duminică, 29 octombrie 2017

Mahatma Gandhi – SPIRITUL, MINA NEPRETUITA DE DIAMANTE







"Cred in Adevarul fundamental al tuturor marilor religii ale lumii. Si cred ca daca noi toti am putea sa intelegem exact scripturile diferitelor credinte din punctul de vedere al adeptilor acelor credinte, ar trebui sa constatam ca toate erau in esenta la fel si toate isi erau de folos una alteia"/ Gandhi






Mahatma Gandhi a fost nu numai un lider revolutionar, ci si un lider religios. Pentru puterea devotiunii sale fata de Dumnezeu i s-a acordat titlul de Mahatma, Suflet Mare, si continua sa fie considerat de multi un sfant hindus. Prin puterea spiritului sau, a oferit intregii lumi o noua viziune, mult mai deschisa, asupra divinului, iubirii, sufletului, ajutorarii aproapelui, meditatiei, rugaciunii si, important, asupra nevoii imperioase de toleranta in relatiile inter-umane si inter-religioase. Gandhi va ramane cunoscut pentru cuvintele sale pline de intelepciune referitoare la Dumnezeu, viata si religie, pentru incercarea continua de a ajunge la Adevarul tuturor religiilor. Potrivit lui, “Un om fara religie este o viata fara principii si o viata fara principii este ca o nava fara carma”. Pentru ca, “Nimic din aceasta lume nu ne apartine, inclusiv noi ii apartinem lui Dumnezeu. De ce, atunci, sa hranim vreo frica?”

Desi si-a exprimat opinia in materie de politica, economie si probleme sociale, la baza tuturor acestor domenii diversificate a existat aceasta fervoare religioasa. Viata practica si acceptarea diferitelor probleme majore a fost complet sustinuta de diferite religii ale lumii, fie ca este vorba aici de miscarile Satyagraha (rezistenta nonviolenta, lupta cu caracter pasnic ramanand credincios Adevarului) si Ahimsa (non-violenta), fie ca este vorba de Sarovadaya (bunastarea generala prin solidaritate mondiala) si Swaraj (auto-guvernare), de Swadeshi (autonomie sau independenta economica), Nesupunere civila si Necooperare. Autobiografia sa, "Povestea experimentelor mele cu adevarul", este un rezumat perfect al vietii sale, el fiind condus de Adevarul la care a ajuns prin intermediul diferitelor religii ale lumii, in principal prin filosofia Bhagavad Gītā, parte intrinseca a hinduismului .

Dr. Amita Valmiki este profesor asociat si sef al Departamentului de Filosofie, Colegiul Ramniranjan Jhunjhunwala. Este membru al Consiliului de Studii în Logica si Filosofie si membru al Facultatii de Arte, Universitatea din Mumbai. Teza ei de doctorat a fost intitulata "Omul, religia si societatea". A prezentat o serie intreaga de lucrari la diverse seminarii si colocviile, pentru a mentiona cateva - la Cologne, Bonn, Lisabona, Atena, Craiova, Macao, Gujarat, Madurai, Universitati din Mumbai etc. A editat in parteneriat o carte si a publicat diferite articole. Domeniul ei de cercetare este misticismul, filosofia religiei, filosofia filmelor, existentialismul si filosofia morala.

In cele ce urmeaza, Dr. Amita Valmiki ofera o expunere completa, filosofica, asupra conceptiei gandhiene despre religie si Dumnezeu, despre influenta diferitelor religii in cimentarea principiilor sale de viata, economice, politice si revolutionare, despre caile morale de urmat in gasirea adevarului, in intelegerea profunda a nevoilor si durerii poporului sau, despre rabdare insotita de intelegere si participare interioara la aspectul etic al religiei si credintei altora.



Introspectie filosofica in conceptul religiei
Articol de Prof.Dr. Amita Valmiki

Introducere

“Mohandas Karamchand Gandhi a acordat o importanta imensa rolului religiei in viata fiecaruia. <Gandhi credea ca educatia fara studiul religiilor este incompleta. Religia, in diferitele ei forme, nu este doar o preocupare intelectuala legitima, ci si un aspect vital al culturii si civilizatiei umane. Studiul religiilor nu era numai o chestiune pur teoretica sau academica; era si o necesitate practica si existentiala. Gandhi a fost, prin urmare, interesat de religiile in viata, nu de cele moarte.>

Religiile in viata il interesau pe Gandhi si aceasta este abordarea potrivita de care este nevoie cu disperare in vremurile contemporane. Gandhi regreta ca nu reusise sa dobandeasca cunostinte despre religiile lumii inca din copilarie.

