Strabatand,
pentru prima data, indepartatele continente
"Acesta este unul dintre
cei mai puternici arbori pe care ii veti vedea vreodata", ne-a spus Rose, "si a existat o perioada in anii 1880, cand trunchiul scobit al
baobabului era folosit ca inchisoare." In Australia de Vest. Pentru
aborigeni. Michael a ramas perplex. Cum ar putea ceva atat de natural si maiestuos - o creatie a Mamei Pamant - sa fie mutilat si folosit pentru a incarcera
oameni? Copacii erau familii, nu inchisori. Lumina si intuneric. Bun si rau. Erau contradictii ale vietii pe care noi inca nu le intelegeam.
“De multe ori, Michael discuta despre Dumnezeu cu
Rose. El era singurul meu frate care participa la Sala Regatului locala, efectuand si munca
pe teren cu Mama, La Toya si Janet. Dar, l-au fascinat si alte credinte si relatia
altora cu Dumnezeu. In afara de asta, Rose era evreica. Michael a invatat - si chiar ii placea - ca Sabatul iudaic insemna sa-ti petreci timpul in familie si ca
in ziua aceea totul se oprea, “astfel incat lumea sa faca ca lucrurile obisnuite
sa devina extraordinare si cele naturale sa devina miraculoase”, scria el in
2000, intr-un eseu pe un site numit “beliefnet”.
Michael era fascinat de faptul ca exista o zi
garantata in fiecare saptamana, pentru a sarbatori viata si a sarbatori-o unii
cu altii. Dar, pentru el a insemnat mai mult decat atat. Dupa cum scria el insusi, “In
lumea mea, Sabatul era ziua in care reuseam sa ma indepartez de viata mea aparte
si sa ma bucur de ziua respectiva”. Tot mai mult, Michael ramanea la singurul
sanctuar adevarat pe care-l cunostea, Sala Regatului, si singurul echilibru interior
pe care il putea gasi era “sa ramana cu Domnul la fericita impartasanie”, dupa
cum spunea chiar el.
“Commodores”, un grup de sase barbati din
Alabama, s-a alaturat familiei Motown in 1972 si a venit cu noi pe drum, la o
actiune de deschidere. Pe atunci, Lionel Richie era saxofonistul principal, iar
Clyde Orange era liderul vocal, iar noi ne-am bucurat de cele mai bune momente
cu ei. Camaraderia noastra a fost una speciala - trebuie sa fi fost o chestiune
sudica. Odata, la Hollywood Bowl, ei au primit mai multe tipete decat am primit
noi... deoarece nu le venise garderoba si au trebuit sa cante in sorturi! Picioarele
lor au fost cele care au furat spectacolul!
Nota: Nascut in 1949, cantaretul si compozitorul Lionel Richie a crescut in Tuskegee, Alabama. El a fost membru fondator al formatiei “Commodores”, pe muzica de top R & B din anii 1970, inainte de a-si gasi succesul in calitate de artist solo, cu un singur single "True", din albumul sau de debut. “Commodores”, trupa americana funk/soul, a fost in top la sfarsitul anilor 1970 pana la mijlocul anilor 1980. Membrii grupului s-au intalnit in 1968 la Tuskegee Institute (acum Universitatea Tuskegee) si au semnat cu Motown in noiembrie 1972, dupa ce au atras pentru prima data atentia publicului asupra lui Jackson 5, in timpul turneului.
Joseph a hotarat ca, de acum inainte, Randy merita sa ramana impreuna cu grupul, cantand la bongos. Pana acum, el era mai degraba un “implica-l-si-vezi-cum-merge” in plus, decat un membru permanent – dar, cu timpul, Randy a devenit un performer capabil si un compozitor incredibil. Daca ar fi jucat doar tenis si nu ar fi cantat la bongos – in afara scenei, “Commodores” ne-ar fi batut strasnic pe terenul nostru. Ne starneau competitivitatea, dar nu era niciun concurs. Mai tarziu am descoperit ca fiecare dintre ei obtinuse cunostinte de tenis. Jur ca Lionel Richie era Arthur Ashe deghizat. Atat era de bun!
