Totul s-a
schimbat si totusi nimic nu s-a schimbat
“Dar, daca ati venit sa vedeti
adevarul, puritatea –
Ele sunt aici, inauntrul unei inimi
singuratice”
“Urmatorul frate care a ajuns intr-un spital inainte de inceperea turneului a fost Jackie. Viziona un film la un cinematograf
in aer liber cand a fost lovit de o masina. I-a fost lovit genunchiul. A stat mai
multe zile in spital, cu ghips de la coapsa pana la glezna. Ca si in cazul lui
Michael, rana avea sa se vindece, dar, din pacate, nu la timp pentru turneu. Jackie a fost devastat pentru ca stia cat de speciale vor fi concertele. Totusi, a calatorit
cu noi, a facut act de prezenta, a urcat pe scena pentru a asigura aparentele,
dar nu a putut sa sustina spectacole. A fost o lovitura pentru toata lumea,
deoarece cei sase interpreti au fost doar cinci si nu cred ca am fost singurul
care s-a intreabat daca turneul acela a fost blestemat.
“Dezgroapa mizeria pentru a-l distruge pe om”, ne-a
spus Joseph, deoarece incepuse o campanie de denigrare dusa impotriva lui Don King. Undeva,
cineva a spus ca are o condamnare din anul 1966 pentru omor. Don King ucisese un barbat,
iar el promova un concert cu Michael Jackson. Aceasta „dare in vileag” a fost
lansata de presa si de fiecare inamic pe care Don l-a avut in turneu. Mi-a
parut rau pentru el, pentru ca a fost ceva neasteptat si murdar in ce priveste procedeul
folosit si nu a contat deloc ca, in urma educatiei de patru ani primite in inchisoare, Don a putut vorbi despre inutilitatea violentei. Reabilitarea si pledoaria lui de
autoaparare nu aveau sa primeasca o audiere corecta, pentru ca era sezon deschis
in ponegrirea lui Don King. Sa nu mai lungesc povestea, cand Michael a aflat
despre asta, a refuzat sa faca turneul atat timp cat Don ramanea la conducere. “Este
un escroc”, a spus el, “si nu lucram cu escroci.”
Joseph a trebuit sa intervina pentru a-l opri
din a renunta. "Asta face presa oamenilor", ne-a spus el. “Noi am ajuns
prea departe pentru ca tu sa renunti acum. Don a lucrat 24/7 pentru ca acest
turneu sa fie un succes: nu-l pedepsi pe om.” Michael a plecat sa se mai gandeasca
la asta si in cele din urma a revenit cu promisiunea ca va continua turneul,
dar, aceasta dare in vileag a schimbat totul in cadrul echipei sale si a celorlalti
frati. Don King a primit o scrisoare legala care ii interzicea sa desfasoare afaceri
sau sa comunice cu oricine in numele fratilor. In cele din urma, cu o luna
inainte de inceperea turneului, un al patrulea co-promotor a fost adus la noi pentru a
echilibra imaginea si a prelua mai mult control. Chuck Sullivan, proprietarul
New England Patriots, a sosit. El avea o influenta impresionanta prin diferite
stadioane din America. Efectiv, numirea lui i-a redus pe Don, Joseph si Mama la
rolurile de figuranti, dar Don a fost sfidator. “Daca doriti sa faceti acest turneu fara mine, va trebui sa ma platiti”, a spus el. Asa au facut. El a primit un
rol diminuat si trei la suta din profituri.
TOTUL s-a schimbat si totusi NIMIC nu s-a
schimbat. In momentul in care ne-am lansat intr-o repetitie completa, pe scena camaraderia
noastra a revenit ca un vechi prieten, asigurandu-ne la timp ca totul
va merge bine. Diferenta dintre fratii care prezinta un spectacol ca Unul si echipele
legale care cauta conflict, era ca cea dintre noapte si zi. Nu mai facuseram
turnee inconjurati de echipe, totusi, in mediul nostru strain totul ne parea familiar.
