marți, 31 octombrie 2017

Mahatma Gandhi – CAUTANDU-L PE DUMNEZEU







“Il ador pe Dumnezeu ca pe singurul Adevar. Nu L-am gasit inca, insa il caut continuu. Sunt gata sa-mi sacrific lucrurile cele mai dragi in cautarea acestei tinte. Chiar daca sacrificiul imi va cere viata, sper sa pot fi pregatit sa o dau”/ Gandhi





Fiecare se roaga la Dumnezeu in functie de lumina sa

“Exista o Putere misterioasa nedefinita care strabate totul. Simt aceasta Putere care strabate totul. O simt chiar daca nu o vad. Aceasta Putere nevazuta se face simtita si totusi sfideaza toate dovezile, pentru ca este atat de diferita de ceea ce percep eu prin simturile mele. Ea transcende simturile. Dar este posibil sa gandesc existenta lui Dumnezeu intr-o masura limitata.”

“Dumnezeu este o putere nevazuta care salasuieste in noi. Exista multe puteri ascunse in noi, dar nu le putem descoperi decat printr-un efort constant. Chiar si asa, am putea descoperi aceasta putere suprema doar daca vom cauta sarguinciosi, cu hotararea statornica de a-l gasi. El este aici, in tine si in mine. Este atotputernic si atotprezent. Este Forta care da Iluminarea.”

“A-l vedea pe Dumnezeu inseamna a intelege faptul ca el salasuieste in inimile noastre. Acest dor de Dumnezeu trebuie sa persiste pana atingem scopul si va disparea atunci cand l-am atins. Implinirea este rodul final al efortului constant. Dumnezeu exista atunci in templul inimii. Daca n-as simti prezenta lui Dumnezeu in mine, as vedea zilnic atata mizerie si dezamagire….Dumnezeu este un spirit inauntrul trupului si, prin urmare, nu poate fi privit decat cu ochii credintei.”

“Cel care priveste universul ca pe niste fatete variate ale lui Dumnezeu, cu siguranta va avea o viziune plina de beatitudine. Toate cunostintele si exercitiile noastre spirituale sunt zadarnice cata vreme nu am avut aceasta viziune. Cand admir minunea asfintitului de soare sau frumusetea Lunii, sufletul meu infloreste, venerandu-l pe Creator. Incerc sa-l vad pe El si nesfarsita lui mila in toate aceste creatii.”

“Pentru mine, Dumnezeu este Adevar si Iubire; Dumnezeu este etica si moralitate; Dumnezeu este lipsa de teama. Dumnezeu este sursa Luminii si a Vietii si, totusi, El este deasupra si dincolo de toate acestea. Dumnezeu este constiinta. El este chiar ateismul ateistului. Caci in iubirea sa nemarginita, Dumnezeu ii permite ateului sa traiasca.”

“Dumnezeu este cel care cerceteaza inimile. El ne cunoaste pe noi si pe inimile noastre mai bine decat noi insine…El este zeul personal al celor care au nevoie de prezenta lui personala. El se intrupeaza pentru cei care simt nevoia sa-l atinga. El este cea mai pura dintre esente.”

“Omul nu-l poate concepe pe Dumnezeu decat in limitele propriei sale minti. Si, atunci, ce mai conteaza ca un om il venereaza pe Dumnezeu ca Persoana si altul ca Forta? Amandoi au dreptate in functie de lumina lor.”

“Nimeni nu stie si poate niciodata nu se va sti care este modul cel mai potrivit de a se ruga. Fiecare se roaga la Dumnezeu in functie de lumina sa. Nu trebuie decat sa ne amintim ca Dumnezeu este forta intre toate fortele. Toate celelalte forte sunt materiale. Insa Dumnezeu este Forta Vitala sau Spiritul care este Atotpatrunzator, Atotcuprinzator si, prin urmare, dincolo de sfera de cunoastere umana.”

“Nu recunosc nici un Dumnezeu, cu exceptia Dumnezeului care se gaseste in inimile milioanelor de nemultumiti. Ei nu-i recunosc prezenta; eu o fac. Si eu ma inchin lui Dumnezeu care este Adevar sau Adevarului care este Dumnezeu, prin slujirea acestor milioane.”

"Cine sunt eu? Nu am nicio putere exceptand atat cat mi-a dat Dumnezeu. Nu am autoritate asupra concetatenilor mei, exceptand moralitatea mea curata. Daca EL ma considera a fi un instrument pur pentru raspandirea non-violentei in locul violentei teribile ce guverneaza acum pamantul, imi va da puterea si imi va arata calea. Cea mai puternica arma a mea este rugaciunea tacuta. Prin urmare, sursa pacii este in mainile bune ale lui Dumnezeu".

