba despre multa perseverenta. Si, tinand cont de sangele, transpiratia si lacrimile
care au insotit turneul si albumul Victory, acesta a fost cel mai greu castigat
triumf de care imi amintesc.
"Victory Tour" a fost o alta idee care trebuia
sa-i fie vanduta lui Michael inainte ca el sa fie de acord. Si, ca si in cazul
Motown 25, schimbarea inimii sale l-a mutat intr-o alta pagina a recordurilor
din The Guinness Book. De asemenea, asta a condus la relatari ca noi, ca frati,
l-am „presat” sau l-am „impiedicat” sa participe. Acesta a fost iceputul unei
credinte gresite si de durata, ca pe noi ne-a interesat doar faima lui Michael
pentru profit, de parca ar fi fost o senzatie aparuta peste noapte si noi
tocmai ne-am trezit cu talentul lui, spre deosebire de faptul ca am crescut alaturi
de el. Eu nu aveam motive sa percep peisajul acela financiar, steril, pe care
unii au incercat sa-l zugraveasca drept principalul nostru motiv pentru turneu.
Albumul meu de debut cu Arista era stabilit sa lanseze single-uri ca “Dynamite”
si “Do What You Do”. Eram incantat de colaborarea mea cu Whitney Houston si de
duetul cu Pia Zadora, cu care am cantat “When The Rain Begins To Fall” (No.1 in
patru tari europene).
Banuiesc ca asta a fost o alta latura a faimei
nou-descoperite a lui Michael: ca pentru fiecare erou public, regulile mitului
cer sa existe si ticalosi. Michael nu a contribuit la confuzia din spatele
povestii “Victory”. Intr-un interviu pe care noi l-am acordat pentru revista Ebony,
el spunea: “Nu am spus ca nu vreau sa fac turneu. O fac pentru bucuria
turneului si a intregii familii.” Patru ani mai tarziu, spunea in
autobiografie: “Nu voiam sa merg in turneul "Victory" si m-am opus ideii” Ambele relatari reprezinta adevarul in momente diferite si ilustreaza cu
exactitate indecizia cu privire la participare. Expresia „dependent de scena” rezuma cel mai bine de ce a acceptat in final sa
ia parte. Oricat a promis sa faca o pauza dupa turneul din 1981, el era
ca orice alt interpret a carui relatie intima cu scena a inceput din vremea cand era
copil: nu ii putea rezista. De fapt, la final, a insistat sa mearga in turneu si si-a petrecut ore intregi ca sa redacteze grafice pentru
scenografie si concept.
A devenit scenograful auto-desemnat si, ca
urmare, de tot ce a avut nevoie turneul a obtinut. Inclusiv doi paianjeni
uriasi pe care el i-a schitat pentru ambele parti ale scenei - costand 250.000
USD fiecare - plus o hidraulica de scena, iluminat de ultima ora si pirotehnie
completa. Inainte ca noi sa stim asta, el si-a prezentat viziunea completata cu
modele de costume, coordonatorului de turneu Larry Larson. Acesta este adevarul
despre cat de implicat activ si interesat era el. Intotdeauna a fost pasionat
de turnee. De aceea nu ne-am jenat sa ne apropiem de el cu o idee noua,
deoarece ideile creative ne-au umplut copilaria si stiam ca si inima lui era
legata de acel trecut comun, asa cum se vede in galeria de imagini
personale. Ceea ce a dezamagit insa, a fost politica, pozitia legala si
tensiunea dintre avocatii nostri personali si promotori. Pe el, acest lucru l-a
determinat si a fost prezent din clipa in care Joseph s-a referit prima data
la turneu.
Tatal nostru nu a acceptat niciodata sa fie
marginalizat, iar fiorul Motown 25, combinat cu succesul albumului Thriller, l-au
facut sa se gandeasca la maretia zilelelor sale din Gary. In parteneriat cu
Mama, Joseph a fost arhitectul turneului “Victory” si, potrivit indoielilor
pe care fratii le-au impartasit cu privire la capacitatile sale manageriale, nu
i-a fost deloc usor sa planifice un turneu national. Cred ca Joseph a simtit ca are ceva
de demonstrat. Propunerea de inceput le-a inclus pe La Toya si Janet in
program si asta a fost atunci cand Michael s-a impotrivit pentru prima data
turneului; fara indoiala, nu voia sa se intoarca la spectacolul de varietati
din Las Vegas, facandu-si griji cu privire la viziunea lui Joseph. Insa, Jackie a
fost cel care a insistat cel mai mult ca ar trebui sa fie numai fratii. Atunci
Michael si-a reconsiderat opozitia.
