“Am incredere in Chile si in destinul ei…”
“Nu se vorbeste prea mult de Allende, pentru ca Allende a fost ca
o palma data constiintei. El s-a desprins de stilul politic traditional. Cred
ca Allende ar trebui respectat pentru imaginea sa morala si etica. Cred ca
niciodata nu va mai exista o politica demna de numele lui. Acest lucru
insemnand apararea intereselor comune si devotamentul fata de comunitate. Asta
ar trebui sa ceara politica astazi.”
De
la moartea sa, imaginea lui Allende a reprezentat un punct central controversat
in lupta dusa pentru istoria si memoria epocii peste care a prezidat - o lupta
cu privire la participarea trecutului la prezent, cu scopul de a modela
viitorul. Allende insusi a incercat sa transforme aceasta imagine in ultima sa
adresare la radio, in dimineata loviturii de stat. Discursul final a fost
atat de miscator si atat de elocvent, incat a proiectat o imagine a demnitatii
si sacrificiului altruist.
In
propria sa constiinta, a fost presedintele chilian sobru, care a incercat sa evite
masacrele si razboiul civil. A fost democratul care nu a cedat legitimitatea
functiei sale, aleasa prin vot democratic, unei dictaturi militare; republicanul
care a declarat hotarat ca numai daca il vor impusca, il vor putea scoate din palatul prezidential, el neavand alta optiune decat aceea de a indeplini mandatul dat de poporul chilian. Mai mult decat atat, a fost liderul popular care, atunci cand s-a
confruntat cu moartea, a afirmat cu demnitate: "Voi
rasplati cu viata mea loialitatea poporului". In cele din urma, Allende a fost revolutionarul care a murit cu arma in mana, rezistand cu curaj loviturii
militare, in ciuda sanselor ei zdrobitoare.
De
la inceput, regimul militar Pinochet a hotarat sa distruga imaginea pozitiva a lui Allende si sa o inlocuiasca cu una negativa, folosind monopolul
presei si al mass-mediei si cenzurarea opiniilor alternative.
Imaginile
repetate ale armei gasite asupra sa in palatul prezidential, il
prezentau pe Allende ca pe un revolutionar nonviolent, insa, sustineau si ideea
unui socialist necinstit, impodobit in hainele democratiei. “Descoperirea” unui asa-zis “Plan Z” fabricat, conceput special pentru asasinarea adversarilor
civili si militari ai lui Allende, l-a portretizat ca pe un Machiavelli sinistru
de stanga. De-a lungul primilor ani, dictatura militara a incercat sa impuna
imaginea unui Allende care ar fi permis unui "climat de violenta" sa
infloreasca in interiorul statului chilian. In cadrul acestei "memorii
emblematice", lovitura de stat aparea ca salvand Chile din
totalitarismul comunist.
Stanga
a promovat si ea imaginea lui Allende cu arma in mana, rezistand loviturii de
stat pana la moarte, dar din motive proprii. Prin sacrificiul ultim, el a devenit un erou
revolutionar si martir. Pentru stanga "revolutionara”, ca si aripa dominanta
a partidului socialist, Allende si-a rascumparat sustinerea ideilor sale
revolutionare prin rezistenta si sacrificiul sau final. Pentru comunistii care
ii impartaseau drumul pasnic, rezistenta sa a rascumparat incapacitatea lor de
a apara revolutia. Mai presus de toate, pentru oamenii obisnuiti care au avut
de suferit socul represiunii brutale dupa lovitura de stat, sacrificiul lui
Allende l-a transformat intr-un simbol al suferintei lor si rascumparatorul
cauzei lor, care a murit pentru ei.
Un
deceniu mai tarziu, cand protestele sociale care au marcat inceputul
sfarsitului dictaturii militare Pinochet au cuprins ghetourile din Santiago, multe
dintre cartierele defavorizate au fost impodobite cu imaginile lui Salvador
Allende, ca simbol vizual al rezistentei la dictatura.
In
acest timp, influentat atat de propria experienta din Chile, cat si de victoria
armata a lui Sandinistas din Nicaragua, partidul comunist chilian a sustinut
pentru prima data in istorie lupta armata. Asa cum, tot ei imbratisasera
"drumul pasnic" al lui Allende in timp ce el era in functie, asa au
imbratisat acum imaginea lui finala cu arma in mana.
