duminică, 1 octombrie 2017

Mahatma Gandhi – PARINTELE NATIUNII INDIENE








“Era ca un curent puternic de aer proaspat care ne-a facut sa ne destindem si sa respiram adanc aerul, ca un fascicul puternic de lumina care a strapuns intunericul si a indepartat zgura din ochii nostri, ca un vartej de vant care a deranjat multe lucruri dar, mai ales, mintile oamenilor. El nu a descins din varf; el parea sa iasa din milioanele de oameni ai Indiei, vorbind limba lor si atragand permanent atentia asupra lor si a starii lor ingrozitoare.” / Jawaharlal Nehru






Una dintre cele mai remarcabile personalitati din istoria umanitatii, Mahatma Gandhi a jucat un rol esential in obtinerea libertatii Indiei. Metodele sale non-violente si pasnice au constituit fundamentul obtinerii independentei fata de imperiul britanic. Modul in care a dat forma si caracter luptei pentru libertate, respectul pe care si l-a castigat in ciuda stilului simplu de viata pe care l-a dus, sunt atribute demne de apreciat. Si-a elaborat si dezvoltat tehnicile si strategiile pentru a se asigura ca actiunile intreprinse au impact. A dat ascultare invataturilor crestinismului cu aceeasi convingere si credinta cu care a citit scripturile hinduse. Cinstea si sinceritatea l-au ajutat pe tot parcursul vietii.

Gandhi a fost un lider national unic. El a imbinat rolul unui reformator social-religios si pe cel de lider al miscarii nationaliste, folosind mijloace morale pentru a atinge scopuri politice. Pentru el, forta morala a fost cea mai puternica forta folosita impotriva fortei brute. A facut ca Satya si Ahimsa sa fie baza noii ordini sociale. Libertatea urma sa fie realizata prin non-violenta si prin ne-cooperarea cu clasa dominanta. A sustinut ca neinfricarea este partea esentiala a miscarii Satyagraha, cautand sa indeparteze frica din mintea poporului. Gandhi a fost un adevarat lider al maselor. Nici un alt lider nu a dat un astfel de exemplu in mobilizarea maselor. A facut ca realizarea independentei Indiei sa fie o preocupare a tuturor indienilor. A fost numit cu adevarat “Parintele Natiunii” si “Marele Suflet”, devenind prin tot ce a realizat, nemuritor. Pacea, iubirea, toleranta si non-violenta au fost cheile succesului sau.



Rolul lui Gandhi in lupta pentru libertatea Indiei

Articol de Pankaj Borah
Asist. Profesor, Dept. de Stiinte Politice Colegiul Arya Vidyapeeth, India



“Lupta dusa pentru independenta Indiei a fost una dintre cele mai insemnate miscari democratice impotriva imperialismului si colonialismului. Lupta pentru libertatea Indiei ofera cele mai bune exemple de nationalism si patriotism care ar putea fi adoptate si urmarite pentru a elimina institutiile nedemocratice ale colonialismului. Nationalismul indian a atins cele mai inalte varfuri sub conducerea lui Gandhi. Fara indoiala ca el, cel care a organizat miscarea pe baza maselor populare si a incercat tot ce a tinut de el ca sa-i uneasca pe hindusi si musulmani, a ridicat si statutul economic si social al celor “de neatins”.

"Mahatma Gandhi" sau Bapu, a fost un reformist moral. Este acceptat faptul ca Gandhi a fost cel din spatele luptei non-violente pentru libertatea Indiei. A fost influentat de ideile politice ale lui Gopal Krishna pe care l-a considerat drept un "Guru Politic" al sau. Credinta in non-violenta si-a adoptat-o din Jainism. Biblia i-a dat iscusinta de a nu rani inima nimanui. De asemenea, ea l-a invatat sa iubeasca si sa faca bine celorlalti. Gita l-a invatat sa faca servicii altruiste. De la David Thoreau a imprumutat ideea nesupunerii civile si de la Lev Tolstoy ideea de a rezolva problemele cu iubire.


Prima faza a conducerii lui Gandhi in lupta pentru libertatea indiana: 1914 – 1919

Gandhi a jucat un rol esential in lupta Indiei pentru independenta. Aparitia lui Gandhi drept conducator indiscutabil al Congresului National Indian este o poveste foarte interesanta. Dupa douazeci de ani de sedere in Africa de Sus, Gandhi s-a intors in India in 1914. El s-a decis sa ghideze scenariul politic al Indiei. La scurt timp dupa sosirea sa, si in urma promisiunii facute lui Gopal Krishna Gokhale, Gandhi a inceput un turneu de ani de zile in patria sa. Si-a petrecut urmatorii patru ani (1914-18) studiind situatia indiana si s-a pregatit pe sine si pe cei care doreau sa-i urmeze calea pentru satyagraha sau aplicarea fortei sufletesti bazate pe adevar, pentru indepartarea inegalitatilor social - politice semnificative de pe urma carora India suferea. Dar, el nu a fost un simplu observator inactiv al acelei perioade. In anul 1915, a infiintat Ashramul (loc de refugiu religios pentru hindusi) Satyagraha langa Ahmedabad, unde un grup mic de oameni care i-au acceptat principiile generale s-a stabilit.