Cuvantul “religie” provine din doua cuvinte: "re" si "ligare" adica se leaga intre ele; se leaga impreuna finitul cu infinitul, adica omul cu Dumnezeu. Acest "Dumnezeu" este de obicei considerat a fi Dumnezeu-Creatorul cu toate atributele metafizice precum - omnipotent, omniprezent, atotstiutor, binevoitor, desavarsit, nemuritor, nepersonal - si calitatile etice precum "Dumnezeu inseamna bunatate", "Dumnezeu inseamna iubire". Conceptul lui Gandhi despre Dumnezeu si despre religie este cu totul oriental. Pentru el, baza tuturor religiilor ramane aceeasi, in timp ce suprastructura tuturor religiilor variaza. Aceasta suprastructura e sustinuta de diferite forme de inchinare si ritualuri.

Conform lui Gandhi, aceasta diversitate de ritualuri ramane nesemnificativa. Pentru el, credinta comuna in "Dumnezeu" este cea care ofera sprijin universalitatii religiilor lumii. Ritualurile esoterice si mistice nu au o importanta fundamentala in conceptul sau de "dharma" ("religie" in sanscrita). Gandhi nu a recunoscut niciodata o singura religie, dar ideea de "Un Singur" Dumnezeu a sprijinit platforma universala pentru toate religiile lumii. Potrivit ideii filozofului britanic R.B. Braithwaite (1900-1990), toate religiile absorb practici etice, principii morale, valori si norme. Aceste porunci morale sunt identice in toate religiile.

In acest caz, se pune intrebarea: - Daca religiile majore ale lumii vorbesc despre aceleasi principii morale, cum o religie este diferita de cealalta religie? Raspunsul lui este ca religiile sunt diferite in doua moduri:
1. In legatura cu diferentele de ritualuri.
2. In legatura cu diferentele dintre multitudinea de povestiri sau mituri.
Potrivit filozofului Braithwaite, diferentele de ritualuri sunt lipsite de importanta, dar diferentele dintre povestiri sunt semnificative, deoarece aceste povestiri sunt asociate cu aderarea la modul lor de viata.

Oamenii urmeaza povestirile din viata lor; in situatiile critice ale vietii, aceste povestiri functioneaza ca elixir pentru a rezolva problemele vietii. In acest moment, parerile lui Gandhi devin foarte importante. Intrucat povestirile sunt asociate ritualurilor, oamenii elimina diferentele povestirilor si ritualurilor lungi carora le sunt asociate. De exemplu, testul extrem al credintei lui Ibrahim pentru Stapanul Allah este demonstrat de povestea lui Ibrahim caruia Allah i-a poruncit sa-i sacrifice pe fiul sau Isaac; in timp ce acesta era pe cale sa reteze capul fiului sau, Allah l-a transformat intr-o capra. Pentru a comemora aceasta ocazie religioasa, festivalul musulman Bakr-id este sarbatorit prin sacrificarea unei capre.

Acest episod particular al islamului nu va merge bine cu jainismul sau budismul, cele doua religii ateiste care nu cred in conceptul popular despre Dumnezeu ca Dumnezeu-Creator. (Insa ei cred in divinitatea din fiecare individ). Cu privire la acest lucru, Gandhi avea sa spuna: "Singura, religia este dincolo de orice limbaj. Oameni imperfecti au exprimat-o intr-un asemenea limbaj incat sa poata avea autoritate, iar cuvintele lor sunt interpretate de alti oameni la fel de imperfecti. De aici, nevoia de toleranta, care nu inseamna indiferenta fata de propria credinta, ci o iubire mai inteligenta si mai curata fata de ea".