Trecerea timpului nu afectase nucleul legaturii noastre. Arunca-ne pe o scena
noua si da-ne orice, noi tot il vom putea realiza. Am montat intreaga scena la
Zoetrope Studios – un spatiu de repetitie de la Hollywood, detinut de regizorul de
film Francis Ford Coppola, care a regizat filmul Disney al lui Michael, Captain
Eo.
Repetitiile au fost revitalizante, deoarece,
cu cat repetam programul, cu atat deveneam mai entuziasmati. Michael era ca noi
ceilalti: parcurgea miscarile pana la 50%. El isi economisea intotdeauna 1.000
de procente pentru scena. Dar, asa cum facea in fiecare turneu, dupa acele repetitii mergea
acasa sa exerseze singur dansul. Fiecare miscare complicata trebuia sa fie
perfecta si isi solicita corpul pana la limita. Isi parcurgea pasii conveniti in
timpul repetitiilor, dupa care ii perfectiona acasa, repetandu-si miscarile de mai multe
ori... si tot asa. Imi spunea ca uneori era atat de obosit incat abia isi mai putea
ridica picioarele pentru a urca scara in spirala din exteriorul camerelor sale.
La Neverland avea o sala de dans, cu podele din lemn si oglinzi peste tot. Puteti sa vedeti efectiv vartejurile inradacinate in podea, acolo unde el pivota si se
rotea. Dansul sau a lasat intotdeauna propria amprenta indestructibila.
Cand am ajuns in Kansas pentru
deschiderea turneului in luna iulie, sapaturile pentru murdarie s-au indreptat de la
Don King catre Michael. Jurnalistii cautau orice, chiar si un zvon fals si
persistent care sa nu dispara, ca acela ca fratele nostru era gay. Acea afirmatie
a aparut pentru prima data in anii saptezeci, cand o anumita revista a publicat
o poveste josnica care sugera ca el ar fi concurat cu o femeie pentru dragostea unui
compozitor de sex masculin. A fost o prostie atunci si a ramas asa de-a lungul
vietii lui Michael, dar, pe la mijlocul anului 1984, el s-a saturat sa tot auda
acelasi ecou vechi in intrebarile reporterilor sau sa citeasca insinuarea aceea strecurata pe furis in diferite tiparituri. Stia cum functioneaza media. Intrebati-l pe Michael daca este extraterestru, el va nega. Veti citi imediat titlul: “Michael
neaga ca este un extaterestru!” Intrebati-l
daca este gay, el va nega. Veti citi imediat: “Michael neaga ca este gay!”
Atunci toata lumea se va intreba de ce el a negat orice a fost. Viata lui Michael avea sa devina cartografiata de titluri. Acesta a fost si motivul pentru care a ales sa nu spuna nimic pana la urma si a sperat ca muzica lui va transcende totul si va vorbi pentru el. Dar, la acel moment, in Kansas, unul dintre reporteri a intrebat daca a avut vreo reactie la comentariile ca este gay. Michael i-a raspuns ca nu este homosexual, dar a intrebat si de ce oamenii erau atat de fixati pe atasarea etichetelor. “Cu totii suntem oameni. Ce mare lucru este cu asta?”, a intrebat el. Nu a fost suficient de empatic. Presa a inceput sa citeasca printre randuri ce a vrut el sa spuna prin „Ce mare lucru este cu asta ?”, neintelegand ca Michael incerca sa ajunga la un echilibru intre o negare si sprijinirea comunitatii gay. Nu a putut castiga. Pentru mine, intreaga dezbatere despre orientarea lui sexuala a fost absurda.
Oamenii au vazut in el un barbat necasatorit,
cu o anumita inclinatie pentru machiaj, pentru lucruri copilaresti, fara par
facial si atasat fata de un cimpanzeu, dupa care ei au completat golurile. De
asemenea, Michael nu se temea nici sa-si afiseze latura creativa feminina si vocea
lui tindea sa se potriveasca bine stereotipului societatii despre cum arata un
barbat homosexual. Dar, in familie, niciunul dintre noi nu are voce puternica si eu stiam cum te simti la primirea unei asemenea grele batjocuri. Cand am inceput sa conduc masina proprie prin LA, am fost oprit de masina politiei. Cand ofiterul de sex
masculin mi-a auzit vocea, a ras, s-a intors catre colegul sau de sex feminin si i-a spus: „Pe ea cine o verifica?”