                                                  Experientele locale ale lui Gandhi:


(I) Satyagraha din Champaran: In 1917, Gandhi a Inceput Satyagraha in districtul Champaran din regiunea Bihar pentru a ameliora situatia taranilor care cultivau indigo. Sub sistemul Tinkathia ei erau obligati sa cultive indigo pe pamantul lor (in loc sa cultive alimente. Vanzand indigo obtineau un profit foarte mic, in timp ce datoria lor continua sa creasca. Cand au refuzat sa mai cultive indigo, au fost batuti si torturati de administratia locala). Au fost astfel supusi cultivarii ilegale si asupririi plantatorilor. Gandhi a facut o ancheta sistematica a nemultumirilor lor. Alaturi de un grup de lucratori ai congresului, s-a deplasat in districtul Chanmparan, insa ofiterii britanici i-au ordonat sa se intoarca. Gandhi s-a opus deciziei si a inceput miscarea satyagraha. In cele din urma, ofiterii guvernamentali au fost obligati sa-si retraga ordinele. Gandhi a format o comisie pentru a examina nemultumirile taranilor. A fost prima sa incercare de nesupunere civila si a avut succes.

(II) Sustinerea Lucratorilor Filaturii din Ahmedabad: In anul 1919, proprietarii fabricii de textile au redus salariul lucratorilor lor. Aceasta a condus la o disputa intre proprietarii filaturii si muncitori. Lucratorii au organizat un Hartal. Gandhiji s-a dus la Ahmedabad unde a inceput o greva a foamei pentru a obtine acceptarea cererilor angajatilor. Proprietarii fabricii au trebuit sa se supuna lucratorilor pentru a le creste salariile cu 35%.

III) Conflictul din Kheda: Imediat dupa greva de la filatura Ahmedabad a inceput o noua lupta Satyagraha. In districtul Kheda din Gujrat, recolta era foarte scazuta si foametea ameninta. Multi cultivatori nu au putut sa-si plateasca impozitul. El a redactat o petitie si a cerut suspendarea colectarii veniturilor. Guvernul a respins insa petitia. Gujrat Sabha, al carei presedinte era chiar Gandhi, a jucat un rol principal in conflict. Apelurile si petitiile esuand, Gandhi a recomandat retinerea veniturilor si le-a cerut taranilor sa “lupte pana la moarte impotriva unui asa spirit de razbunare si tiranie" si sa arate ca "este imposibil ca oamenii sa fie guvernati fara consimtamantul lor".

Stirile despre lupta s-au raspandit peste tot in India, oamenii din diferite parti ale Indiei i-au trimis bani lui Gandhi pentru a ajuta lupta. Timpul a trecut iar taranii au inceput sa-si piarda cumpatul sub amenintarea functionarilor si a bunurilor care le erau confiscate si vandute. In unele cazuri, autoritatile au atacat si calcat in picioare culturile. Oamenii si-au pierdut speranta. Gandhi a simtit ca trebuie facut ceva urgent. El le-a sugerat unora dintre adeptii sai sa inlature singuri culturile din campurile atacate de autoritati. Stia ca vor urma arestari, dar toti erau pregatiti sa faca fata consecintelor. Taranii au fost arestati pe un termen scurt de incarcerare si, din fericire, lupta s-a incheiat curand prin compromisuri convenite. (Miscarea a fost retrasa atunci cand guvernul a emis instructuni de recuperare a veniturilor din impozit numai de la acei tarani care isi puteau permite sa plateasca). Gandhi si-a amintit mai tarziu ca la acea data "oamenii erau epuizati" iar el efectiv "pus intr-o maniera eleganta de a incheia lupta”. Conflictul Kheda a constituit un pas important in trezirea populatiei Indiei la un sentiment de intelegere a drepturilor si abilitatii lor de a-si primi cererile acceptate de catre Guvern.

Champaran, Ahmedabad si Kheda au servit, in ansamblu, drept demonstratii ale stilului si metodei politicii lui Gandhiji la tara. De asemenea, l-au ajutat sa-si gaseasca suportul printre oamenii din India si sa le studieze problemele in locurile apropiate lor. El a ajuns sa posede, urmare acestor lupte, o intelegere mai clara a punctelor forte si slabiciunilor maselor, precum si a viabilitatii propriului stil politic. 


A doua faza a conducerii lui Gandhi in lupta pentru libertatea indiana: 1919 - 1930

Miscarea impotriva Legii Rowlatt: Legile Rowlatt au fost primite cu mare nemultumire de catre fiecare segment al opiniei publice indiene. In consecinta, liderii nationali au inceput o miscare intensa in toata tara impotriva legii. Mahatma Gandhi a declarat 6 aprilie 1919 ca Ziua Satyagraha, o zi a Hartale-lor si protestelor impotriva legii Rowlatt. A fost un succes unic. Unele incidente de violenta au avut loc in Delhi si Ahmedabad. Punjab, regiune in partea de nord a Indiei din vremea aceea, care suferea de pe urma consecintelor represiunii grave din timpul razboiului, a recrutarilor fortate si a ravagiilor bolilor, a reactionat foarte puternic si atat in Amritsar, cat si in Lahore situatia a devenit deosebit de periculoasa pentru Guvern. Gandhiji a incercat sa mearga la Punjab pentru a-i ajuta si linisti pe oameni, dar guvernul l-a deportat la Bombay.