Toleranta nu ingaduie nedreptatile si nu traieste prin compromisuri. Toleranta insa, este plina de sens pozitiv. Ea inseamna rabdare insotita de intelegere si participare interioara la aspectul filosofic si etic al religiei altora. In prezent, dezbaterea nu este despre “Dumnezeu”; dezbaterea si discursul inveterat este despre “religie”. Tema discutiei s-a mutat acum de la subiectul “Dumnezeu” la subiectul “religie”, deoarece Dumnezeu ramane un concept necontroversat si neconflictual. Religiile cu conceptia populara despre Dumnezeu sau religiile precum jainismul si budismul fara conceptul popular al lui Dumnezeu - nu resping aceasta divinitate. Aceasta divinitate ii da suport religiei, imprimandu-i caracter universalist. Pentru Gandhi, “religia era o institutie umana realizata de ingeniozitatea umana pentru a rezolva aspecte practice, precum si probleme spirituale”.


Gandhi, religia si diferitele domenii ale vietii umane

Desi si-a exprimat parerea in materie de politica, economie si probleme sociale, la baza tuturor acestor aspecte diversificate a existat aceasta fervoare religioasa. Acest fapt se datoreaza cautarii sale dupa "adevar". Autobiografia sa,"Povestea experimentelor mele cu adevarul", se concentreaza asupra efortului lui Gandhi in cautarea Adevarului. Pentru el, acest "Adevar" nu este altceva decat "Dumnezeu"; aceasta intelegere unica este in cele din urma asociata cu acceptarea extrema de "Ahimsa" (non-violenta). De aici si faimoasa sa ideologie: "Eu nu sunt impotriva celui care infaptuieste raul, ci a raului in sine". Potrivit lui Socrate, "Virtutea este Cunoastere"; pentru Gandhi se poate spune ca "Virtutea este Ahimsa (non-violenta)". El a ajuns la aceasta concluzie prin dialectica si ratiune. Ceea ce nu-i confirma ratiunea era in afara competentei sale.

A mai fost puternic influentat de Predica de pe Munte si de principiul Ahimsa (non-violenta) din Jainism. Daca trebuie sa vorbim despre ideologiile fundamentale politico-economice si sociale ale lui Gandhi - prima si cea mai importanta fiind ideologia Satyagraha (ideea de rezistenta non-violenta, de lupta cu caracter pasnic pentru sustinerea Adevarului, de insistare asupra adevarului si conducerii unei vieti oneste); conceptul de Nesupunere civila si Necooperare; conceptul de Stat perfect - Rāmarājya (stat guvernat de regulile stabilite de Stapanul Rāma care a insistat asupra datoriei si prioritatii in ceea ce priveste indatoririle, ca rege, fiu, sot, tata in marea epopee indiana Rāmāyana) si Swarajul (adica auto-guvernarea) - baza tuturor acestora a fost filosofia religioasa, in special hinduismul, jainismul, budismul si crestinismul. Conceptul Bhagavad Gītā (datoria de dragul datoriei, renuntarea la actiune), accentul pus de Jainism pe non-violenta, ideologia de baza a budismului despre non-violenta, ca si compasiunea si conceptul crestinismului bazat pe principiul iertarii si uitarii de catre Isus Hristos l-au impresionat extrem de mult.

Aceste principii au stat la baza tuturor reformelor sale politice, sociale si economice. Conceptul de  tutela intalnit in filosofia iudeo-crestina si islamica a fost pus in aplicare de Gandhi in filosofia sa despre natura si politicile economice. Referitor la Satyagraha si Non-violenta, care au legatura cu hinduismul, parerea lui Gandhi este bine exprimata de profesor M.V. Nadkarni (n.1939–interesat in economie, stiinte sociale, religie si filosofie): "Desi viziunea gandhiana a hinduismului a pus intaietate pe comportamentul si etica personala, ea nu a evitat credinta in Dumnezeu. Oricum, pentru Gandhi adevarul a fost Dumnezeu si cautarea adevarului a fost religia. Pentru el, Hinduismul a fost un proces de cautare a adevarului. Ca atare, ritualurile nu si-au gasit niciun loc in religia sa, chiar daca el nu le-a obiectat altora respectarea ritualurilor de cult, cu conditia sa fie non-violente. Non-violenta a fost un mijloc esential de cautare a adevarului. Nu avea nevoie de nici un ritual. Dar bhajanii sau rugaciunile cu bhakti (devotament fata de Dumnezeu), fara nicio prejudecata sectariana, au fost incurajate de el ca mijloace de purificare a mintii si de intarire a hotararii de a urma adevarul.