Intotdeauna am banuit ca echipa sa i-a spus ca
turneul era o idee proasta – ca va sta in calea concentrarii sale solo; ca era
un pas inapoi - asa cum s-a intamplat si in cazul show-ului Motown 25. Dupa Thriller,
noi, familia lui Michael, i-am vazut pe oamenii sai ingradindu-l ca artist si
sapand o groapa in jurul lui pentru a ne tine pe noi la distanta; de-a lungul
timpului, groapa avea sa se faca tot mai adanca si mai larga. Anturajul,
interesat de a construi imperii, nu promoveaza neaparat valorile familiei la
Hollywood, asa cum invataseram. Ca intotdeauna, cand a fost in conflict, Michael
s-a intors catre Mama, explicandu-i ca a planuit sa petreaca 1984 lucrand la
idei de film. “Cred ca este important sa evoluez”, i-a spus el, “si fac turneu de
atata timp, uneori simt ca parca ar trebui sa fiu de 70 ani.” Daca cineva stia ca se
lupta cu sfaturile primite si sentimentul familial, aceea era Mama. „Gandeste-te
la asta”, spunea ea, oferindu-i spatiu.
Mai tarziu, el s-a incalzit la ideea ca este pe
cont propriu. Era constient de faptul ca CBS Records nu onorase datele de
lansare contractate pentru ceilalti frati de la The Jacksons. Cred ca acest
fapt l-a facut sa isi dea seama ca succesul lui a lasat vechiul lui grup atarnat.
Este o tactica de blocare folosita de cei din industria muzicala: ii pune pe ceilalti
membri ai grupului pe raft si, daca ei incearca sa plece, flutura contractul si
spune: “Nu puteti merge nicaieri - ne datorati albume.” Michael stia ca turneul
va declansa un nou album si ii va ajuta pe fratii sai, asa ca a acceptat sa ia
parte. Decizia luata nu vorbeste de nimic altceva decat despre altruismul sau.
Dar, undeva in mintea sa, el si-a dorit intotdeauna sa fie ultimul turneu impreuna
cu noi - chiar daca noi nu doream asta. El a propus un nume de turneu: “Cortina
finala”. Va puteti imagina cum a cazut asta. Suna atat de negativ, semnaland
punctul fara intoarcere.
Pentru noi, turneul a
reprezentat apogeul a tot ceea ce am construit noi ca si copii. A fost, asadar, un
moment cuceritor. Acesta a fost motivul pentru care am dorit si in cele din
urma am convenit asupra denumirii de “Victory”. In timp ce Michael si-a propus sa
lucreze la scenografie, toata lumea s-a angajat sa faca din acesta un eveniment
care sa fie “din afara acestei lumi”. Asa cum el si Marlon glumeau ceva mai tarziu,
“Ne cheama nava mama (grupul)”. In momentul in care ne-am asezat cu totii in
jurul mesei, la prima intalnire, pentru a discuta turneul, am observat o
diferenta discordanta intre trecut si prezent. In loc sa fim o singura unitate
in spatele lui Joseph, ajunsesem acum jucatori individuali, cu reprezentanti
legali diferiti. Michael avea avocatul si managerul lui, eu il aveam pe al meu, ceilalti patru frati aveau un manager si un avocat care-i reprezenta.
Asa cum a observat Mama cu uimire, “Toti ati
adus prea multi bucatari in bucatrie fara sa fiti de acord mai intai ca frati.”
Realitatea acestei organizari era ca, in cazul unei diferente de opinie,
Jackie, Tito, Marlon si Randy votau ca un bloc de patru. Avocatul lor putea - si
vroia asta - sa spuna ca a vorbit pentru patru frati, nu pentru unul singur: era puterea
de veto. In teorie, Michael si cu mine eram neputinciosi in privinta oricarei
probleme - si stiam ca avocatii in niciun caz nu se imbogatesc prin
intermedierea pacii. Cu avocatii implicati, sansele de armonie nu au aratat prea bine inca de la inceput. Si mai era succesul incredibil al lui Michael. Revista
Time il numise „cel mai tare fenomen de la Elvis Presley incoace” si totusi, acolo el
s-a asezat in jurul unei mese – la acel moment castigator a opt premii
Grammy - detinand doar un „vot” care a avut cea mai putina influenta. Tonul pentru
calea de urmat a fost stabilit cand echipa aflata in spatele celor patru frati a
considerat ca a gasit promotorul potrivit. Un barbat pe nume Cecil Holmes a
urcat si i-a prezentat un cec pentru 250.000 de dolari ca plata in avans.