Eu cred ca oamenii au interpretat
gresit si faptul ca era un om dependent de munca. Michael spunea mereu: “Sotia
mea este muzica mea si sunt casatorit cu munca mea” - Datorita acestui lucru a
atins el maretia. Dar, a fost si un Martor devotat al lui Iehova care si-a trait
viata in conformitate cu Biblia.
Datorita religiei sale, era mult mai
retinut decat fratii sai. Michael tanjea sa stie cum te simti intr-o relatie
completa si intima. Dupa albumul Thriller, parea sa fie intr-o vesnica asteptare ca
acea doamna evaziva sa intre in viata lui, pe cineva in care putea sa aiba incredere
si care sa stie ca trebuie sa fie alaturi de el si nu de “Michael Jackson”; sa
fie indragostita de el si nu de imaginea lui. Fratele meu era in inima lui un copil
si voia sa gaseasca asta si la o femeie. Inima lui Michael nu era despre
intensitate, pasiune si drama. Era despre jocuri, lupte cu pistolul cu apa,
benzi desenate si nopti de film. Era vorba de impartasirea viselor sale
umanitare, de a vizita spitale si de a privi viata prin ochii unui copil. Aceasta
era sfera sa de actiune pentru cand va veni timpul sa-si caute femeia ideala.
Pana la aparitia acelei „perechi”, el se lupta sa lase pe oricine sa intre.
Destul de curand, termenul „wacko jacko” urma
sa fie creat de ziarul "The Sun" din Londra. Era o porecla pe care Michael a gasit-o
ofensatoare si a fost consecinta unei strategii de relatii publice care avea
scopul de a planta povesti si ciudate si minunate despre el. Michael a insistat intotdeauna
ca nu stie nimic despre aceasta scamatorie de PR (relatii publice) si eu cred in asta. Pregatirea sa la Motown a presupus promovarea artistului si a muzicii, nimic
altceva. Prima poveste a aparut in ziarul National Enquirer cu o fotografie
care il arata pe Michael aparent adormit intr-o camera hiperbarica de oxigen,
sub titlul “Planul secret al lui Michael Jackson de a trai pana la 150 de ani”. Era o fotografie autentica. Aceasta camera era folosita de pacientii cu
arsuri de la Spitalul Memorial Brotman si Michael nu a putut rezista sa pozeze
in timpul unei vizite.
Nu pentru ca facea parte din tratamentul lui,
ci pentru ca arata spatiala si el isi dorea o fotografie rapida si distractiva.
A stat inauntru timp de cateva secunde, cu ochii inchisi si cu mainile pe
piept. A aparut in ziarul Enquirer, care a tiparit citate de la “prieteni apropiati”,
care au spus ca el intentioneaza sa cumpere una pentru a dormi si a opri procesul
de imbatranire. Extraordinar, dar oamenii au crezut asta! De-a lungul anilor am
pierdut numarul intrebarilor care mi-au fost puse: “E adevarat ca fratele tau
doarme intr-un rezervor de oxigen?” Am vrut sa le spun: “Fratelui meu nu-i
place sa doarma intr-un pat, sa nu mai vorbesc de un rezervor!” Cea de-a doua
poveste a fost atat de extravaganta, incat chiar nu merita vreo explicatie: s-a
sustinut cu citate inregistrate ca Michael intentiona sa cumpere oasele Omului Elefant
de la managerul Frank Dileo.