In hoteluri, petreceam mult timp in camerele lor improvizand si scriind diferite melodii. Scoteau claviaturile si lucrau la ideile care ne fascinau: eram un grup care aveam materiale scrise pentru noi. Parca il si vad pe Michael intins pe pat, cu parul impletit de prietena lui Lionel (si viitoarea sa sotie), Brenda, asa cum il vad si pe Lionel inspirand procesul de scriere a pieselor. “Commodores” au mai fost inca sase ani de la lansarea piesei lor de succes, "Three Times A Lady" si, vazand cum isi construiau ei un cantec de la oras la oras, eram inspirati.
Nota: Nascut in 1949, cantaretul si compozitorul Lionel Richie a crescut in Tuskegee, Alabama. El a fost membru fondator al formatiei “Commodores”, pe muzica de top R & B din anii 1970, inainte de a-si gasi succesul in calitate de artist solo, cu un singur single "True", din albumul sau de debut. “Commodores”, trupa americana funk/soul, a fost in top la sfarsitul anilor 1970 pana la mijlocul anilor 1980. Membrii grupului s-au intalnit in 1968 la Tuskegee Institute (acum Universitatea Tuskegee) si au semnat cu Motown in noiembrie 1972, dupa ce au atras pentru prima data atentia publicului asupra lui Jackson 5, in timpul turneului.
Joseph a hotarat ca, de acum inainte, Randy merita sa ramana impreuna cu grupul, cantand la bongos. Pana acum, el era mai degraba un “implica-l-si-vezi-cum-merge” in plus, decat un membru permanent – dar, cu timpul, Randy a devenit un performer capabil si un compozitor incredibil. Daca ar fi jucat doar tenis si nu ar fi cantat la bongos – in afara scenei, “Commodores” ne-ar fi batut strasnic pe terenul nostru. Ne starneau competitivitatea, dar nu era niciun concurs. Mai tarziu am descoperit ca fiecare dintre ei obtinuse cunostinte de tenis. Jur ca Lionel Richie era Arthur Ashe deghizat. Atat era de bun!
In hoteluri, petreceam mult timp in camerele lor improvizand si scriind diferite melodii. Scoteau claviaturile si lucrau la ideile care ne fascinau: eram un grup care aveam materiale scrise pentru noi. Parca il si vad pe Michael intins pe pat, cu parul impletit de prietena lui Lionel (si viitoarea sa sotie), Brenda, asa cum il vad si pe Lionel inspirand procesul de scriere a pieselor. “Commodores” au mai fost inca sase ani de la lansarea piesei lor de succes, "Three Times A Lady" si, vazand cum isi construiau ei un cantec de la oras la oras, eram inspirati.
In acele momente, Michael avea deja idei care
fermentau. – “Simt ca am in minte atat de multe melodii!”, obisnuia el sa spuna.
De fapt, chiar inainte de turneul cu grupul “Commodores”, el a inceput sa-si gaseasca
vocea creativa la Motown, hotarand sa se exprime in stil personal. Acel punct
de cotitura artistic a venit odata cu inregistrarea unei melodii numita
"Lookin 'Through the Windows". Michael a sugerat ca vrea sa interpreteze
melodia in stilul sau personal, dar cand ideea s-a confruntat cu rezistenta din
partea Corporatiei, s-a suparat si l-a sunat direct pe dl Gordy.
Cinci minute mai tarziu, s-a intors cu
aprobarea sefului. Din acea zi, el a inceput sa aiba incredere din ce in ce mai
mult in propriile instincte creative. Toata lumea s-a dat la o parte si i-a lasat
lui frau liber. Mai mult improviza, palpandu-si stilul prin cantec, dar
probabil ca le-a placut, deoarece interpretarea lui a fost mentinuta la final. Asadar,
cand Michael, la varsta de 13 ani, a fost martorul autonomiei compozitorului grupului
Commodores, asta i-a intarit creativitatea. Mai tarziu, cand el s-a reintors cu
gandul la turneele noastre constante, a spus ca acest fapt ne-a negat sansa
de a forma prietenii de durata cu altcineva.
Programele si modul acela de viata bazat pe
caratul valizelor dupa noi, insemna ca nu ne puteam forma prietenii adevarate
pe drum. Si totusi, zilele de turnee impreuna cu “Commodores” au creat
o legatura trainica intre el si Lionel Richie, care a durat toata viata. A fost
sursa colaborarii lor in munca de caritate "America pentru Africa", prin melodia "We
Are The World" – care a castigat premiile Grammy in anul 1986 pentru “Cantecul
Anului” si pentru “Discul Anului” - si care a prezentat la scara globala inima umanitara
adevarata a lui Michael.