Pe
masura ce tranzitia la democratie a avansat catre sfarsitul anilor 1980 si
inceputul anilor 1990, partidul socialist al lui Allende, care odinioara era
atat de "revolutionar" incat l-a respins pe el ca "reformist
pasnic", acum s-a indepartat de identificarea cu Allende care a fost prea
"revolutionar" pentru ei. In tot acest timp, socialistii
"revolutionari" ai erei Unitatii Populare au devenit, in exilul lor
prin Europa de Vest, socialisti "renovati", adica social-democrati
care au imbratisat neoliberalismul.
Mai
mult, atunci cand socialistii au intrat in coalitia de guvernamant din anii 1990 ca
partener subordonat crestin-democratilor, un pret tacit al admiterii lor a fost
acela de a nu contesta viziunea negativa crestin-democrata asupra lui Allende
si asupra drumului sau spre socialism. Ca rezultat, in anii '90, in ciuda
revenirii democratiei, s-au spus putine lucruri despre Allende, iar epoca
Unitatii Populare a devenit o adevarata "amintire interzisa" intr-o
Chile care suferise o amnezie istorica si o politica selectiva.
Volodia
Teitelboim, fost senator PU, prezenta destul de clar starea aceea de fapt: “Nu se vorbeste prea mult de Allende, pentru ca Allende a
fost ca o palma data constiintei. El s-a desprins de stilul politic
traditional. Cred ca Allende ar trebui respectat pentru imaginea sa morala si
etica. Cred ca niciodata nu va mai exista o politica demna de numele lui. Acest
lucru insemnand apararea intereselor comune si devotamentul fata de comunitate.
Asta ar trebui sa ceara politica astazi. Nimeni nu spune un cuvant despre asta
in Chile. Nimeni nu vorbeste despre asta. In cel mai bun caz, Allende este
prezentat de cei care il respecta drept un visitor. Si astazi, el inca ramane
un subiect de tacere in propria sa tara."
La
sfarsitul anilor 90’, acest lucru a inceput sa se schimbe. Arestarea lui
Pinochet la Londra, in anul 1998, in baza acuzatiilor de crime impotriva umanitatii,
a fost un prim factor. Pinochet si Allende se aflau de mult intr-un balans de
memorie: pe masura ce imaginea lui Pinochet se degrada, cea a lui Allende
inflorea. Un alt factor a fost schimbarea spre stanga a echilibrului politic
din cadrul coalitiei, care a dus la slabirea pozitiei crestin-democratilor si
la alegerea lui Ricardo Lagos in functia de presedinte al chilienilor in anul 2000. Lagos
nu a fost doar primul presedinte socialist de la Allende, ci si prietenul sau.
Sub
Lagos, portretele lui Allende au fost atarnate pe peretii palatului
prezidential, pentru prima data de la moartea sa. De asemenea, o statuie a lui Allende a
fost ridicata in fata Palatului de Justitie. I-au fost reconsiderate istoria si memoria, ca probleme politice majore. Pe de alta parte, in SUA au fost eliberate 24.000 de
documente desecretizate, care dezvaluiau ca razboiul american secret dus
impotriva lui Allende, s-a datorat dublului angajament fata de
socialism si democratie.
Toti acesti factori s-au reunit in comemorarea celei de-a 30-a aniversari a loviturii de stat, care a avut loc in anul 2003 si a carei cea mai frapanta consecinta a fost reabilitarea politica a lui Salvador Allende.
Toti acesti factori s-au reunit in comemorarea celei de-a 30-a aniversari a loviturii de stat, care a avut loc in anul 2003 si a carei cea mai frapanta consecinta a fost reabilitarea politica a lui Salvador Allende.
Desi
numeroasele televiziuni au oferit puncte de vedere diferite, toate au prezentat
un Allende mai complex si mai uman decat imaginea sa demonizata, proiectata de
dictatura militara. Mai mult decat atat, desi s-a pus accentul pe lovitura de
stat, pentru a o explica, majoritatea emisiunilor speciale de televiziune a
trebuit sa se intoarca mai departe in timp, pentru a oferi o relatare complexa
despre epoca Allende, care sa includa videoclipuri cu Allende, precum si
interviuri cu colaboratorii si prietenii sai.
Pentru
cei mai multi chilieni, a caror majoritate s-a nascut dupa 1973, era prima data
cand il vedeau si il auzeau pe Allende si pentru multi a fost o revelatie, la
fel ca si ultima sa adresare la radio. In urma celei de-a 30-a aniversari,
Allende a aparut ca un martir republican a carui sinucidere, ca si cea a unui
erou republican roman, a fost un sacrificiu altruist pentru o cauza politica
nobila. Aceasta cauza era construita de o democratie, dar nu una de tip
socialist.