Suma nu era suficienta pentru a se imparti
individual si ea acoperea numai unul dintre paianjenii uriasi pe care Michael ii
avusese in vedere. Joseph a rupt CEC-ul in bucati in fata tuturor si l-a
aruncat la picioarele barbatului. “Tu glumesti cu mine? Noi nu vom fi subcontractati
asa!”, a spus el. Lui Michael i-a placut mult aceasta atitudine noua. Pe vremuri, Joseph
poate ca l-ar fi luat. Curand dupa aceea, tatal nostru a anuntat ca a gasit omul
potrivit pentru a pune in scena turneul: promotorul de box Don King - un barbat
flamboiant, cu parul valvoi, ridicat, limuzine albe, lanturi de aur si paltoane
de nurca. Dar, imaginea sa l-a precedat si i-a facut pe toti sa se indoiasca de
el. Daca este serios, au spus ei, spuneti-i sa-si aduca banii acolo unde era Joseph.
Intr-o zi sau doua, Don a aparut si i-a scris fiecaruia dintre noi un CEC
pentru 500.000 de dolari. “Pentru ca voi, baietii, trebuie sa stiti ca eu sunt
serios cand fac asta”, ne-a spus el. Am semnat contractele in acea saptamana.
Mass-media a avut o zi plina de evenimente cu
aceasta numire, pentru ca s-a intrebat ce ar putea Don - renumit ca promotor al
lui Muhammad Ali si Sugar Ray Leonard - sa stie despre participarea la un
concert Jacksons. Dar, un promotor este un promotor: cineva care ar trebui sa
poata promova un meci de box sau un concert ca fiind cel mai mare si cel mai
bun eveniment al anului - si Don King putea asta. Multi din industria muzicala au strambat
din nas la implicarea lui - si acestia au fost seva la care mass-media a apelat. Dar,
afirmatia ca noi l-am considerat „prea ostentativ” si nu o persoana pe care
ne-am dorit-o este inexacta. Cel mult la inceput. Daca au existat indoieli initiale,
prietenia noastra cu Ali ne-a convins ca Don era un om potrivit. Acum, ceea ce
asociatii lui Michael le-au spus jurnalistilor poate ca a fost o poveste
diferita. Don nu castigase premii pentru diplomatie si tact, iar egoul lui
urias a fost motivul pentru care a ajuns promotor. Era obraznic, dar eficient.
Daca i-ati fi vazut pe Don - gura cea mai zgomotoasa
– si pe Michael - sufletul cel mai linistit - interactionand, ati fi putut gandi:
Este doar un copil cu un unchi de toata jena, pe care nu-l poate ajuta, dar il
gaseste amuzant. Nu voi uita niciodata momentul cand eram la o intrunire si discutam
ceva despre directia spectacolului, iar Michael vorbea cu insufletire despre cum vroia sa rasplateasca pe fani impingand mai sus standardul. "Michael!", a spus
Don, taindu-i monologul. “Tine minte asta. Nu
conteaza daca esti un negru bogat sau un negru sarac sau doar un negru. Oricat de
mare vei ajunge, aceasta industrie te va trata mereu ca pe un negru.” Cu
alte cuvinte, si dupa parerea lui, vei fi intotdeauna un servitor al industriei
muzicale, asa ca nu te gandi niciodata sa devi mai puternic decat atat. Toti
din camera au inghetat. Daca industria muzicala sufla fum in fundul tuturor,
Don a suflat o rafala inghetata prin vorbirea lui directa. Michael a fost primul
care a ras, taind tacerea care plutea in aer.