Din nou, oamenii au crezut. Sau numai au ales
sa creada, pentru ca toata lumea trebuie sa se simta consolata ca geniul nu
vine fara excentricitate? Eu nu mi-am dat seama de acest lucru niciodata. In calitate de
familie a lui, am citit aceste rapoarte si nu le-am dat crezare, dar
cand mama a aflat ca Frank Dileo a fost in spatele acestei imbecilitatii, l-a
provocat. “Nu ar trebui sa raspandesti chestii de acest gen ”, i-a spus ea. „Il
faci pe fiul meu sa para un idiot.” Aparent Frank nu a fost ingrijorat. „Asta ii
face pe oameni sa se intereseze mai mult de el - si noi asta dorim.” Sa fi fost strategia
de a construi mistica una gresita? N-am inteles niciodata gandirea celor din echipa sa.
L-au tratat pe Michael ca pe un fel de wannabe (aspirant) care ar fi avut
nevoie de un profil al sau mai ridicat cand de fapt albumul Thriller oferise deja
toate argumentele unei calitati foarte ridicate a prestatiei sale. Astfel de rapoarte
au condus la ridiculizarea lui Michael si acest lucru a aparut ca o parodie cand, de
fapt, singura intentie a sa in viata era sa fie tratat ca un artist serios.
“Sunt eu infricosator, copii?
Nu aveti incredere in ceea ce vedeti la mine
Ati venit la mine sa va priviti fanteziile
Realizate chiar in fata ochilor vostri -
Voi fi exact ceea ce vreti voi sa vedeti!”
Oamenii din jurul lui ar fi trebuit sa stie
mai bine, pentru ca acest tip de tranzactie cu presa este intotdeauna foarte periculoasa.
Michael nu era pregatit pentru un asemenea atac zilnic care il prezenta nu doar ca un “wacko” (nebun), ci si ca un “freak” (ciudat) sau ca pe un “weirdo” (excentric). Iar, chirurgia sa plastica, impreuna cu interactiunile nevinovate cu animale si
copii, s-au adaugat la portretizarea lui distorsionata. In cele din urma, Michael a trimis o scrisoare deschisa presei, exprimand cat de ranit era el datorita
minciunilor venite din partea unor oameni care nici macar nu-l cunosteau. El a
citat un vechi proverb indian: “Nu judeca un om pana nu ai mers doua luni in mocasinii
lui.” Dar cel mai bun raspuns al sau avea sa vina in anul 1996, prin elocventa unuia dintre videoclipurile binecunoscute de scurtmetraj realizat pentru single-ul sau “Ghosts”, videoclip - co-scris de romancierul Stephen
King - care a doborat recordul pentru cel mai lung videoclip inregistrat
vreodata la 39 de minute 31 de secunde.
In acest film, el a jucat rolul proprietarului unei
case bantuite din spatele portilor in stil Neverland, din “Normal Valley”. Tot el a purtat si costumul unui om gras, pentru a-l interpreta pe adversarul viclean:
un primar alb, de varsta mijlocie, cu par gri si ochelari cu rame din corn,
care jurase sa-l alunge din oras. Dialogul din secventa de deschidere a
videoclipului reflecta modul in care Michael simtea ca este vazut si tratat. El purta un mesaj serios, in timp ce se distra la judecatilor oamenilor cu privire la el. Pe canal YouTube, il veti vedea pe Michael, in rolul proprietarului, interpretand ceea
ce spuneau oamenii despre el, in timp ce tot el vorbeste si in rolul primarului de varsta
mijlocie care condusese spre casa lui, un grup de parinti ingrijorati ce-si trageau copiii dupa ei.
“Vrem sa pleci din acest oras. Suntem un
oras normal si frumos. Cu oameni normali. Cu copii normali. Nu avem nevoie de
ciudati asa ca tine care sa ne spuna povesti cu fantome ... Esti ciudat ... esti straniu
si nu-mi place de tine... Distractia s-a terminat ... du-te inapoi la circ,
acolo unde esti o ciudatenie... Nu ne obliga sa fim duri cu tine”... Apoi urmariti reactia lui Michael in timp ce se interpreteaza pe el insusi, exprimandu-si atat calmul cat si furia inabusita,
inainte de a-si folosi magia pentru a-i reduce la tacete pe toti adultii care isi
proiectasera gandirea denaturata asupra lui. Pentru mine, acea secventa de
deschidere este Michael manifestandu-si sentimentele prin muzica. Pentru mine,
este inca vie amintirea deghizarii lui, deoarece, in timpul unei pauze de filmare,
a descins la Hayvenhurst, inca in personaj, purtand in continuare costumul omului
gras, aratand ca un barbat alb de varsta mijlocie, cu peruca gri si chip din
latex.