Nota: Bhakti (din sanscrita) literal inseamna "atasament, participare, iubire, omagiu, credinta, dragoste, devotament, inchinare, pietate". In hinduism, el se refera la iubirea si devotamentul fata de Dumnezeu.

Nota: Bhajan (in hindi) literal inseamna "impartasire". Se refera la orice cantec cu teme religioase sau idei spirituale. Un Bhajan nu are o forma prescrisa, nici reguli stabilite, este in forma libera. Apartine unui gen muzical si artistic care s-a dezvoltat odata cu miscarea Bhakti. 

Credinta lui Gandhi in Swadeshi, (autonomie sau independenta economica), a fost religioasa pe motiv ca “initial, insemna emanciparea definitiva a sufletului si eliberarea de legaturile pamantesti." Sarvodaya este, la fel, un principiu acceptat de Gandhi care are un miez religios. Sarvodaya este “bunastarea generala prin solidaritate mondiala" sau "solidaritate mondiala prin bunastare sociala". Potrivit lui, "Dumnezeu este Adevar, Iubire, etica si moralitate. Cu alte cuvinte, Sarvodaya necesita aderarea la principiile morale si caile morale ale vietii". Gandhi, ca si Iisus Hristos, nu a intentionat niciodata sa dea o noua religie. Asa cum spunea el, "Eu nu pretind ca am creat un nou principiu. Am incercat pur si simplu in felul meu sa aplic adevarurile vesnice ale vietii si problemelor noastre de zi cu zi. Ei bine, toata filozofia mea, daca poate fi numita cu acest nume pretentios, este cuprinsa in ceea ce am spus. Nu o veti numi gandhism. Nu exista nici un "ism" in asta. Si nicio literatura sau propaganda elaborata nu este necesara in acest sens".

Gandhi a fost un practician dedicat. El credea in primul rand in practica si apoi in invatatura. Credea numai in utilitatea si eficacitatea practica, iar practica a fost invatatura sa. <In acest fel, Gandhi nu poate fi privit ca aducand un sistem nou de filozofie sau o religie noua in sensul academic al termenului. El a invatat pur si simplu principiile sau adevarurile vesnice ale celor mai mari invatatori traditionali filozofi si religiosi ai lumii. Si contributia lui Gandhi consta in faptul ca a incercat sa asimileze in felul sau invataturile care l-au atras si sa le aplice nu numai in viata personala, ci si in problemele sociale, politice si economice. In acest sens, Gandhi ar putea fi numit un filosof pragmatic.>(Manisha Barua)

Statutul desemnat al lui Gandhi de "filosof pragmatic" este indiscutabil unul potrivit. Intrebat fiind care este mobilul sau principal in viata – este prosperitatea economica, reforma politica sau renasterea religioasa – raspunsul lui Gandhi a fost: renasterea religioasa, deoarece intentiona sa duca o viata religioasa care era in totalitate legata de omenire; acest lucru se poate realiza ramanand in domeniul politic. Astfel, participarea la viata politica a fost pentru el o cale spre viata religioasa. Politica este aplicarea religiei. Daca vrem sa-l intelegem pe Gandhi ca politician, este important mai intai sa-l intelegem ca personalitate religioasa. Revenind la ideea conform careia Gandhi era un "filosof pragmatic", acest lucru se datora si credintei sale ferme in teoria karmei (teoria actiunii) si credintei in conceptul Nishkāmakarma, adica in efectuarea actiunilor fara a astepta fructificarea actiunilor, care inseamna datorie de dragul datoriei. Acest lucru l-a facut sa participe la reforma economico-politico-sociala, deoarece era o datorie sa faca astfel.