"Toata lumea are credinta in Dumnezeu, chiar daca nimeni nu il cunoaste. Pentru ca fiecare are incredere in el insusi si asta inmultit pana la gradul “n” este Dumnezeu. Suma totala a tuturor acestor vietii este Dumnezeu. Poate noi nu suntem Dumnezeu, dar suntem ai lui Dumnezeu, intocmai ca picatura de apa care este a oceanului".


 Dumnezeu este adevar, cunoastere, binecuvantare 

“Cuvantul “satya” inseamna adevar. Si nimic nu este sau nu exista in realitate in afara adevarului. Iata de ce satya sau adevarul este poate cel mai important nume pentru Dumnezeu. Si unde este adevar, este si cunoastere, care este adevarata. Acolo unde nu este adevar, acolo nu poate exista cunoastere adevarata. Si unde este cunoastere adevarata exista intotdeauna si fericire. Suferinta nu-si are locul acolo. La fel cum adevarul este vesnic, vesnica este si fericirea izvorata din el. Astfel il cunoastem pe Dumnezeu, cel care intrupeaza in el insusi Adevarul, Cunoasterea si Fericirea.”

“Ceea ce ma preocupa este capacitatea mea de a ma supune Adevarului, Dumnezeul meu… Cunosc calea. Este dreapta si ingusta. Este ascutita ca un brici. Sunt bucuros sa merg pe ea. Cand alunec, plang. Dar cuvantul lui Dumnezeu spune ca acela care persevereaza nu piere niciodata. De aceea, desi din cauza slabiciunii mele voi cadea de o mie de ori, niciodata nu-mi voi pierde credinta.”

“Caracterul se bazeaza pe actiunea virtuoasa, iar actiunea virtuoasa se intemeiaza pe adevar. Prin urmare, adevarul este sursa tuturor lucrurilor bune si marete. De aici deducem ca lipsa de teama si cautarea neabatuta a idealului adevarului si al dreptatii reprezinta secretul adevaratei puteri, ca si al oricarui alt lucru. Prin urmare, cautarea adevarului este calea care duce spre Dumnezeu. Nu exista in ea loc pentru lasitate, nu exista loc pentru infrangere.”

“Iubirea si adevarul sunt doua fete ale aceleiasi monede si ambele sunt foarte dificil de practicat, dar si singurele lucruri pentru care merita trait. O persoana nu poate trai in adevar daca nu iubeste toate fiintele lui Dumnezeu. Prin urmare, adevarul si iubirea reprezinta sacrificiul suprem. Fara adevar nu poate exista iubire… Savantii sustin ca, fara prezenta unei forte de coeziune intre atomii care compun lumea noastra, aceasta s-ar sfarama in bucati, iar noi am inceta sa mai existam. Dar, asa cum exista o forta de coeziune in materia neinsufletita, asa trebuie sa existe in toate fiintele insufletite, iar numele acestei forte este Iubire. Folosind aceasta forta intre toate fiintele vii, vom invata, de fapt, sa-l cunoastem pe Dumnezeu.”

“Convingerea mea ferma este ca iubirea sustine tot ce este pe Pamant. Viata nu exista acolo unde nu exista iubire. Viata fara iubire este moarte. Iubirea este reversul acelei medalii al carei avers este adevarul. Ura ucide intotdeauna; iubirea nu piere nicicand. Asa de mare este diferentra dintre ele. Ce obtinem prin iubire vom pastra toata viata. Ce obtinem prin ura se va dovedi, in realitate, o povara, caci va spori ura. Datoria unei fiinte umane este de a micsora ura si de a dezvolta iubirea.”

“Nu este datoria omului sa-si dezvolte toate aptitudinile pana la perfectiune. Datoria lui este de a-si dezvolta pana la perfectiune toate calitatile care-l inalta catre Dumnezeu si de a anihila defectele.”

“N-ai sa intelegi sensul lui Dumnezeu sau pe cel al rugaciunii daca nu te reduci la zero. Trebuie sa fii suficient de umil pentru a-ti da seama ca, in ciuda maretiei tale si a intelectului tau deosebit, nu esti decat un fir de praf in univers. O conceptie strict intelectuala asupra vietii nu ne este indeajuns. Conceptia spirituala, care eludeaza intelectul, este singura care ne poate aduce satisfactii.”