L-a considerat amuzant intr-un mod socant si
nu a fost jignit. Nimeni dintre noi nu a fost. Un barbat de culoare se adresase
barbatilor de culoare si acest gen de discutii nu era strain cuiva din Gary,
Indiana. Don a batut mereu cu pumnul pentru ca a simtit, ca si mine, multa
invidie corporatista pentru faptul ca el a adus bani multi si a realizat cel mai
mare turneu cu Michael Jackson atasat la el. Daca acest lucru nu a facut falanga
tuturor directorilor de discuri, a avocatilor de divertisment si a jurnalistilor
cinici sa para niste tonti, nu stiu ce a facut. Dar, in timp ce mama a observat
politica si trucurile murdare care aveau sa urmeze cat de curand, noi intotdeauna
am stiut ca a existat o dispozitie ca anumiti oameni sa faca tot ce le sta in
putere pentru a opri turneul, atat timp cat Don era implicat. Acesta este
motivul pentru care nu as putea sa fiu niciodata intr-o afacere de genul
acesta - unde cainele-mananca-caine.
Michael nu a baut pepsi pentru ca lui nu i-a placut. Acest lucru a constituit o problema potentiala atunci cand Joseph si Don au incheiat
un acord de sponsorizare Pepsi de 5 milioane de dolari, impreuna cu doua
reclame de televiziune care sa prelucreze „Billie Jean” si sa-l foloseasca ca slogan. Cand i s-a explicat lui Michael ca nu este nevoie sa bea Pepsi sau sa fie
filmat band Pepsi, a acceptat mai usor compromisul. In timpul turneului, a
existat un moment amuzant care le-ar fi putut oferi directorilor Pepsi un atac
de cord daca ar fi fost martorii acestuia. Intr-una din zile, Michael se afla in
cabina sa, cand s-a hotarat sa marunteasca mancarea dintr-o conserva intr-o
farfurie, a turnat Pepsi peste ea ca pe un sos si apoi a pozat pentru o
fotografie: un prim-plan al manusii sale din paiete care prezenta „farfuria” sa. Daca ar exista vreodata o imagine care sa rezume atat umorul sau
diabolic, cat si diferenta dintre marca Michael si adevaratul Michael, aceasta
ar putea fi.
Am inceput serioasa afacere de filmare a
celor doua reclame Pepsi in ianuarie 1984. Prima a fost facuta la Hollywood, pe
o „strada din New York”, in stilul liber, cu copii reprezentand „noua generatie
Pepsi”. A doua a fost facuta la Shrine Auditorium in LA, unde toti am sustinut „un
concert” in fata fanilor care tipau si tineau cupe Pepsi. La aceasta a doua
filmare, facuta cu regizorul nostru video muzical preferat Bob Giraldi, secventa
planificata era ca fratii sa interpreteze in timp ce Michael sa-si faca o
intrare impunatoare, stand in varful unor scari luminate de explozia orbitoare
a unor bombe de magneziu care sa-l acopere cu o ploaie de scantei. Facuseram
deja cinci secvente, cand Bob a vrut ca Michael sa astepte cateva secunde in
plus in varful scarilor, pentru a-i putea evidentia silueta.
Asa ca am reluat. Secventa sase. Eram la bas, chiar pe scena, in fata publicului. “Si… actiune!” a strigat cineva. Publicul statea in picioare si incepuse sa strige. Ca raspuns, ritmul familiar a piesei “Billie Jean”. Apoi, zgomotul pocnetelor bombelor explozive folosite pentru iluminare. Stiam ca Michael sarea acum treptele. M-am dat intr-o parte si atunci s-a dezlantuit tot iadul. Am vazut flacari in parul lui Michael, dar, pe moment, el nu si-a dat seama de ce se intampla. A continuat sa danseze. Apoi s-a invartit atat de repede incat a stins flacarile, rezultand un halou de fum, dar pagubele fusesera deja facute. De pe margini, au sarit cinci oameni si l-au invelit la podea. Totul s-a intamplat atat de repede incat creierul meu nu a evaluat la inceput ceea ce tocmai vazusem.
Asa ca am reluat. Secventa sase. Eram la bas, chiar pe scena, in fata publicului. “Si… actiune!” a strigat cineva. Publicul statea in picioare si incepuse sa strige. Ca raspuns, ritmul familiar a piesei “Billie Jean”. Apoi, zgomotul pocnetelor bombelor explozive folosite pentru iluminare. Stiam ca Michael sarea acum treptele. M-am dat intr-o parte si atunci s-a dezlantuit tot iadul. Am vazut flacari in parul lui Michael, dar, pe moment, el nu si-a dat seama de ce se intampla. A continuat sa danseze. Apoi s-a invartit atat de repede incat a stins flacarile, rezultand un halou de fum, dar pagubele fusesera deja facute. De pe margini, au sarit cinci oameni si l-au invelit la podea. Totul s-a intamplat atat de repede incat creierul meu nu a evaluat la inceput ceea ce tocmai vazusem.