"Ce tot spune capitanul?", am intrebat
eu, in timp ce zburam peste Oceanul Atlantic si ne indreptam spre primul nostru turneu european: Franta, Germania, Italia, Olanda, Spania si spre prima noastra
destinatie: Londra. "Ni s-a spus ca sunt 10.000 de fani care asteapta la
aeroportul Heathrow", a raspuns Joseph. La sosirea noastra la Londra ne-am
intrebat cu totii ce mare lucru a fost primirea.
Parea ca suntem inchisi in ceva care suferea
intr-una modificari: de la Circuitul Chitlin la Motown, de la Motown la
Hollywood, de la un acord de inregistrare la patru back-to-back no. 1 si de la
cucerirea Americii la vanzarea de inregistrari pe diferite continente. A
trebuit sa ne ciupim ca sa putem crede ca inregistrarile noastre au ajuns pana
acolo unde zborul ne ducea acum pe noi. Londra a reprezentat neincrederea finala: eram
acolo ca sa aparem in Royal Variety Show de la Palladium Londra, intr-un
spectacol pentru Regina Elisabeta a II-a. Aceasta onoare imensa a fost apreciata
de toata lumea, cu exceptia bateristului nostru, Johnny. Avea un spirit ascutit,
dar uneori se purta ca un cocos si, in
curand am invatat, ca nimeni nu ar trebui sa incerce sa fie amuzant cu un ofiter
vamal britanic.
In timp ce prezentam pasapoartele, Suzanne
de Passe a explicat politicos ca am sosit sa prezentam un Spectacol la
Comanda Regala, "ca oaspeti speciali ai Reginei". Unul cate unul am
fost intrebati cat vrem sa ramanem in tara. Am facut cu totii un pas inainte,
am raspuns politicos si am asteptat ca Johnny sa faca si el acelasi lucru. – “Si
cat timp vrei sa ramai in tara, tinere?” a intrebat ofiterul vamal. In clipa in
care am vazut zambetul superior a lui Johnny, am stiut ca o sa avem probleme. –
“Suficient de mult cat sa va…. Regina”, a spus el. Jur ca lumea s-a oprit a se
mai invarti chiar in momentul acela.
Nu numai nesocotinta lui a socat, dar si faptul
ca un membru al grupului Jackson 5 a rostit o injuratura. A fost ca si cum am fi auzit
un pastor injurand intr-o duminica. Ei bine, asa a fost. Tot infernul functionaresc
a scapat din frau si ofiterul vamal indignat l-a trimis pe Johnny inapoi in
America cu primul avion. In timp ce adultii se miscau in jurul biroului de pasapoarte,
noi ne holbam la Johnny si ii spuneam cateva lucruri care sa reflecte remarca
lui despre Regina. Cumva, diplomatia disperata si combinata a lui
Suzanne si a lui Joseph a reusit sa-l induplece pe ofiterul vamal, dar Johnny tot
a primit o adevarata racheta dupa aceea. – “Aceasta stupiditate ne-a costat aproape
intreaga reprezentatie!” a spus Suzanne.
Am deschis Spectacolul Regal cu un spot de 10
minute, incluzand si noua noastra lansare "Rockin 'Robin". Spectacolul
includea nume ca: Elton John, Liberace, Carol Channing si alte cateva nume pe
care nu le cunosteam: Rod Hull si Emu (un comedian cu o marioneta Emu albastra
cu pene), Arthur Askey, Danny La Rue si Ken Dodd cu "Diddymen". Elton
John ne-a urat noroc in culise. Ultima oara l-am cunoscut ca si clapar al lui
Major Lance, dar de atunci si-a schimbat numele. Dar stilul sau flamboyant (bombastic) a produs cel mai mare vuiet in noaptea aceea: cu ochelari umbriti
excesiv si costume viu colorate ca de paiata, cu butoni mari si paiete stralucitoare.
Nota: Major Lance (4 aprilie
1939 - 3 septembrie 1994) a fost un cantaret american R & B. Dupa o serie
de hit-uri americane in anii 1960, inclusiv "The Monkey Time" si
"Um, Um, Um, Um, Um, Um", a devenit o figura iconica in Marea
Britanie in anii 1970 printre adeptii muzicii Northern Soul. Desi a incetat sa
faca înregistrari din 1982, Major Lance a continuat sa interpreteze concerte si
turnee pana la moartea sa, in 1994.