Tragedia JallianwallaBagh: 13 aprilie 1919. Dar cea mai grava tulburare a avut loc la Amritsar (oras sfant in India pentru religia Sikh), unde au fost ucisi englezi proeminenti. Michael O'Dwyer, guvernatorul Punjab, se astepta la o revolta generalizata si a emis o proclamatie la 11 aprilie, care interzicea intalnirile si procesiunile. Intre timp, guvernul a arestat si doi lideri proeminenti ai congresului. Pe data de 13 aprilie, Ziua Sikh Baisakhi, aproximativ 20.000 de oameni s-au adunat pentru o adunare generala pasnica la JallianwallaBagh, pentru a protesta impotriva arestarii liderilor lor. Un numar mare de persoane care venisera sa viziteze templul Harimandir s-au alaturat, de asemenea, intalnirii. Generalul de brigada Reginald Dyer cauta ocazia prielnica de a da oamenilor o lectie pentru ignorarea ordinelor guvernului. A sosit la JallianwalaBagh cu 500 de militari, carora le-a ordonat sa deschida fara avertisment focul asupra oamenilor (si sa continue barajul criminal pana in momentul in care aveau sa-si epuizeze intreaga munitie). Aproximativ 400 de oameni au fost ucisi si aproape 1200 au fost raniti. Aceasta tragedie este cunoscuta sub numele de Tragedia de la JallianwalaBagh (Amritsar). Generalul Dyer a sperat ca actiunea lui sa puna capat nu numai tulburarilor din Punjab, ci si din intreaga Indie. Ulterior, autoritatile britanice l-au indepartat din postul sau. 

Renumitul poet, Rabindranath Tagore si-a predat titlul de "Sir" drept masura de protest. Gandhi si-a pierdut credinta in declaratiile de bunavointa ale guvernului britanic. Dupa marea tragedie de la JallianwallaBagh, legea martiala a fost impusa in intregul Punjab. Au fost comise multe excese impotriva oamenilor, printre care biciuirile publice care nu au fost rare. Tragedia JalianwallaBagh si declararea legii martiale au largit ulterior golul dintre guvern si liderii nationali. Oamenii nu s-au inspaimantat insa. Dimpotriva, determinarea lor de a lupta impotriva regulilor straine a devenit mai puternica.

Brutalitatea de la JallianwalaBagh a uluit intreaga natiune. Raspunsul nu a venit imediat, doar putin mai tarziu. Pentru moment, represiunea a fost intensificata. Gandhi, coplesit de atmosfera totala de violenta, a retras miscarea in 18 aprilie. Asta nu a insemnat insa ca el si-ar fi pierdut credinta fie in Satyagraha non-violenta, fie in capacitatea poporului indian de a adopta-o ca pe o metoda de lupta. Un an mai tarziu, a lansat o noua lupta la nivel national, pe o scara mult mai mare decat Satyagraha Rowlatt. Nedreptatea cauzata la Punjab a fost unul dintre motivele majore pentru lansarea ei. Experienta indiana a lui Mahatma incepuse.

Nota: Sri Harimandir Sahib (lit. "adapost al lui Dumnezeu"), cunoscut si sub denumirea de Templul de Aur, este cel mai important loc de pelerinaj al sikhismului. Este situat in orasul Amritsar, Punjab, India.
                              
Miscarea Khilafat si Gandhi: Printre aceste evenimente care au adancit resentimentele nationale, o noua problema a starnit de asta data sentimentele musulmanilor indieni. Ea privea ingrijorarea lor fata de Khilafat, cea mai inalta cancelarie religioasa din lumea islamica. Dupa incheierea primului Razboi Mondial, aliatii au decis sa desfiinteze cancelaria Califului (Khalifat). Asta i-a infuriat pe musulmani care o considerau ca o insulta fata de credintele lor religioase. Musulmanii din India au inceput o puternica miscare politico-religioasa cunoscuta sub numele de Miscarea Khilafat. Liderii sai, Frati Ali (Muhammad Ali si Shaukat Ali), au intrat cu inima si sufletul in miscare. Teologiile musulmane le-au acordat sprijinul. Scopul lor era sa organizeze o miscare la nivel national daca pozitia Khalifa era subminata.


Gandhi a privit miscarea Khilafat o ocazie de aur pentru a aduce impreuna musulmanii si hindusii pe frontul national. Era interesat de unitatea hinduso-musulmana din zilele petrecute in Africa de Sud. Pactul Lacknow, potrivit lui, nu constituia o baza adecvata pentru unitate. El a stabilit contactul cu Fratii Ali si a simtit ca cererea lor referitoare la Khilafat era justa. Gandhi a protestat impotriva arestarii lor. Tratatul de la Versailles a accentuat extinderea miscării prin dezmembrarea Imperiului turc. Miscarea Khilafat era pentru el "o oportunitate de a uni hindusii si musulmanii". Gandhiji a privit-o simplu ca o unitate a inimilor.

"Daca consider ca mahomedanul este fratele meu", scria el in tanara Indie, "este datoria mea sa-l ajut in ceasul sau de mare pericol, in masura posibilitatilor mele, daca cauza lui imi dicteaza ea insasi ca este dreapta".

Comisia Khilafat a lansat o miscare de ne-cooperare pe 31 august 1920, iar Gandhi a fost printre primii care s-au alaturat acesteia. Congresul s-a intrunit intr-o sesiune speciala in septembrie 1920 la Calcutta si a fost de acord cu inceperea miscarii de ne-cooperare. Decizia a fost aprobata in sesiunea de la Nagpur, decembrie 1920. Miscarea de ne-cooperare a fost lansata in ciuda apelului sincer facut de Gandhi catre Vicerege de a revizui termenii de pace incheiati cu Turcia prin care Imperiul Turciei a fost privat de dreptul de a tine postul si rugaciunile pe 31 iulie. Miscarea a fost lansata oficial pe 31 august 1920, dupa expirarea avertismentului pe care Gandhi i l-a dat Viceregelui prin scrisoarea sa din 22 iunie, in care afirma dreptul recunoscut "din timpuri imemoriale ale subiectului de a refuza sa asiste un conducator care guverneaza gresit.”