Pentru el, religia nu era o cale izolata din viata noastra obisnuita. Desi spirituala prin natura sa, religia trebuie sa cuprinda intreaga umanitate si toate caile vietii umane. Prin urmare, se poate spune ca a dorit sa spiritualizeze si domeniul politic; deoarece Gandhi intentiona sa spiritualizeze nu numai politica, ci si toate caile vietii umane. Potrivit lui, exista religii diferite din punctul de vedere istoric, insa toate se numesc "religie" in masura in care o religie fundamentala face legatura la celelalte. Aceasta religie fundamentala este baza tuturor religiilor, care aduce armonie si pace intre toate religiile istorice. El s-a denumit "hindus", dar a depasit barierele ortodoxe si a luat ce este mai bun din toate religiile. Aceasta baza comuna a tuturor religiilor istorice la care el s-a referit, a fost o "religie universala". Nici o religie individuala nu a contrazis si nu s-a ciocnit cu aceasta notiune universala a tuturor religiilor. Fiecare individ, din punctul de vedere al religiilor orientale, trebuie sa aiba un scop spiritual in viata si acesta este indeplinirea propriului potential care duce la mantuire (Moksha).

Potrivit lui Gandhi, doua surse sunt in lucru, prima -forta nevazuta- si a doua, -efortul uman- care insemna pentru el Nishkāmakarma (adica efectuarea actiunii fara a astepta fructificarea actiunii). La fel ca si filosofia Bhagavad Gītā - care a avut o influenta imensa asupra vietii lui Gandhi, despre care el spunea: "Imi gasesc consolare in Bhagavad Gītā de care mi-e dor chiar si in Predica de pe Munte. Cand dezamagirea ma priveste in fata si singur nu vad nicio raza de lumina, ma intorc la Bhagavad Gītā. Gasesc un verset aici si un verset acolo si imediat incep sa zambesc in mijlocul unor tragedii coplesitoare, si viata mea a fost plina de tragedii externe, si daca nu mi-au lasat nicio urma de cicatrice vizibila si de nesters, datorez totul invataturilor din Bhagavad Gītā".

Bhagavad Gītā este dialogul dintre Shri Krishna si prietenul lui favorit si discipol, Arjuna; cand pe campul de lupta Kurukshetra, Arjuna este deznadajduit, deoarece nu poate lupta cu propriul sau popor si este impotriva oricarei varsari de sange, atunci Shri Krishna ii aminteste de indatoririle sale ca razboinic; intreaga naratiune din Bhagavad Gītā este si filozofia ei. Gītā considera ca toate cele trei cai sunt la fel de importante in viata cuiva - aceste trei cai sunt Karma-yoga (calea actiunii), Jñāna Yoga (calea cunoasterii) si Bhakti yoga (calea devotiunii). Viata nu se poate rezolva doar pe o singura cale. Exista o sinteza completa si o reconciliere a tuturor celor trei cai. In acelasi fel, Gandhi nu separa diferitele domenii ale vietii umane – fie ele religioase, politice, economice, sociale.Toate trebuie spiritualizate; ele nu raman cai izolate.

Gandhi a fost un sustinator puternic al acestei spiritualitati continue in toate actiunile majore ale vietii umane. Prin urmare, Nishkāmakarma face ca moralitatea sa aiba scop in sine (munca de dragul muncii; devotament de dragul devotamentului; iubire de dragul iubirii, etc. fara a urmari rezultatele). Gandhi credea ca, daca se concentreaza asupra rezultatelor actiunilor, asta face ca scopul sa justifice mijloacele. Conform lui Gandhi, acest lucru nu este numai periculos, ci si devastator. Daca scopul este cel important, mijloacele pot lua orice forma imorala - sa zicem forta, violenta sau terorism. Acest lucru nu poate fi permis. Asadar, principiul Gītā din Nishkāmakarma –abnegatie in actiune- este cea mai buna modalitate care duce la solidaritate mondiala, adica Loksamgraha. Acesta este conceptul sau din Sarvodaya.