“Existenta noastra ca fiinte incarnate este pur momentana. Ce inseamna o suta de ani pentru eternitate? Dar, daca vom scutura lanturile egoismului si ne vom topi in oceanul umanitatii, ii vom impartasi demnitatea. Sa simtim ca suntem ceva, inseamna sa ridicam o bariera intre Dumnezeu si noi. Sa incetam de a mai simti ca suntem ceva, inseamna sa devenim una cu Dumnezeu. O picatura mica din ocean impartaseste maretia parintelui sau, desi nu este constienta de asta. Dar ea se evapora de indata ce intra intr-o existenta independenta de ocean. Viata este ca o picatura de apa.”


 Dumnezeu si adevarul religiilor

“Cred in Adevarul fundamental al tuturor marilor religii ale lumii. Si cred ca daca noi toti am putea sa intelegem exact scripturile diferitelor Credinte din punctele de vedere ale adeptilor acelor credinte, ar trebui sa constatam ca toate erau in esenta la fel si isi erau de folos unele altora.

“Credinta intr-un singur Dumnezeu este piatra de temelie a tuturor religiilor. Totusi, in practica, nu intrevad niciun moment in care va exista doar o singura religie pe pamant. In teorie, intrucat exista un singur Dumnezeu, poate exista o singura religie. In practica insa, nici doua persoane din cate cunosc nu au aceeasi conceptie identica despre Dumnezeu. Prin urmare, vor exista intotdeauna religii diferite care sa raspunda la temperamente si conditii diferite.”

“Singura, religia este dincolo de orice limbaj. Oameni imperfecti au exprimat-o intr-un asemenea limbaj incat sa poata avea autoritate, iar cuvintele lor au fost interpretate de alti oameni tot la fel de imperfecti. Prin urmare, nevoia de toleranta nu inseamna indiferenta fata de propria Credinta, ci o iubire mai inteligenta si mai curata fata de ea.”

“Daca mi s-ar cere sa definesc crezul hinduist, ar trebui pur si simplu sa spun: Cautarea Adevarului prin mijloace non-violente. Omul ar putea sa nici nu creada in Dumnezeu si oricum sa se numeasca hindus. Hinduismul este o cautare neincetata dupa Adevar. Hinduismul este cea mai toleranta dintre toate religiile. Crezul sau este in intregime despre acceptare. Hinduismul spune fiecaruia sa se inchine lui Dumnezeu functie de Credinta sau Dharma proprie si astfel sa traiasca in pace cu toate religiile.”

“Legile lui Dumnezeu sunt vesnice si infailibile. Ele nu pot fi separate de insusi Dumnezeu. Buddha nu credea in Dumnezeu, dar credea simplu in Legea Morala. Lucru de apreciat, deoarece, in opinia mea umila, contributia lui Buddha la umanitate, prin repunerea lui Dumnezeu in locul Sau vesnic, a fost chiar mai importatnta prin viziunea sa exigenta asupra intregii vieti, fie ea atat de scurta.”

“Ce inseamna Iisus pentru mine? Pentru mine, El a fost unul dintre cei mai mari invatatori pe care umanitatea i-a avut vreodata. Pentru toti credinciosii sai, El a fost singurul Fiu al lui Dumnezeu. Iisus a exprimat ca nimeni altul spiritul si vointa lui Dumnezeu. Din acest motiv, Il vad si Il recunosc ca Fiu al lui Dumnezeu. Dat fiind faptul ca viata lui Iisus are semnificatia si transcendenta pe care le-am mai mentionat, cred ca El nu apartine numai crestinismului, ci lumii intregi, tuturor raselor si popoarelor, indiferent de credinta…” 

"Exista un lucru pe care l-am aflat prin intermediul studiilor mele de inceput ale Bibliei. M-a cucerit imediat. Am citit pasajul: "Faceti aceasta lume Imparatia lui Dumnezeu si Dreptatea Lui si toate lucrurile vor fi ale voastre". 

"Va spun ca daca veti intelege, veti aprecia si veti actiona in spiritul acestui pasaj, nici macar nu este nevoie sa stiti ce loc ocupa Iisus sau alt invatator in inima voastra. Daca va veti curati, purifica si pregati inimile, veti descoperi ca toti acesti Invatatori puternici isi vor avea locul lor fara vreo invitatie din partea noastra. Asta, dupa parerea mea, este baza oricarei educatii sanatoase. Cultura mintii trebuie sa fie subordonata culturii inimii. Fie ca Dumnezeu sa va ajute sa deveniti puri.”

“Religia ar trebui sa patrunda in fiecare actiune a noastra. In privinta asta, religia nu inseamna sectarism. Inseamna credinta in guvernarea morala ordonata a universului. Si nu este mai putin adevarata doar pentru ca este nevazuta. Aceasta religie transcende islamul, hinduismul si crestinismul. Nu le inlocuieste. Le armonizeaza si le da substanta.”