Liderii miscarii Khilafat au sustinut de asemenea miscarea de ne-cooperare condusa de Gandhi. Astfel, cerinta comisiei Khilafat si a congresului au fuzionat. Miscarea de ne-cooperare condusa de Gandhi urma sa implineasca urmatoarele cerinte.
• Guvernul britanic trebuia sa ofere Turciei conditii de pace mai bune si nu trebuia sa atinga titlul "Khalifa" al sultanului.
  • Trebuia introdusa o noua schema de reforme inaintea poporului indian care trebuia sa aduca India mai aproape de realizarea Swarajului (auto-guvernarii).

Oamenilor li s-au cerut urmatoarele:
1) Refuzul de a participa la functiile guvernamentale sau semi guvernamentale.
2) Sa-si retraga treptat copiii din scolile si colegiile care erau controlate de guvern.
3) Refuzul clasei muncitoare si al clasei clericale de a se oferi ca recruti in Mesopotamia.
4) Boicotarea instantei britanice de catre avocati si inculpati.
5) Boicotarea bunurilor straine.
6)Boicotarea alegerilor care vor fi organizate de consilii conform legii guvernului indian din 1919.
7) Predarea tuturor titlurilor si demisia din locurile nominalizate in organismele locale.
8) Oamenii trebuie sa infiinteze scoli, colegii si tribunale private de arbitraj in toata India. Dezvoltarea armoniei intre hindusi si musulmani si incercarea de emancipare a femeilor si inlaturarea proscrierii.
9) Revigorarea tesutului si filarii manuale si popularizarea miscarii Swadeshi (relansarea produselor si proceselor de productie interne, si ne-cooperarea).

Miscarea de necooperare s-a bazat pe o non-violenta perfecta. Gandhi a privit-o nu doar ca pe un program politic, ci si ca pe o miscare religioasa pentru a curata viata politica indiana de coruptie, de terorism si de frica de rasa alba. Multe persoane distinse si-au parasit activitatile lor si s-au alaturat miscarii. Multi studenti au renuntat la institutiile nationale si la scolile si colegiile controlate de guvern. Swadeshi-ul a devinit popular si Khadi a devinit un simbol al libertatii. In toata tara au fost organizate focuri uriase cu tesaturile straine. "Fondul Tilak Swaraj" a inceput sa finanteze miscarea si dupa scurt  timp o multime considerabila de rupii au fost subscrisi. Chiar si vizita Printului de Wales a fost boicotata si un hartal complet a fost organizat pe 17 noiembrie 1921 in Bombay pentru a protesta impotriva sosirii sale.


Dar, probabil, cel mai de succes element al programului a fost boicotarea tesaturilor straine. Voluntarii urmau sa mearga din casa in casa, colectand haine facute din tesaturi straine, iar intreaga comunitate urma sa aprinda focul bunurilor. In aceasta privinta, Gandhiji si-a aratat clar pozitia: "Prin arderea hainelor mele straine imi ard rusinea - modestia m-a impiedicat sa le declar in casa – In fruntea acestui mesaj de ne-cooperare, non-violenta si Swadeshi este un mesaj pentru lume... ne-cooperarea noastra este cu sistemul englez, nu cu vestul. Ne-cooperarea noastra este cu sistemul stabilit de englezi, cu civilizatia materiala si lacomia care o insoteste, cu exploatarea celor slabi. Ne-cooperarea noastra este o retragere in noi insine ".

Astfel, prin aruncarea si arderea hainelor straine, Ganhiji incerca sa transfere rautatea, ura, animozitatea si resentimentele indienilor impotriva britanicilor, de la om la lucruri. Ca inlocuitor, Gandhiji a subliniat ca poarta doar haine confectionate manual, iar pentru aceasta oamenii au fost sfatuiti sa toarca si sa tese. Louis Fischer, un jurnalist evreu-american (1896-1970), scria: "Pe masura ce flacarile mistuiau hainele importate, Gandhi spunea publicului ca nu ar trebui sa inlocuiasca produsele indiene cu produsele straine, ei trebuie sa invete sa toarca si sa tese. Gandhi torcea o jumatate de ora pe zi, de obicei inainte mesei de pranz, si le-a cerut tuturor asociatilor sa faca acelasi lucru".

"Evenimentele care s-au intamplat in ultima luna mi-au confirmat opinia ca guvernul imperial a actionat in chestiunea Khalifat intr-o maniera fara scrupule, imorala si nedreapta si a actionat de la rau la mai rau pentru a-si apara imoralitatea. Nu pot sa nutresc nici respect, nici afectiune pentru un astfel de guvern."

“Tratarea cu usurinta a crimei oficiale de catre Excelenta voastra, exonerarea lui Sir Michael O'Dwyer de dumneavostra, expedierea domnului Montagu si, mai presus de toate, ignorarea rusinoasa a evenimentelor de la Punjab si nerespectarea vadita a sentimentelor indienilor tradate de Camera Lorzilor, m-a umplut cu cele mai grave indoieli cu privire la viitorul Imperiului, m-au instrainat complet de guvernul de astazi si m-au facut incapabil de a va oferi, asa cum am facut-o pana acum - cu toata bucuria, cooperarea mea loiala.”