In
viata politica de dupa moartea sa, Allende a triumfat in cele din urma asupra
lui Pinochet, dar cu pretul disparitiei drumului democratic spre socialism, care a fost opera vietii sale. Profetia lui s-a adeverit doar in afirmatia cu privire la propriul loc in istoria si memoria statului Chile dupa ce lovitura
din 1973 avea sa se clarifice; nu si in ceea ce ii priveste pe muncitori, Chile
ramanand la o democratie nesocialista.
Pentru poporul chilian sosise timpul de a repune in drepturi istoricitatea lui Salvador
Allende - stralucirea si limitarile sale ca lider politic, precum si dedicarea
sa atat democratiei, cat si socialismului, cauza pentru care si-a consacrat
viata politica si pentru care a murit.
Astazi, foarte
putine se mai pastreaza in Chile de la Allende. Aproape toate politicile sale au
fost anulate dupa lovitura militara de stat si contrarevolutia capitalista care
a urmat. Regimul Pinochet a returnat majoritatea industriilor
nationalizate de Allende proprietarilor anteriori, a redus cheltuielile
publice, a reprimat miscarea sindicala. Numai un numar mic dintre
politicile cele mai populare ale lui Allende au ramas pana in prezent, cum ar
fi jumatatea de litru de lapte furnizata zilnic copiilor scolari si proprietatea
statului asupra majoritatii industriei de cupru. O realizare de durata a fost si
eliminarea latifundiilor din mediul rural si, desi a fost una dintre reformele
socialiste ale lui Allende prin inlaturarea marilor proprietari
de pamant, s-a deschis calea pentru procedeul capitalist de productie agricola,
stabilit de armata dupa 1973.
Amintirea perioadei Allende, ca si a dictaturii militare care i-a urmat, continua si in prezent sa imparta chilienii. Pentru unii, cei trei ani ai guvernului lui Allende reprezinta singura data in istoria chilienilor, cand clasa muncitoare, cei saraci si populatia indigena au avut de castigat prin imbunatatirea vietii lor si o adevarata miza in conducerea tarii si a economiei. Pentru altii, a fost o perioada de instabilitate politica si economica, ajutata din plin de fortele din afara tarii, prin programe foarte bine coordonate de destabilizare politica, financiara si economica, care au condus tara in pragul haosului si razboiului civil. Modul in care voteaza chilienii si natura aliantelor politice ce guverneaza natiunea, continua sa fie structurate prin aceasta diviziune stanga/dreapta, chiar daca acum predomina politica consensului.
Amintirea perioadei Allende, ca si a dictaturii militare care i-a urmat, continua si in prezent sa imparta chilienii. Pentru unii, cei trei ani ai guvernului lui Allende reprezinta singura data in istoria chilienilor, cand clasa muncitoare, cei saraci si populatia indigena au avut de castigat prin imbunatatirea vietii lor si o adevarata miza in conducerea tarii si a economiei. Pentru altii, a fost o perioada de instabilitate politica si economica, ajutata din plin de fortele din afara tarii, prin programe foarte bine coordonate de destabilizare politica, financiara si economica, care au condus tara in pragul haosului si razboiului civil. Modul in care voteaza chilienii si natura aliantelor politice ce guverneaza natiunea, continua sa fie structurate prin aceasta diviziune stanga/dreapta, chiar daca acum predomina politica consensului.
Dupa
45 de ani de la moartea sa, Allende continua sa aiba o importanta cruciala
pentru cei de stanga. In ciuda acreditarilor sale marxiste, Allende a fost in esenta
un nationalist chilian, care si-a angajat propria viata pentru a imbunatati-o
pe cea a conationalilor si a conationalelor sale si pentru a obtine independenta
economica in locul dependentei fata de puterile din afara.
Confidentul
sau politic apropiat, Sergio Vuskovic, marturisea: "Allende
nu a fost un marxist in sensul literal clasic si nici nu a fost un inrait al
dogmelor comuniste care puneau accentul pe faptul ca un singur partid trebuie
sa domine, cel al "dictaturii proletariatului". Ceea ce a luat el de
la marxism, a fost interesul deosebit fata de muncitori, de cei saraci si
defavorizati, fata de ideea de echitate. Din aceste motive, ar fi corect sa
il descriem pe Allende drept un socialist partizan al libertatii." A
respectat si s-a bucurat de legaturi stranse cu revolutionari militari, precum Fidel
Castro, insa a respins o abordare revolutionara violenta pentru Chile si a
adoptat cu loialitate reformele social-politice din tara sa, prin mijloace
democratice.