Eram convins ca fratele meu fusese impuscat,
pentru ca acea panica mi-a amintit de tentativa de asasinat asupra presedintelui Reagan in 1981, de felul in care toata lumea s-a aruncat asupra lui. Mi-am dat jos basul si
am alergat in timp ce Michael se ridica in picioare. Ametit. Si-a apasat
obrajii. L-am vazut palpandu-si varful capului. Am vazut un petec de chelie
care ii acoperea crestetul cu parul parlit. Una dintre bombele explozive a
plouat scantei care au aprins spray-ul de par, inflamabil, pe care il foloseam
cu totii. Mai tarziu, cand am urmarit in reluare materialul, a fost clar ca o
flacara ii iesea din par in timp ce el sarea treptele. In cinci secunde,
intregul lui par a fost inghitit de flacara care urca ca intr-o claie de fan. S-a intins in culise, remarcabil de calm.
Cred ca socul l-a oprit sa se revolte. M-am
ghemuit si l-am frecat pe brat si toti fratii s-au agitat. “O sa fie in regula...
O sa fie in regula, Michael”, am spus, atat pentru mine, cat si pentru el. Slava
Domnului, Mama nu era acolo. Ea nu avea nevoie sa-l vada asa. Multumesc
Domnului si pentru Bill Bray, care a intrerupt cu grija transmiterea vestilor prin
telefon catre ea si a reusit sa ne ascunda panica. O ambulanta l-a dus pe
Michael la Centrul Medical Cedars-Sinai din West Hollywood si noi l-am urmat intr-o
masina, avand pe noi, in continuare, costumele noastre colorate din spectacol. Toata
familia s-a indreptat spre spital, pentru ca asta facem noi cand ni se intampla
ceva rau: lasam totul deoparte si aleargam cu totii la persoana care are
nevoie. Unul pentru toti si toti pentru unul.
Michael suferise arsuri de gradul al treilea
la nivelul scalpului - aproape pana la craniu - si nu a fost nevoie sa ne spuna
nimeni cat de norocos era sa fie in viata. Ulterior a fost transferat la
Spitalul pentru arsi, Memorial Brotman din Culver City, unde a stat in pat si a
vizionat videoclipuri, cu capul infasurat in bandaje. El a recunoscut de fapt ca
a simtit un fior ciudat, prin plimbarea cu ambulanta. Dorise sa guste acel gen
de emotie inca de cand era mic, ne-a spus el insusi. Slava
Domnului pentru spiritul lui Michael. Michael nu a intentionat niciodata sa dea
in judecata Pepsi, dar, dupa ce a vazut situatia grea a altor victime ale arsurilor, a
dezvoltat un plan. In loc sa discute despre daune, el a discutat cu ei despre
caritate si a redenumit unitatea Brotman Burns Unit: “Michael Jackson Burns
Unit” - si a determinat Pepsi sa doneze suma de 1,5 milioane de dolari.
Intr-o America controversata, era umilitor sa vezi pe cineva trecand peste suferinta lui proprie, pentru a-i ajuta pe cei care erau mai suferinzi decat el.
Si, aveti incredere in mine, Michael avea
dureri foarte mari. Desi a facut o recuperare completa si a fost ok pentru turneu, in iulie, a fost nevoit sa se supuna unei interventii chirurgicale la laser
pentru tesutul cicatricial si sa-si intinda o parte din scalp pe zona arsa.
Michael a avut, de asemenea, si un fel de implant si de aceea tot tratamentul l-a
lasat intr-o durere chinuitoare. Nu doar pentru primele saptamani, ci si pentru
multi ani dupa aceea. Era atat de grav, incat il vedeai uneori tragand de cap in
agonie. Pentru a-si atenua durerea, se putea baza numai pe un medicament cu prescriptie
medicala, numit Demerol. Acesta nu era un antiinflamator obisnuit. Era un
calmant puternic ca morfina, care ii aducea ameliorare. Imaginati-va ca aveti cea mai
mare durere din viata voastra si ca doriti sa faceti orice pentru a-i pune capat
- prin asa ceva a trecut fratele meu. In starea aceea, ma indoiesc ca s-a gandit si
la efectele secundare ale Demerolului, dintre care unul “poate fi formator de obiceiuri”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.