"In opinia mea umila, metodele obisnuite ale miscarii prin intermediul petitiilor, delegatiilor si a celor asemanatoare nu este un remediu pentru a trece la pocainta un guvern atat de fara de speranta indiferent la bunastarea lui, asa cum s-a dovedit a fi guvernul Indiei. In unele tari condamnate la asemenea greseli grave ca cea de la Punjab, s-ar fi produs o revolutie sangeroasa de catre popor. Jumatate din India este prea slaba pentru a oferi o rezistenta violenta, iar cealalta jumatate nu este dispusa sa faca acest lucru. Ca urmare, am incercat sa sugerez remedierea ne-cooperarii, ceea ce le permite celor care doresc, sa se disocieze de guvern..."/ Gandhi

Cu toate acestea, in ciuda celui mai bun efort al lui Gandhi de a mentine miscarea non-violenta, miscarea a degenerat in violenta la Chauri-Chaura, ceea ce l-a fortat pe Gandhi sa retraga miscarea. Decizia sa a fost extrem de criticata la nivel national. Matilal Nehru, C.R. Das, Jawaharlal Nehru, Subhas Bose si multi altii si-au manistat uimirea deplina la auzul stirilor. Ei nu au inteles de ce intreaga tara trebuia sa plateasca pretul pentru comportamentul necorespunzator al catorva persoane dintr-un sat indepartat. Multi oameni din tara si-au pierdut increderea fata de conducerea lui Gandhi. Istoricul marxist Bipan Chandra observa ca "actiunea de la Chauri-Chaura a fost un simbol si un indiciu al cresterii radicalizarii, al dorintei lor de a lansa un atac asupra status quo-ului relatiilor de proprietate. Inspaimantat de aceasta posibilitate radicala si de perspectiva unei miscari care iese din mainile sale si intra in mainile fortelor radicale, si pentru a proteja interesele proprietarilor si capitalistilor care ar fi fost in mod inevitabil vizate la finalul acestei violente, Gandhiji a oprit miscarea "


A treia faza a conducerii lui Gandhi in lupta pentru libertatea indiana: 1930 – 1947

Lupta pentru libertate in anii 1930 a facut numerosi pasi. Deceniul a inceput cu cea de-a doua miscare de ne-cooperare sub conducerea lui Gandhi. Activitatile teroriste au dat un mare impuls luptei pentru libertate. Guvernul a simtit nevoia unei noi revizuiri a situatiei politice din India. In anul 1927, a numit o noua comisie sub presedintia lui Sir Simon pentru a revizui progresele inregistrate de indieni dupa punerea in aplicare a reformelor din 1919 si pentru a recomanda masuri urgente in vederea altor schimbari constitutionale din tara. Congresul s-a hotarat sa boicoteze comisia. Demonstratiile, steagurile negre si lozincile puternice cu "Du-te Inapoi Simon" salutau comisia ori de cate ori revenea.

In timp ce Comisia lui Simon isi desfasura activitatea fara sa tina seama de opinia publica indiana, partidele politice indiene incercau sa stabileasca un program politic comun. In luna februarie 1928, Conferinta tuturor partilor a numit un Comitet, sub conducerea lui Motilal Nehru, pentru a decide cu privire la formularea unei Constitutii pentru India. Comitetul a pregatit un raport care a stabilit statutul de suveranitate ca obiectiv politic al Indiei.

Pe 25 decembrie 1929, a avut loc la Lahore cea de-a 44-a sesiune a Congresului National Indian, sub presidentia lui Jawaharlal Nehru. In tot acest timp, toti liderii Congresului erau convinsi ca guvernul britanic nu va acorda Swaraj (auto-guvernare) Indiei pana cand nu erau obligati sa o faca. In timpul sesiunii, o noua rezolutie pentru independenta completa a fost adoptata pe 31 decembrie 1929, iar noul steag tricolor al independentei a fost arborat. Primele festivitati ale Zilei Independentei au avut loc pe 26 ianuarie 1930, in diferite locuri. Sesiunea Lahore a oferit intregii tari o noua speranta.

Congresul de la Lahore din 1929 a autorizat comitetul de lucru sa lanseze un program de nesupunere civila, incluzand neplata impozitelor. Asemenea, li s-a cerut tuturor membrilor legislaturilor sa isi resemneze mandatul. La mijlocul lunii februarie 1930, comitetul de lucru i-a incredintat lui Gandhi responsabilitatea de a lansa miscarea de nesupunere civila. Gandhi dorea sa dea o sansa guvernului inainte de a se angaja intr-o miscare atat de mare. In orice caz, inainte de lansarea reala, potrivit teoriei non-violentei, Gandhi intentiona sa faca un compromis cu britanicii, precum si sa ii testeze daca renunta la putere.

In acest scop, el a prezentat unsprezece puncte cu cerintele care trebuiau indeplinite imediat de guvernul britanic si care, potrivit lui Gandhi, erau substanta independentei. "Sa-l lasam pe vicerege sa satisfaca aceste nevoi foarte simple, dar implicite ale Indiei. El nu va auzi vorbindu-se de nesupunerea civila, iar congresul va participa substantial la orice conferinta in care exista libertate perfecta de exprimare si revendicare".Cele unsprezece puncte prezentate de Gandhi au fost concepute pentru a elimina relele majore ce stau la baza violentei instituite si practicate de britanicii din Raj.

Acestea includeau: Reducerea veniturilor din terenuri la cel putin 50% si supunerea acestora controlului legislativ; abolirea taxei pe sare; reducerea salariilor serviciului de grad superior la jumatate sau mai putin, astfel incat sa se potriveasca veniturilor reduse; reducerea tarifului de protectie pe tesaturile straine; trecerea costului de trafic pe tesatura straina, trecerea costului de trafic pe biletul de rezervare; eliberarea tuturor detinutilor politici cu exceptia celor condamnati pentru omor si tentativa de omor de catre tribunalul judecatoresc obisnuit; retragerea tuturor acuzatiilor politice; dreptul tuturor indienilor de a se intoarce din exil; emiterea licentelor de utilizare a armelor de foc pentru autoaparare supuse controlului popular.