“Religia este pentru moralitate ce este apa pentru samanta insamantata in sol. Asa cum semintele sunt sufocate sub pamant atunci cand nu sunt udate corespunzator, tot asa si moralitatea lipsita de influenta fertila a religiei devine subtire si uscata si este in cele din urma distrusa. Cu alte cuvinte, moralitatea divortata de religie ar fi un lucru gol.”

“Nu exista religie mai mare decat Adevarul si Dreptatea. Daca vom comite pacate cu numele lui Dumnezeu pe buzele noastre, putem oare spera sa castigam bunavointa Lui? Sa presupunem ca o persoana admite existenta lui Dumnezeu, dar traieste o viata plina de falsitate si imoralitate, in timp ce alta nu cunoaste numele lui Dumnezeu, dar traieste o viata plina de adevar si virtute; exista vreo indoiala asupra celui care trebuie privit cu adevarat religios si moral?”

“Contributia distinctiva a Islamului la cultura nationala a Indiei este credinta sa neclintita in Unitatea lui Dumnezeu si o aplicare practica a adevarului Fraternitatii Omului pentru cei care sunt mai ales in limitele sale. Allahul islamului este acelasi cu Dumnezeul crestinilor si cu Ishwara din hindi. Chiar daca exista numeroase denumiri atribuite lui Dumnezeu in hinduism, exista multe denumiri ale lui Dumnezeu in Islam. Denumirea nu indica individualitatea, ci atributele, iar omul marunt a incercat, prin felul sau umil, sa-l descrie pe Dumnezeul puternic dandu-i atribute, desi El este mai presus de toate atributele, Indescriptibil, Inestimabil.


Venerarea aceluiasi Spirit

“Credinta vie in Dumnezeu inseamna acceptarea fraternitatii omenirii. Si mai inseamna respect egal pentru toate religiile. Ar fi culmea intolerantei …sa credeti ca religia voastra este superioara altor religii si ca sunteti indreptatiti sa vreti ca altii sa se converteasca la credinta voastra. Toti se inchina aceluiasi Spirit, dar asa cum toate formele nu sunt de acord cu totul, toate denumirile nu contesta totul. Fiecare isi alege denumirea conform cu asocierile pe care le face, iar El fiind Locuitorul, Atotputernic si Atotcunoscator, stie sentimentele noastre cele mai intime si ne raspunde dupa inimile noastre.”

“Nevoia de moment nu inseamna apartenenta, ci un respect reciproc si toleranta fata de adeptii diferitelor religii. Noi dorim sa atingem nu un nivel mort, ci unitatea in diversitate. Sufletul religiei este unul singur, dar este asezat intr-o multitudine de forme. Adevarul nu este proprietatea exclusiva a nici unei scripturi.”

“Formele sunt multe, dar spiritul care comunica este unul. Cum pot exista diferentieri intre cer si pamant acolo unde exista aceasta unitate fundamentala, atotcuprinzatoare care sta la baza diversitatii exterioare? Pentru ca este un fapt cu care va intalniti la fiecare pas din viata de zi cu zi. Scopul final al tuturor religiilor este de a realiza aceasta unitate esentiala.”

“Hindu Dharma (religia) este ca un ocean fara margini plin de pietre pretioase. Cu cat va scufundati mai adanc, cu atat mai potrivit este modul de a va ruga. Nu trebuie decat sa va amintiti ca Dumnezeu este forta intre toate fortele. Toate celelalte forte sunt materiale. Dar Dumnezeu este Forta Vitala sau Spiritul pe care tineti mult sa-l gasiti. In religia hindusa, Dumnezeu este cunoscut sub diferite denumiri. Am acceptat toate denumirile si toate formele atribuite lui Dumnezeu ca simboluri exprimand un Rama Omniprezent Fara-forma. Pentru mine, Rama este Esenta Atotputernica al carei nume, inscris in inima, inlatura toate suferintele, mentale, morale si fizice.”

“Apreciez spiritul din spatele idolului. Acesta joaca rol esential in inaltarea sufleteasca a rasei umane. Dezavuez forma subtila a idolatriei sub forma fanatismului care refuza sa vada vreo virtute in orice alta forma de inchinare la Divinitate in afara de cea pentru salvarea propriei persoane. La propriu, inchinarea nu este o inchinare la icoana; este inchinarea la Dumnezeu in imagine.”


Toleranta religioasa mentine pacea

“Toleranta ne ofera o perspectiva spirituala, care este la fel de departe de fanatism ca Polul Nord de Polul Sud.”