Dupa 45 de ani de la moartea sa, arhivele istorice privind lovitura militara
de stat reflecta acuratetea ultimelor cuvinte ale Presedintelui. "Marile
cai" despre care a vorbit Allende in ultima sa zi, s-au deschis cu
adevarat, iar chilienii liberi se straduiesc din nou sa construiasca in
spiritul sau o societate mai buna.
Curaj pentru o lume mai buna
Cu
timpul, Allende a devenit un simbol al democratiei si drepturilor omului.
Intr-un sens, el a devenit un mit. Un mit al omului politic loial, pana
la sacrificial suprem, ideii de democratie in care a crezut cu tarie si pentru
care si-a dat viata. Un om care a imbratisat cu fermitate ideea tranzitiei
pasnice de la un sistem economic capitalist la unul socialist, pentru a crea
conditii de viata mai bune paturilor sarace si defavorizate ale societatii. Trasatura
esentiala care a stat la baza acestor perspective sociale, economice si
politice, a fost umanismul sau profund, compasiunea pe care, in calitate de
medic, si-a dezvoltat-o pentru cei care munceau in conditii inumane de munca si traiau
in conditii mizere de viata, in timp ce la polul celalalt al bunastarii se
castigau profituri uriase, chiar de 200%, de catre unele companii straine care
exploatau resursele interne cele mai profitabile. A reformat economia, pentru a imbunatati conditiile de trai ale muncitorilor, indigenilor marginalizati,
femeilor si copiilor, creand oportunitati pentru angajare, ingrijirea sanatatii,
asistenta sociala, invatamant, conditii de munca si locuit. Pentru castigarea acestor
facilitati, a fost iubit si apreciat in primul rand de oamenii simpli, de cei
care si-au castigat, in acest fel, dreptul la un trai decent.
"Merita sa murim pentru tot ceea ce nu merita sa traiasca"
Din
prima pana in ultima sa zi la putere, Allende s-a gandit numai la poporul sau, la
imensa speranta de eliberare si de viata mai buna pe care i-a insuflat-o si
pentru care el insusi a devenit un simbol.
Allende
a inteles semnificatia cuvantului –demnitate-, i-a recuperat
stralucirea, zborul poetic. Sunt multi aceia care inca mai simt cum le vibreaza
sufletul, atunci cand ii asculta ultimul mesaj transmis prin radio... cand metalul
linistit al vocii sale a incetat sa mai fie auzit. Caile viitorului au fost
deschise cu sacrificiul celui care a fost pentru chilieni: compañero. Jertfa
este virtutea celor care iubesc, a celor care, in ciuda mortii, continua sa
traiasca intr-o forma sau alta printre noi...
Salvador
Allende este o sursa de inspiratie pentru noile generatii care doresc o lume
mai buna si mai echitabila; un presedinte consecvent si loial, pe care multi il
admira profund. El este mai viu decat oricand si traieste in toti cei care
viseaza o Chile mai buna.
La
Forumul International Antifascist, care a avut loc la Caracas pe data de 13 septembrie
2013, la Teatrul National, cu ocazia comemorarii a 40 de ani de la lovitura de
stat din Chile, scriitorul uruguayan, Eduardo Galeano, a vorbit cu emotie despre
importanta mostenirii ramase de la presedintele Salvador Allende, mostenire ce
contine un mesaj de onestitate si curaj.
“Salvador
Allende a fost un om de onoare. El a inteles prea bine ca nu va iesi viu din Palatul
La Moneda; totusi, a ales sa reziste pana la capat. Stiu ca onoarea este greu
de gasit, dar el a facut totul pentru a restabili demnitatea - demnitatea
pierduta in limbajul politic.
Cred
ca ne-a lasat cateva mosteniri importante, toate referindu-se la curajul de a
face fata situatiilor riscante sau dificile. Curajul sau si demnitatea ne-au
invatat ca limbajul este sacru si ca noi ii suntem datori; de aceea trebuie sa
fim foarte atenti in ceea ce spunem, pentru a nu rupe identitatea dificila care
se obtine, in cazuri exceptionale, intre ceea ce se spune si ceea ce se face. La
Allende a existat o identitate perfecta intre ceea ce a spus si ceea ce a
facut, si aceasta a fost cea mai pretioasa mostenire a sa : recuperarea demnitatii
limbajului.
Cuvintele sale: “Merita sa murim pentru tot ceea ce nu merita sa traiasca”, sunt profetice. Acest gand defineste foarte bine calitatile umane ale unui om exceptional care a restaurat democratia la prestigiul cuvantului rapit de minciunile politicienilor care i-au distrus adevarata semnificatie.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.