Asadar, a fost Gandhi doar un adept aderent al hinduismului si, prin urmare, un adevarat hindus? O explicatie foarte corecta este data de Manisha Barua: "In perioada formativa a vietii sale a fost expus la tot felul de influente. In perioada copilariei a fost influentat de ideile lui Vaishnova si Jaina. El a fost, de asemenea, expus activitatilor misionare desfasurate de crestini. In timpul sederii in Anglia si Africa de Sud a fost, la fel, puternic influentat de doctrinele crestinismului. Dar aceste influente nu l-au ajutat decat sa-si manifeste mai mult interesul in intelegerea propriei traditii religioase. Gandhi a realizat ca, in esenta, toate religiile sunt una si este mai bine sa practice cu sinceritate religia proprie decat sa urmeze religia unei traditii diferite. Gandhi a ramas un hindus hotarat, dar a pastrat o minte deschisa. Permitand ideilor din alte religii sa vina, si-a intarit credinta si s-a ajutat pe sine sa fie un hindus mai bun".

Acest lucru poate fi confirmat de sentimentele sale fata de alte religii (altele decat hindi). A fost foarte explicit in ideologiile sale fata de religiile consacrate ale lumii si n-a rezistat fara sa critice catusi de putin religia - fie ea hindusa, crestina, islamica sau iudaica. Una dintre practici, adaptata portofoliului hindus, a fost "proscrierea" despre care credea ca este un blestem asupra omenirii. De fapt, el a ajuns sa le acorde dalitilor (celor de neatins) numele de "Harijani" - "Oameni ai lui Dumnezeu". A evitat sa viziteze templele, deoarece harijanilor nu li se permitea sa viziteze temple; si-a scos firul sfant, deoarece acesta nu insemna nimic pentru el daca nu le era permis Harijanilor. El nu a considerat "Jihadul" din Islam a fi un razboi "fizic" sfant, ci un factor pozitiv ca si credinta sa ferma in "Satyagraha", o lupta non-violenta si o disputa in sine intre fortele "binelui" si ale "raului"; (aceasta disputa sfanta in sine aminteste de conceptul Gītā de "dharma-yudh", luptandu-se in sine, lupta dintre "dharma" (indatoriri) si "adharma" (imoralitate), unde dharma (indatoririle) trebuie sa castige.

Religia lui Gandhi a incorporat diferite "intalniri de rugaciune", tocmai pentru a asimila pluralismul si a aduce unitate in diversitate, in special pentru diferitele religii.

Gandhi nu a privit niciodata de sus vreo religie. In acelasi timp, Gandhi niciodata nu a pastrat vreo religie intr-o pozitie privilegiata. Desi a pretins intotdeauna ca este hindus, el a denuntat deschis sistemul castei sau proscrierea – chiar daca erau incorporate ca parte a sistemului hindus - Desi a cautat universalitatea in religii, afirmand ca religiile au o platforma comuna, adica Dumnezeu pe care se bazeaza toate religiile, Gandhi nu a fost de acord cu ideea de a se acorda vreunei religii pozitia de "religie universala". El a mers pana la a spune ca religiile cu "origine divina" sub forma scripturilor, fie prin intelepti sau proroci, ca Veda, Coran, Cele Zece Porunci sau Biblia, nu sunt infailibile. Fara indoiala ca Mijlocitorul prin care toate acestea sunt dezvaluite nu este indoielnic, dar mijloacele (adica fiinta umana in sine) prin care am primit in timp aceste scripturi sunt indoielnice, deoarece oamenii sunt finiti si ne pot da doar o imagine vaga asupra intregului adevar.

Asadar, in aceasta privinta nicio religie nu poate fi o religie universala. Dialectica sau ratiunea pot fi folosite pentru a extrage ce este mai bun din toate religiile si pentru a fi acceptate. Pe de alta parte, politica economica a lui Gandhi a avut de baza religia. El nu a crezut niciodata intr-o structura piramidala a sistemului economic, in care cineva se afla in varf si ceilalti tot mai jos. Asemanator abordarii panteiste, unde totul este Unul si Acelasi este tot, Gandhi credea in cercuri concentrice, unde un cerc incurajeaza alte cercuri sa vina in prim plan. De aici si politica Swadeshi (independenta economica sau productia in propria tara) si acordarea unei importante deosebite pentru Khadi (haine de bumbac tesute de mana, pe care el insusi le purta) si "industriei caselor". Aceasta idee pare sa functioneze intr-o tara ca India unde oamenii lucreaza acasa; si unde egalitatea de gen poate fi de asemenea mentinuta, deoarece femeile pot participa si la fabricarea produselor de casa si la lucrarile de artizanat in timpul lor liber.