De aceasta data, dupa ce a invatat din experientele trecute, Ghandi a facut cateva ajustari in teoria si actiunea non-violentei, pentru a obtine un sprijin maxim din partea maselor indiene. El a declarat: "Cei care sustin non-violenta pentru a obtine libertatea ca un element al credintei nu sunt deloc superiori celor pentru care ea este o simpla politica, chiar daca nu exista o astfel de inegalitate intre barbatii bruni si barbatii galbeni”. Gandhi a fost mai preocupat de reforma interna a societatii indiene decat de expulzarea britanicilor din India.


Consideratiile si interesele coloniale si cele imperiale l-au fortat pe viceregele Lord Irwin sa ignore cele unsprezece puncte prezentate de Gandhi. Si astfel, Gandhi nu a mai avut alta alternativa decat lansarea Miscarii de nesupunere civila. Oamenii au fost rugati sa sfideze legile si ordinele guvernului, fara a folosi mijloace violente. Mahatma Gandhi a condus miscarea. El a adoptat o metoda destul de noua si eficienta de a lupta impotriva guvernului. Pe 11 martie 1930, dupa anuntarea prealabila a viceregelui, Gandhiji impreuna cu 79 de adepti selectati si de incredere au pornit de la Sabarmati Ashram (Ahmedabad) pana la Dandi, un sat de pe coasta marii Gujrat, la 320 km distanta. Obiectul Marsului Sarii a fost acela de a nu respecta legile privind sarea prin ridicarea bucatilor de sare naturala de pe coasta Dandi. Sarea este cel mai necesar articol din alimentatia oamenilor obisnuiti.

Guvernul isi dublase taxa pe sare si, de asemenea, a impiedicat producerea de sare din apa de mare. "Fetele si doamnele din familile aristocratice sau din familile unde a fost observat purdah-ul, ieseau pe strada ca sa demonstreze." Gandhi si adeptii lui au ajuns la Dandi pe 5 aprilie. In dimineata zilei de 6 aprilie, el insusi a incalcat legile privind exploatarea sarii si acest lucru a semnalat inceputul valurilor nationale de nesupunere civila. Incalcarea legilor, neplata impozitelor, boicotarea produselor straine, grevele in masa si demonstratiile au zguduit intreaga tara.

Nota: Purdah = practica femeilor in anumite societati musulmane si hinduse de a trai intr-o camera separata sau in spatele unei perdele, sau de a imbraca vesminte care sa le acopere peste tot, pentru a sta departe de privirile barbatilor sau strainilor.

Marfurile straine si panzeturile au fost arse in locuri publice. Guvernul, ca si pana acum, a incercat sa zdrobeasca miscarea prin suprimare nemiloasa, erori in acuzare, explozii asupra multimii neinarmate de barbati si femei. Gandhi a condamnat reprimarea barbara si brutala de catre guvern a luptei non-violente de rezistenta civila si a descris reprimarea guvernului ca fiind huliganica si “acoperita de legea martiala”. Pentru a arata si mai mult forta non-violentei in fata brutalitatilor guvernamentale, Gandhi a hotarat sa organizeze incursiunile pasnice si non-violente la depozitele de sare de la Dharasana, reusind sa expuna violenta guvernului si sa-si atraga simpatia oamenilor din intreaga lume.

Satyagrahisul curajos a devenit sursa de inspiratie pentru restul oamenilor din intreaga Indie. Comitetul de lucru al congresului s-a intalnit si a adoptat o rezolutie importanta care-l investea pe Gandhi cu puterea de a negocia o intelegere in numele congresului. La sfarsitul zilei de 17 februarie 1931, Gandhi si Lordul Irwin au inceput discutiile care au culminat cu faimosul Pact Gandhi-Irwin sau Pactul de la Delhi, care a determinat, deocamdata, amanarea miscarii de nesupunere civile. In cele din urma, in martie 1931, Lordul Irwin si Gandhi au ajuns sa elibereze toti prizonierii politici, cu exceptia celor condamnati pentru crime violente. Gandhi, pe de alta parte, a fost de acord sa retraga Miscarea de Nesupunere Civila si a ramas pentru participarea la Conferinta de Masa Rotunda.


Gandhi a plecat in Anglia, la Londra, in septembrie 1931, pentru a participa la cea de-a doua Conferinta de Masa Rotunda, in calitate de reprezentant unic al Congresului. Gandhi a cerut in mod categoric acordarea statutului de suveranitate. In ceea ce priveste cererea musulmana pentru electorate separate, Mahatma Gandhi a precizat ca formarea unei Constitutii ar trebui sa aiba prioritate fata de problema comunitatii. Guvernul britanic a refuzat sa accepte cererea de baza pentru libertatea bazata pe acordarea imediata a statutului de suveranitate. Conferinta s-a intrerupt iar Mahatma Gandhi s-a intors in India. Intrucat, la cea de-a doua Conferinta de Masa Rotunda de la Londra, delegatia indiana nu a reusit sa ajunga la o solutie in problema comunitatii, primul ministru britanic, Ramsay MacDonald, a anuntat planul sau de reprezentare a minoritatilor, cunoscut sub numele de Hotararea Comunitatii.

In conformitate cu acest plan, pe langa musulmani, s-a oferit o reprezentare separata crestinilor indieni si europenilor. Separarea castelor planificate intre hindusi a fost o bomba pentru Mahatma Gandhi. Pentru a protesta impotriva Hotararii Comunitatii, el si-a inceput postul pana la moarte. Guvernul nu a avut grija sa-i salveze viata sau sa-i accepte cererea. Starea lui M. Gandhi a inceput sa se deterioreze. Liderii indieni nu au ramas indiferenti fata de problemele create de Hotarare. In cele din urma, dupa multe deliberari, au ajuns la un consens numit pactul Poona. Potrivit acestuia, locurile erau rezervate castelor planificate, dar alegerile lor urmau sa se faca prin intermediul electoratului general dintr-un grup de nume ales de acestea intr-o alegere primara.