Cand a intrat in casa, am stiut instantaneu ca este
el pentru ca mi-a facut cu ochiul, dar, dincolo de asta, era de nerecunoscut. Varul
nostru Tony Whitehead, care avea o carte sub brat, era pe langa mine si a crezut ca
acest „strain” era doar un alt vizitator. Michael era hotarat sa se distreze: i-a
placut intotdeauna un ras bun cu Tony, care s-a alaturat echipei sale de turneu
ca tamplar si ca figura familiara incepand cu 1988. Asa ca, Michael s-a
apropiat de el, in personaj, ca un barbat alb, si i-a spus: “Hei, tu, de ce ai luat cartea?
Negrii nu citesc!” Tony, lat in spate si mare in ceafa, nu era cineva cu care
sa alegi sa te confrunti, nu putea sa creada urechilor ce a auzit. “Ce ai spus?”, a intrebat
el, ramanand ferm in fata lui Michael, gata sa-l pocneasca. “Tony! TONY!” a strigat
el. “Sunt eu! SUNT EU!” Varul nostru s-a uitat in ochii fratelui meu, incercand
sa gaseasca persoana pe care o cunostea. “SUNT EU - EU, MICHAEL!” Si atunci Tony s-a
relaxat, iar noi am izbucnit cu totii in ras.
In ultima luna, inainte de deschiderea turneului,
avocatii pareau sa se contrazica si sa voteze pentru fiecare detaliu minuscul, in parte, de la cate zile de turneu (40 sau 45) pana la programul de selectare a rutelor
turneului; de la ideea asta la onorariul acela, de la “vrem asta” la „vrem aia”,
de la acest pret la acel pret al biletului. Era epuizant. Vazandu-i cum
alimenteaza cu sfaturi diferite capetele diferite ale fratilor era dureros si
puteam sa vad cum toate astea sug energia din Michael. El era obosit datorita turneului
chiar inainte de a incepe turneul. Dar voi spune asta despre el: indiferent cat
de mult l-au innebunit toate astea, nu a evitat niciodata o intalnire si nu s-a
ferit niciodata de invitatia la vreo conferinta.
La o intalnire, unde se desfasura o alta
dezbatere obositoare, toti taiau valoarea celor doi centi ai lor cand eu l-am vazut
pe Michael retragandu-se mental si astfel blocand zgomotul. S-a lasat pe spate
in scaunul lui si a inceput sa mazgaleasca; il desena pe Charlie Chaplin.
Dintr-o data, arata ca un copil ucigandu-si timpul, in timp ce adultii se
certau in jurul lui - si asta parea cea mai inteligenta scapare. Noi, toti fratii, am gandit acelasi lucru in final: voiam doar sa evadam din intriga politica si sa
iesim la scena. Sa facem ceea ce stiam noi cel mai bine. Sa fim tot ceea ce ne-a placut.
Dupa cum spunea Michael in autobiografia sa: “Turneul a aratat ca noi suntem un munte. Am venit sa va impartasim muzica noastra. Avem ceva de transmis.”
“Dar, daca ati venit sa vedeti adevarul, puritatea
Ele sunt aici, inauntrul unei inimi singuratice
Maschez inima, ca sa ascund un suflet ranit
Pentru ca inima dezvaluie dovada
Asa cum oglinda dezvaluie adevarul”
“You Are Not
Alone, Michael”/ The Hardest Victory – a doua parte/ de Jermaine
Jackson
Versuri
din melodia “Is It Scary?”/ Michael Jackson
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.