Conceptul Loksamgraha (adica Solidaritatea Mondiala prin Bunastarea Sociala), dar si conceptul Sthitaprajña (Persoana neechilibrata si echilibrata) sunt asociate cu filosofia non-violentei. Dupa cum explica N. V. Nadkarni, "non-violenta (ahimsa) hinduismului din perspectiva Gandhi nu a fost doar un concept negativ de evitare a violentei; de fapt, i se cerea practicantului sa fie angajat social, proactiv in felul sau si grijuliu. Asadar, un aspect important al perspectivei gandhiene e accentul pus pe serviciul social altruist. Pentru Gandhi, Adevarul sau Dumnezeu nu era un varf indepartat al muntelui, dar trebuia cautat doar prin inlaturarea durerii altora, responsabilizandu-i in acest proces".

Mahatma Gandhi, un genial sfant mistic din Sabarmati, Ahmedabad, Gujarat, India, si-a dat seama cel mai bine de inadecvarea efortului uman singur de a aborda oricare dintre probleme in spiritul adevarului si al non-violentei; el a fost obligat sa ceara ajutorul si spijinul lui Dumnezeu. Astfel a reusit sa realizeze ceea ce pana acum era considerat a fi imposibil. De-a lungul diferitelor etape ale dezvoltarii si activitatii sale, factorul spiritual al fiintei sale a devenit din ce in ce mai hotarator, pana cand a devenit caracteristica cea mai dominanta a realizarilor sale ulterioare. Rugaciunea si slava au fost asociate cu activitatile sale politice si sociale.


Concluzii

Gandhi s-a concentrat sistematic asupra problemelor sociale diferite pentru a aduce reforme sociale deliberate cu ajutorul bhakti sau al devotamentului sau al caii spirituale. In autobiografia sa, "Povestea experimentelor mele cu Adevarul", el spune: "Ceea ce vreau sa realizez - ceea ce m-am straduit si am stabilit sa realizez in acesti treizeci de ani - este realizarea de sine, pentru a-l vedea pe Dumnezeu fata in fata , pentru a atinge Moksha (Salvarea). Traiesc, ma misc si sunt in cautarea acestui scop. Tot ceea ce fac cu ajutorul vorbirii si scrisului, toate actiunile mele riscante in domeniul politic, sunt indreptate spre acest scop. Dar, asa cum am gandit cu totii ca ceea ce este posibil pentru cineva este posibil pentru toti, experimentele mele nu au fost efectuate cu usile inchise, ci cu ajutorul tuturor; si nu cred ca acest fapt distruge valoarea lor spirituala. Exista cateva lucruri care sunt cunoscute numai de sinele unei persoane si de Creatorul acelei persoane. Acestea sunt in mod clar incomunicabile. Experimentele pe care urmeaza sa le relatez nu sunt asa.Dar ele sunt spirituale sau mai degraba morale, pentru ca esenta religiei este moralitatea.”

In copilarie, familia lui Gandhi a fost frecventata de persoane de diferite religii - persani (zoroastrienii), jainisti, budisti si musulmani. Acestia veneau in vizita la tatal lui pentru discutii politice. In autobiografia sa povesteste cum casa sa era un centru de dialog interconfesional. Dupa ce a citit Bhagavad Gītā, cartea "Cheia pentru Teozofie", Biblia (Noul Testament) si "Lumina Asiei" de Sir Edwin Arnold, el a fost capabil sa reflecteze asupra interconectivitatii diferitelor credinte. Acest lucru l-a facut sa testeze diferitele religii, putand deduce ca toate religiile au notiunea universala comuna a "divinitatii".

Din discutiile despre ideile lui Gandhi privind filosofia religiei, un lucru reiese in mod izbitor, acela ca el nu s-a indoit niciodata de religia traditionala sau institutionalizata. Desi a fost criticat de folosirea alternativa a unor termeni precum Dumnezeu, Suflet, Sine, Adevar si, prin urmare, discursurile sale filosofice privind religia au avut cai de argumentare contradictorii, el totusi si-a mentinut pozitia conform careia moralitatea sau etica erau intrinseci religiei. Gandhi nu pare sa fi apreciat religia in forma ei institutionalizata, deoarece fiecare religie individuala are forma sa fixa, ceea ce Gandhi nu putea accepta. Asadar, pentru Adevar si in aceasta chestiune, Moralitatea este al doilea nume pentru religie. Prin urmare, critica nu este justificata.