De fapt, cand am vazut o echipa de lucratori
care impingea pe roti garderoba sa, si una chiar mai substantiala decat a lui
Liberace, a noastra parea chiar minuscula si lipsita de stralucire prin comparatie
- si asta spunea ceva. Dupa armonia noastra in trei parti dedicata Reginei - cantecul
fanilor nostri “We Thank You For The Joy You Have Given Us" (Va multumim
pentru bucuria pe care ne-ati dat-o) - am fost prezentati inaintea Majestatii
Sale, in culise. Michael a spus dupa multi ani ca a fost "una dintre cele
mai grozave nopti din viata mea" - si probabil ca asa a si fost pana cand a fost
eclipsata de intalnirea cu Diana, mult mai tarziu. Dar, strangerea mainii inmanusate
a Reginei nu a fost singura noastra surpriza in 1972.
Nota: Liberace a fost pianist
american si om de spectacol. Numele complet: Wladziu Valentino Liberace. A
fost cunoscut pentru aranjamentele sale romantice de pian classic popular si
pentru costumele sale flamboyant (viu colorate). A aparut in propriul show de
televiziune intre 1952 si 1957.
Mai devreme, in timp ce ne aflam in vestiar,
Marlon a observat o mica gaura in zid, facuta de un scaun. Stiam ca asta era o
"descoperire" interesanta, pentru ca chipul lui parea sa scoata unul
dintre acele strigate fara sa emita vreun zgomot. Innebunit, ne-a indemnat sa privim
prin gaura din perete, tinandu-si mana la gura. Unul cate unul, ne-am imbrancit
sa ne pozitionam ochiul in dreptul acelei gauri... care ne oferea o vedere
directa chiar in cabina vecina. Acolo, asezata pe toaleta, era o doamna al carei
nume va ramane necunoscut. Dar, Michael, nazbatios cum era, si-a aratat si el fundul, pentru a confirma ca da, vazusem cu totii fundul ei gol.
Omule, femeia ne-ar fi ucis daca ar fi stiut!
Dar, in seara prezentarii spectacolului in fata Reginei, femeia aceea necunoscuta ne-a oferit, singura, cea mai mare emotie din turneu, fara ca ea sa
realizeze asta. Chiar si spectacolul nostru sustinut la Liverpool Empire in saptamana
urmatoare si depasirea tuturor inregistrarilor de prezenta in orasul de
origine al formatiei Beatles, nu a putut sa depaseasca asta pentru gasca de baieti
din Indiana.
Cand am concertat la coliseum, in jumatatea
sudica a Memphisului, eram emotionati, pentru ca asta presupunea nu numai sa
ne revedem cu Rebbie, dar insemna sa ne fi intalnit si cu fiica ei, cu noua noastra
nepotica Stacee, care avea 10 luni.
In timp ce noi zburam din alt stat, Rebbie a
condus toata noaptea, din Kentucky spre hotelul nostru, iar administratia hotelului a aranjat
sa fie asezat un patut de copil in camera laterala a apartamentului. Nimeni nu a
fost mai entuziasmat ca Michael, atunci cand sora noastra cea mai mare a sosit,
iar el a fost unchiul perfect si dragastos. A petrecut mai mult timp cu Stacee,
strambandu-se ca sa o faca sa gangureasca si sa rada, mai mult decat a facut-o
cu altcineva. De fapt, nu stiu exact cine pe cine distra, atat timp cat amandoi
se tarau pe maini si genunchi. I-am lasat singuri, cu Michael leganand deasupra
patutului un radio tranzistor rosu, alb, negru, in forma de glob.
Probabil ca stateam de vorba cu Rebbie in
camera adiacenta, de aproximativ o ora, cand ne-am intrebat: "Michael este
tot acolo?" Rebbie s-a si dus sa verifice. Cateva secunde mai tarziu, si-a bagat
capul pe usa si ne-a facut semn s-o urmam, dar si-a pus un deget pe buze pentru
liniste. Ne-am strecurat cu totii la usa si am vazut cea mai amuzanta si mai draguta
priveliste - Michael se urcase in pat, o imbratisase pe Stacee si adormise si
el. Era o imagine angelica. Michael avea doar 13 ani - doua decenii bune inainte de
acea perioada oribila din viata sa, cand unii oameni au sugerat ca dragostea
lui pura fata de copii era sinistra si pervertita.
Si totusi, empatia, blandetea si
legatura cu copiii a fost intotdeauna parte intrinseca si nevinovata a lui.