Congresul a chemat natiunea sa reia miscarea civila de nesupunere. Noul guvernator general, Lord Willington, a lansat o politica de represiune fara precedent pentru a strivi congresul. Gandhi si alti lideri proeminenti ai congresului au fost arestati si partidul a fost declarat drept organizatie ilegala. Actiunile politiei si-au depasit chiar propriile lor recorduri anterioare de marsavie. Au mentinut treaza teroarea si au comis nenumarate atrocitati asupra luptatorilor pentru libertate. Treptat, miscarea de nesupunere civila a inceput sa arate semne de slabire. Gandhi a incheiat oficial Miscarea in mai 1931.

Guvernul britanic a organizat cea de-a treia conferinta de masa rotunda la Londra, In perioada 17 noiembrie – 24 decembrie 1932, pentru a rezolva problema constitutionala a Indiei. Congresul nu a participat la aceasta conferinta. Pe baza deciziei luate la cele trei conferinte, guvernul britanic a publicat un document in alb in martie 1933. O comisie parlamentara mixta a ambelor camere ale parlamentului britanic au dezbatut asupra documentului in alb. Pe baza raportului acestui comitet a fost adoptat un proiect de lege in Parlamentul Britanic, care este cunoscut  ca Legea Guvernarii Indiei din 1935.

Nota: White paper = (in Marea Britanie) un raport guvernamental care ofera informatii sau propuneri concise privind o problema complexa si prezinta filosofia organismului emitent in aceasta privinta. Acest tip de document este destinat sa ajute cititorii sa inteleaga o problema, sa rezolve o problema sau sa ia o decizie.

In anul 1940, pozitia Marii Britanii in razboi a inceput sa se deterioreze. S-a apelat la poporul indian pentru a-i ajuta sa lupte in razboi. La 1 iunie, Mahatma Gandhi a oferit ajutorul Guvernului cu doua conditii:
1. Sa fie declarata Independenta Indiei.
2. Un guvern provizoriu alcatuit din diverse parti constituite in tara.

In august 1940, Lordul Linlithgow, viceregele Indiei, dupa consultari cu toate partidele politice din India, in numele guvernului britanic, a emis o declaratie cunoscuta sub numele de Oferta din august. Congresul a respins oferta din august, deoarece a facut doar promisiuni de unele concesii in viitor. Pentru a-i face pe britanici sa inteleaga ca indienii nu erau dispusi sa coopereze cu ei in efortul lor de razboi, Gandhi a inceput Satyagraha individuala. Dupa esecul ofertei din august 1940, Congresul si-a dat seama ca era necesar sa actioneze sub forma unui protest impotriva atitudinii britanice fata de problema indiana.

Gandhi nu l-a aprobat si, fiind un credincios adevarat in non-violenta, a aprobat ideea lansarii unei miscari extinse impotriva razboiului. Nu i-a placut sa-i incurce pe britanici care erau angajati intr-o lupta pe viata si pe moarte. Cu toate acestea, pentru a inregistra un protest moral impotriva atitudinii britanice, el a considerat ca Satyagraha este cel mai bun mod de a actiona. Potrivit acestui nou program, barbatii si femeile din India au fost nevoiti sa protesteze individual impotriva atragerii Indiei in razboi si a atacului guvernamental asupra dreptului la exprimare. Ei trebuiau sa se disocieze de efortul de  razboi, public si prin arest judiciar.

Lui Vinoba Bhave i s-a acordat onoarea de a fi selectat ca primul satyagrahi individual. Barbatul astfel ales a trebuit sa faca o notificare autoritatilor raionale, declarand intentia lor de a cere oamenilor sa nu ajute in eforturile de razboi. Guvernul a controlat rigid miscarea si nu i s-a permis sa ia forma unei miscari in masa. Dar, la 7 decembrie 1941, Japonia a intrat in razboi impotriva aliatilor, iar indienii erau acum in pericol direct. In aceste conditii, comitetul de lucru al congresului a simtit o adanca ingrijorare cu privire la siguranta Indiei si a decis sa suspende satyagraha individuala.

Pana la sfarsitul anului 1941, razboiul s-a raspandit si in sud-estul Asiei. Dar, atunci cand japonezii au invadat Birmania si au ocupat Rangoon pe 8 martie 1942, guvernul britanic a vrut cu sinceritate cooperarea indienilor in eforturile lor de razboi. Guvernul a declarat India ca fiind o natiune beligeranta impotriva Puterilor Axei fara consultarea Congresului sau a membrilor alesi ai Legislativului central.Pentru a realiza o intelegere amiabila cu liderii politici indieni, guvernul britanic a trimis in India, in martie 1942, o misiune sub Sir Stafford Cripps.

Propunerile lui Cripps au constituit o incercare serioasa a guvernului britanic de a satisface diferitele partide politice din India. Propunerile au marcat un progres semnificativ asupra ofertei din august si au fost mai concrete si mai precise. Dar toate aceste schimbari urmau sa fie introduse dupa terminarea razboiului. Congresul si celelalte partide politice au respins aceste propuneri pe de alta parte. Propunerile semanau semintele partitiei in India. Esecul misiunii Cripps a condus la dezamagire si furie pe scara larga in tara.