Potrivit profesorului Bhikhu Parekh (n.1935 - India), in timpurile actuale se pot observa trei preocupari importante: necesitatea dialogului intra-religios, necesitatea dialogului inter-religios si necesitatea dialogului privind conflictele dintre grupurile religioase care au cauze foarte complexe – interese politice sau economice. Aceste preocupari trebuie abordate. Foarte putini au incercat sa abordeze aceste preocupari, deoarece acestea pot duce (si duc) la consecinte periculoase. Gandhi este o astfel de persoana care, desi controversata in anumite privinte, a incercat sa initieze dialogul, abordand aceste chestiuni foarte fragile si complexe.

Dupa cum scrie Bhikhu Parekh: "Pentru Gandhi, ratiunea si experienta sunt cele mai sigure surse de cunostinte si ghiduri pentru viata umana. Totusi, nu toate domeniile vietii sunt la fel de accesibile, incluzand pe cele care implica formele de experienta irepetabile si netestabile. Gandhi sustine ca, in aceste cazuri, nu avem de ales decat sa mergem dincolo de ratiune si experienta si sa facem un act de credinta. Din moment ce credinta poate deschide cu usurinta usile catre orice fel de credinta dubioasa, trebuie sa fim rationali, nu orbi. Atat timp cat ambele tipuri de credinta depasesc ratiunea si experienta, prima, spre deosebire de cea din urma, nu "contrazice" si nu "merge impotriva” lor. Ea este "permisa" sau "recunoscuta" de ei, merge dincolo de ei numai atunci cand ei sunt tacuti si continua sa fie modelata de ei. In opinia lui Gandhi, acesta este cazul celor cu credinta in Dumnezeu. "

Gandhi poate fi numit "reformator religios". A facut o incercare pentru un posibil dialog si toleranta inter-credinta. A incearcat sa purifice religia de factorii anti-rationali si lipsiti de etica, crezand cu toata convingerea ca scopul principal al religiei este de a indruma fiintele umane sa mearga pe calea spirituala si o viata morala. Luand ce a fost mai bun din religiile lumii, a intentionat sa prezinte o religie necuratata de idei rigide, dar sa o curate de ortodoxie si sa atraga forta morala din religiile lumii. Acest lucru poate rezolva foarte bine criza actuala.

Gandhi a fost de parere ca nu numai tolerarea unei religii este importanta, ci este la fel de important sa se respecte si celelalte religii. In Tanara Indie, Gandhi spunea:
"Cu mult timp in urma, am ajuns la concluzia ca toate religiile lumii sunt adevarate si, de asemenea, ca toate au unele greseli in ele si, in timp ce eu o pastrez pe a mea, ar trebui si altele sa-mi fie la fel de dragi ca hinduismul. Asadar, noi ne putem ruga, daca suntem hindusi, nu ca un crestin sa devina hindus… ci, rugaciunea noastra cea mai intima ar trebui sa fie ca hindusul sa fie un hindus mai bun, musulmanul un musulman mai bun, crestinul un crestin mai bun ".

                                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
          



"O definitie moderna, stralucita a credintei, definitie venita din lumea occidentala", se precizeaza in introducerea cartii Calea spre Dumnezeu, "este cea a Simonei Weil: ”Credinta este supunerea acelei parti a mintii care nu l-a vazut pe Dumnezeu fata de acea parte care l-a vazut”. Lui Gandhi i-ar fi placut aceasta definitie, dar, in acelasi timp, traditia l-a facut sa aiba un deosebit respect fata de Cei Alesi care vin in viata noastra pentru a ne calauzi si a ne insufleti chiar si in cele mai intime lupte pe care le ducem.”

Mahatma Gandhi a patruns in inima tuturor lucrurilor si a atins inima a milioane de oameni din intreaga lume, pentru ca a ales si s-a axat pe singurul lucru esential, si anume trezirea adevarului sau a scanteii divine in fiecare individ.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.