Indiciile pentru inima sa curata erau evidente nu doar in privat, ci si in public.
Dintre
toti jurnalistii care l-au intervievat de-a lungul anilor, favorita lui a fost o
doamna pe nume Lisa Robinson. Era singurul reporter in care el avea incredere, stiind
ca nu va rastalmaci ceea ce a spus. Dupa moartea sa in 2009, ea a scris o compilatie,
in Vanity Fair, a numeroaselor interviuri inregistrate. Intr-una din parti, ea
a republicat o sesiune de intrebari si raspunsuri pe care o facuse cu Michael.
Cati copii doresti sa ai?- 20. Adoptati.
Toate rasele.- Care este pentru tine lucrul cel mai de pret?- Un copil ...
Interviul era datat 1975. Michael avea 17 ani.
Australia era considerata o alta planeta si,
cu fiecare noua frontiera cucerita, Rose Fine ne citea despre
diferitele istorii, culturi si popoare. Oriunde mergeam, ea ne programa o dupa-amiaza
libera de vizitare a obiectivelor turistice. Pentru ea, turneul cu Jackson 5 era
o versiune splendida a unei excursii scolare. Australia ne-a salutat cu
veneratie si a scos covorul rosu.
Intr-un loc, receptia a fost cu un bufet extravagant
ca pentru un rege. Nu pot preciza exact orasul, insa ospitalitatea Australiei a fost
legendara, deoarece peste tot parea sa fie la fel. Oricum, noi eram deja prea obisnuiti cu amabilitatile sociale, pentru ca orice eveniment oficial facea
parte din rutina. In timp ce inaintam, amestecandu-ne cu cei din jur, Joseph s-a
ratacit si s-a apropiat de un grup de aproximativ 100 de adolescenti negri, care
stateau in spatele unui gard. Erau Aborigeni. Rose Fine ne-a povestit cum a
ajuns Opera din Sydney pe Bennelong Point, o tabara luata de britanici de la
aborigeni, in zilele pre-coloniale.
Incepusem sa ne intrebam ce avea de gand Joseph
sa faca atunci cand ne-a spus ca doreste sa invite acest grup inauntru.
Organizatorii i-au explicat ca nu le va fi permis "pentru ca sunt aborigeni".
Pentru cineva care a luptat pentru respect si egalitate precum un negru, aceasta
remarca a fost ca o carpa rosie pentru un taur. Urmatorul lucru pe care l-am aflat
a fost ca el s-a intors la gard, a luat o tanara fata aborigena de mana si a tras-o
printr-un mic locas. La inceput, fata a parut speriata si uimita, dar prietenii ei au
inceput sa o urmeze si sa se strecoare inauntru, unul cate unul.
Se putea auzi cum cade un ac, in timp ce
oaspetii albi priveau muti la tatal nostru cum incalca eticheta si
protocolul social. „Baieti! Haideti si va intalniti cu noii vostri fani!",
le-a spus Joseph. Bucuria de pe fata adolescentilor aborigeni a fost ceva ce
trebuia vazut, iar Joseph radea facandu-si numarul. Nimeni nu le-a mai cerut sa plece
si, dupa aceasta trecere ciudata, noaptea a continuat sa fie un adevarat succes,
deoarece albii si aborigenii s-au amestecat la spectacolul oferit de Jackson 5.
Cateva zile mai tarziu, am primit o invitatie
din partea comunitatii aborigene pentru a-i vizita intr-o rezervatie mai indepartata. “Nu v-am sfatui sa mergeti intr-acolo, domnule Jackson", a spus un
oficial. "Nu va putem garanta siguranta". Ignorand acest sfat, Joseph si Michael au spus pur si simplu:
"Putem sa avem si fani aborigeni, nu-i asa? Ei nu sunt deloc diferiti." Cu
un traducator dupa noi, am ajuns sa avem un moment memorabil la rezervatia aborigenilor,
simtindu-ne ca niste extraterestrii imbracati prea elegant printre cei goi din trib.
Cu toate acestea, nu ne-am confruntat cu nicio privire sau judecata circumspecta .
Ceea ce ne-a impresionat cel mai mult a fost
cat de spiritual se simtea intregul loc. Am observat cum decupeaza oamenii scoarta
copacilor si am invatat bucuriile simple ale folosirii bumerangului si cum sa suflam in
didgeridoo - Tito mai are inca unul ca si suvenir pretios. Ca si nota, Didgeridoo este un instrument de suflat australian, sub
forma unui tub lung din lemn, realizat in mod traditional dintr-o ramura goala,
care este suflat pentru a produce un sunet profund, rezonant, variat de
accentele ritmice ale timbrului si volumului.