Congresul a decis acum sa intensifice lupta pentru a-i obliga pe britanici sa accepte cererea indiana de independenta. Tot Comitetul Congresului Indian s-a intalnit in august 1942 si a planificat faimoasa Rezolutie “Quit India”(Parasiti India) si a decis sa lanseze o lupta pentru oameni pe linii non-violente pentru a obtine independenta sub conducerea lui Gandhi. Guvernul l-a arestat pe Gandhi in august 1942. La momentul arestarii sale, Gandhiji a dat o instructiune rezistentilor civili "Fie ca fiecare soldat non-violent al libertatii sa scrie "Execut sau mor” pe o bucata de hartie sau pe o carpa si sa si-o lipseasca pe haine, astfel incat, daca va muri in cursul desfasurarii Satyagraha, sa poata fi deosebit prin acel semn de alti factori”.

Miscarea a luat in curand forma unor izbucniri foarte violente, care au inclus taierea firelor telegrafice, deteriorarea mai multor linii de cale ferata si arderea cladirilor guvernamentale. Guvernul a facut o incercare hotarata de a zdrobi miscarea cat mai repede posibil. In afara de masuri represive normale, guvernul s-a intors la mitraliere si bombardament aerian. Armata a preluat multe orase si localitati. Oamenii au fost supusi unui tratament inuman si prizonierii au fost torturati. Se estimeaza ca peste 10.000 de persoane au fost ucise de catre politie si in bombardamentele militare. In aproximativ trei luni, guvernul a reusit sa zdrobeasca revolta.

Dupa un lung sacrificiu savarsit de liderii nationali, precum si de masele populare, India si-a obtinut independenta pe 15 august 1947. Indelunga istorie a luptei pentru libertate a Indiei a ajuns la un final incununat de succes, dar cu o libertate urmata de impartirea Hindusilor si Musulmanilor Natiunii Indiene in doua natiuni separate. Care a fost reactia lui Gandhiji fata de aceasta noua evolutie, omul care a luptat aproape toata viata pentru fraternitatea hinduso-musulmana?

Nefericirea si neajutorarea lui Gandhi au fost deseori subliniate. Inactiunea lui a fost explicata in termenii izolarii fortate de catre consiliul de luare a deciziilor din congresul indian si de incapacitatea sa de a-i condamna pe discipolii sai, Nehru si Patel, ca au cedat poftei de putere, asa cum l-au urmat cu credinta multi ani, cu mare sacrificiu personal.

Bipan Chandra observa ca radacina neajutorarii lui Gandhiji nu era nici intransigenta lui Jina, nici presupusa pofta a adeptilor pentru putere, ci comunicarea poporului sau. La intalnirea sa de rugaciune din 4 iunie 1947, a acceptat impartirea pentru ca oamenii o vroiau: "Cererea a fost acordata pentru ca voi ati cerut acest lucru. Congresul nu a cerut niciodata acest lucru. Dar Congresul a simtit pulsul poporului. El si-a dat seama ca Khalsa si hindusii o doreau."

Nota: Khalsa = organism sau societate initiata total de Sikhii, in care Sikhii ortodocsi devotati sunt ritualic admisi la pubertate. Khalsa a fost fondata in 1699. 


Concluzii
Gandhi avea o credinta de neclintit si hotarata in teoria non-violentei. Intreaga viata, atat in Africa de Sud, cat si in India, a predicat si a practicat teoria non-violentei, nu ca o politica, ci ca un principiu, ca o convingere si crez. Non-violenta a fost primul element al credintei sale si a fost de asemenea ultimul element al crezului sau. Desi nu a fost pionierul doctrinei non-violentei, el este creditat cu redefinirea filozofiei non-violentei. Gandhi a elaborat si a dezvoltat o metoda puternica non-violenta, dandu-i numele de Satyagraha. Satyagraha a fost definite ca fiind o forta non-violenta sau Forta Adevarului sau Forta Iubirii sau Forta morala sau Forta spirituala si puterea de a o adopta si de a o aplica in toate domeniile vietii.

Satyagraha din Champaran a pus piatra de temelie a conducerii viitoare a lui Gandhi la nivelul intregii Indii, care a dus la un razboi consistent si lung, moral si non-violent, pentru a face din India o tara libera de Imperialismul si colonialismul britanic. Ca si in cazul Champaran, succesele miscarilor Satyagraha de la Ahmedabad si Kheda au intarit increderea oamenilor in teoria non-violenta a lui Gandhi si in metoda non-violenta Satyagraha. Prin aplicarea cu succes a celor trei miscari Satyagraha, Gandhi a reusit sa trezeasca oamenii pentru a se uni impotriva nedreptatilor, tuturor relelor si exploatarilor comise fie de indieni, fie de britanici. Gandhi a intrat in Congres unde si-a asumat conducerea nationala, bucurandu-se de sprijinul si indeplinirea aspiratiilor atat a musulmanilor, cat si a hindusilor, construind astfel o puternica presiune morala asupra guvernului britanic de a da curs cerintelor poporului indian.

Impartirea Indiei si constatarea revoltelor comunitare hinduso-musulmane, atat inainte, cat si dupa divizarea tarii, au dat o lovitura puternica eforturilor non-violente ale lui Gandhi de a pastra India intreaga iar pe hindusi si musulmani uniti. Dar chiar si in cea mai intunecata perioada de frenezie comunitara, Gandhi nu si-a pierdut credinta si increderea in teoria si practica non-violentei. A luptat fara violenta reusind sa-i uneasca pe hindusi si musulmani si astfel sa stabileasca armonie comuna si pace pentru obtinerea independentei indiene.”












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.