“Adevarata cunoastere a religiei darama barierele dintre Credinta si Credinta. Cultivarea tolerantei fata de alte credinte ne va oferi o intelegere adevarata a noastra. Toleranta, evident ca nu deranjeaza distinctia dintre drept si nedrept, bun si rau.”

“Regula de aur a comportamentului... este tolerarea reciproca, constientizand ca nu vom gandi niciodata la fel si intotdeauna vom vedea Adevarul partial si din diferite unghiuri de vedere. Chiar printre persoanele cele mai constiincioase, va exista suficient loc pentru diferente oneste de opinie. Singura regula de conduita posibila in orice societate civilizata este, prin urmare, toleranta reciproca.”

“Exista nenumarate definitii ale lui Dumnezeu, dar eu il venerez pe Dumnezeu doar sub forma adevarului. Desi sufletul si ratiunea mea au inteles cu mult timp in urma ca atributul suprem al numelui lui Dumnezeu este adevarul, eu recunosc adevarul sub numele lui Rama.” Nu “Aceasta este calea”, ci “Aceasta este calea mea, chiar daca eu o respect pe a voastra”. Cat de mult am avea astazi nevoie de o astfel de intelepciune!"

“Religia adevarata nu este o dogma ingusta; nu este un ritual exterior. Ea este credinta in Dumnezeu si traieste in prezenta lui Dumnezeu. Asta inseamna credinta intr-o viata viitoare, in adevar si Ahimsa. Religia este o chestiune a inimii. Nici un inconvenient fizic nu poate justifica abandonarea propriei religii.”

“Nicio religie care este limitata si nu poate satisface testul ratiunii, nu va supravietui reconstructiei viitoare a societatii in care valorile vor fi schimbate si caracterul omului, nu posesia averii, titlul sau nasterea, va fi testul meritului.”



“Pe masura ce constat ca totul in jurul meu este intr-o continua transformare si moare fara incetare, descopar ca in spatele tuturor acestor transformari exista o Putere Vitala Imuabila, care reuneste totul, creeaza, dizolva si recreeaza. Aceasta Putere sau Spirit, care da forma, este Dumnezeu. Si pentru ca nimic din ceea ce percep cu ajutorul simturilor mele nu poate sa dainuie, doar EL exista.”













Se spune ca prin Iisus, Dumnezeu ne-a aratat CALEA… iar prin Gandhi, El ne-a aratat ca aceasta cale ESTE POSIBILA… Spiritul acestui mare om, deschis catre lumina, toleranta, fraternitate, non-violenta, a reusit sa realizeze prin hotarare si credinta ceea ce nimeni in istorie nu a realizat vreodata. Caile adevarului, iubirii, armoniei, bucuriei de a darui de dragul de a darui, pot sa aduca in viata noastra rezultate la care nu am sperat vreodata. Deschiderea catre alte puncte de vedere ne poate oferi fructele mult dorite... sa stim sa culegem ce este mai bun de la fiecare si sa oferim ce este mai bun in noi, fara sa gandim la rezultat…

“Oare, cum este sa simti inauntrul tau prezenta lui Dumnezeu?”… se intreba Gandhi in cartea “Calea spre Dumnezeu”… Poate, cuprinsa de o tacere adanca, ii simt prezenta binefacatoare cand, invaluita de recunostinta in fata frumusetii coplesitoare a Creatiei Sale, cad cu umilinta in genunchi… Sau atunci cand plang lacrimi de multumire pentru vietile salvate din ghearele terorii, bolilor necrutatoare, foametei endemice, saraciei cumplite care face ravagii sau din mizeria razboaielor ce ne inconjoara la tot pasul... Poate, il simt mai mult ca oricand  atunci cand sarut cu umilinta mainile si picioarele insangerate ale miilor de rastigniti pe crucea infamiei, ca rasplata pentru faptele lor bune…

“Nu trebuie sa incercam sa-l percepem pe Dumnezeu prin simturi, pentru ca El este mai presus de simturi”, spunea alta data Gandhi… Acolo, in ziua aceea frumoasa de toamna, in fata atator icoane am respirat cu toata fiinta mea Energia Ta Binefacatoare si am simtit Prezenta Ta Protectoare.... Sau la bisericuta veche din piatra, in cu totul alta zi binecuvantata de toamna, am revazut cu ochii mintii cum, de-alungul existentei mele, Tu mi-ai fost alaturi pentru a alunga temerile si tristetea… Si stiu si simt ca, de fiecare data, Tu esti cel care ma inalti pentru gestul de umilinta facut…







Mahatma Ghandi – “In cautarea adevarului”
Mahatma Gandhi – “Calea spre Dumnezeu”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.