In Senegal am intalnit primul nostru baobab african, unul dintre miracolele de mii de ani ale mamei naturi, cu un trunchi gros care poate creste intre 15 si 40 de metri in circumferinta. Copacul din fata strazii Jackson Street 2300 era doar cat o ramura, prin comparatie.
In Senegal am intalnit primul nostru baobab african, unul dintre miracolele de mii de ani ale mamei naturi, cu un trunchi gros care poate creste intre 15 si 40 de metri in circumferinta. Copacul din fata strazii Jackson Street 2300 era doar cat o ramura, prin comparatie.
"Acesta este unul dintre
cei mai puternici arbori pe care ii veti vedea vreodata", a spus Rose
Fine, "si a fost o perioada in anii 1880, cand trunchiul scobit al
baobabului a fost folosit ca inchisoare." In Australia de Vest. Pentru aborigeni.
Michael a ramas perplex. Cum ar putea ceva atat de natural si maiestuos - o creatie
a Mamei Pamant - sa fie mutilat si folosit pentru a incarcera oameni? Copacii
sunt familii, nu inchisori. Lumina si intuneric. Bun si rau. Erau
contradictii ale vietii pe care noi inca nu le intelegeam.
Michael a vazut cea mai mare parte a lumii inainte
de a implini varsta de 18 ani si a fost o experienta incredibila in a impartasi
toate aceste lucruri uimitoare cu fratii sai. Ne-am completat pasapoartele pe banii casei
Motown si ne-am indreptat spre Australia, Noua Zeelanda si Japonia. Din toate
calatoriile noastre, cel mai nebunesc episod a avut loc in orasul brazilian São
Paolo. Cand eram convinsi ca am vazut totul, a venit nebunia. Turneul nostru
din America de Sud ne-a surprins total. Am zburat in São Paolo, iar echipamentul
nostru - instrumente si garderoba - ne urma cu zborul urmator. In seara
concertului insa, am descoperit ca aceasta idee nu a fost prea buna.
Al doilea zbor a fost intarziat sau anulat si
nimeni nu era sigur daca va ajunge la timp pentru spectacol. Optimistii din grup
continuau sa spuna lucruri precum "Poate ca va aparea – mai este inca
timp", dar toata lumea auzea cum se umple sala de concert. In termen de o
ora, a fost plina la capacitate si noi eram cu mainile goale. La un moment dat,
cineva s-a gandit ca ar fi o idee buna sa iesim afara, "sa vorbiti fanilor
vostri si sa le explicati situatia. "Fara fanfara, fara lumini pozitionate pe
faza lunga, noi fratii - plus un promotor – ne-am dus pe scena in tricourile si
blugii cu care zburaseram.
Multimea parca innebunise. Jackie si-a ridicat
mainile pentru a face liniste si a incercat sa dea o explicatie. Nu sunt sigur
cum a fost primita engleza noastra de catre multimea de vorbitori de limba
portugheza, dar probabil ca au inteles care este realitatea cruda - nici o garderoba,
nici un echipament, nici concert - pentru ca au inceput huiduielile si
intreruperile cu comentarii agresive. Microfonul mi-a fost pasat mie. Poate ca
"pulsul inimii" ar putea sa linisteasca lucrurile. Dar huduielile au
devenit mai tari. Asa ca i-am pasat microfonul lui Michael. Poate omul dragut
din fata lor ar fi putut sa-i linisteasca. Dar nimic nu functiona. Sub huiduielile
in crestere, am auzit o incantare crescanda in portugheza, care, dupa cum s-a
spus ceva mai tarziu, era echivalentul la "rahat! rahat! rahat!”
Eram pierduti, ne priveam unul pe altul,
intrebandu-ne ce sa facem. O sticla a sarit pe scena. Dupa care a plouat cu multe cutii si monede. In tot acest timp, stateam acolo, cu bratele ridicate, ferindu-ne
si retragandu-ne pentru a scapa de ceea ce era aruncat pe scena, incercand sa-i intelegem.
Dar a fost inutil si tot mai ostil. Jackie ne-a ordonat sa iesim de pe scena. In
timp ce ne intorceam, parea ca intreaga Brazilie ne huiduia sa ne intoarcem in
America. "Trebuie să iesim de aici", a spus Bill Bray, in culise.
O mana de fani furiosi au sarit pe scena si
noi am fugit la autocar. De acum, o multime considerabila care anticipase iesirea
noastra, se revarsa tot mai mult catre porti. Am reusit sa ajungem fiecare la
autocar si sa inchidem usile. "Du-te, sofer, du-te, du-te!" In timp
ce se retragea, fanii loveau partile laterale ale busului, revarsandu-si mania.
Totul a devenit urat, asa ca am fost bucurosi sa iesim de acolo. Pe un scaun care
se afla cu doua randuri in spatele meu, Michael parea alb ca o fantoma, ghemuit
in scaunul sau. – “Asteapta! A strigat Marlon. "Este Rose!"
Ne-am uitat rapid pe fereastra si acolo, luptandu-se
pentru a-si croi drum prin multime, facandu-ne semn cu ambele maini, era profesoara
noastra. In graba noastra de a iesi de acolo, o lasasem in urma, citind o
revista oarecare in vestiar. Rose avea una dintre acele coafuri din anii saptezeci, care atarna intr-un stil elegant, dar acum arata ca
si cum fusese tarata printr-o tufa de trandafiri. Cand a batut la usa, soferul a deschis, a lasat-o sa intre, apoi a inchis usa din nou, lasand profesoara – cu
rasuflarea taiata si chipul rosu - in fata, pe culoar.
“Bine! Nu pot sa cred ca nu exista niciun
gentleman in toata gasca asta!” – a spus ea, pronuntand cu exactitate fiecare cuvant.
Din fericire, nu a existat timp pentru o discutie despre acest lucru. In acel moment,
soferul a pus piciorul pe frana, izbind-o pe Rose de scaunul din fata. Apoi - Poc!
- O caramida a spulberat una dintre ferestrele laterale. Poc! - O alta caramida a lovit. Ne-am trantit
cu totii la podea. Cu totii traiam experienta inspaimantatoare de a fi atacati.
Eu plangeam. Michael plangea. Randy plangea. Nu ne puteam mangaia reciproc,
pentru ca, intinsi pe jos, eram prea ocupati sa ne acoperim capul.
In timp ce ne retrageam, autocarul continua
sa primeasca lovituri nu se stie de unde, iar ambuscada parea sa continue la
nesfarsit. Intre timp, cand am ajuns in siguranta relativa a hotelului, aveam deja
trei ferestre spulberate si nenumarate lovituri. Michael si cu mine tremuram
de-a binelea, rugandu-l pe Joseph sa nu ne reintoarcem acolo pentru a sustine
spectacolul. Din fericire, a anuntat ca vom pleca cu primul avion, in dimineata
urmatoare. In zorii zilei, eram pregatiti si am luat un autobuz de schimb pana la
aeroport.
Dupa ce Jack si Bill au inceput sa organizeze
descarcarea, am intrat in terminal pentru a fi verificati si am realizat ca
drama nu se terminase. Ne-am intalnit cu un grup de soldati, fiecare avand mitraliere
la piept, iar un oficial a explicat cu putere ca nu ne este permis sa plecam nicaieri
pana cand nu ne onoram angajamentul contractual. Au fost multe si serioase
discutii pe care noi nu le-am auzit, dar puterea simbolica a armatei era o aluzie
deliberata ca nu vom pleca nicaieri.
Rezultatul acestei nebunii a fost ca nu am avut alta optiune decat sa ne intoarcem la hotel si sa asteptam inca 24 de ore
pentru ca echipamentul nostru sa apara. Era cam ciudat sa facem un spectacol pe
care oricum eram facuti sa-l facem, si asta a fost ca un adevarat amortizor asupra
spiritelor noastre. Probabil, a fost singurul concert pe care nu ne-am mai simtit
entuziasmati sa-l sustinem, dar, o data intrati in atmosfera spectacolului, l-am pornit. Si stiti care a fost marea nebunie? Fanii au avut partea lor de
salbaticie: au tipat, au cantat si au lesinat - si ne-au spus cat de mult ne
iubesc ei pe noi.
Noi am actionat copilareste mai tot timpul, asa incat, atunci cand colaborarea dintre Motown si Rankin & Bass a devenit
favorabila, noi am gasit-o potrivita pentru ca ne-a transformat in personajele
de desene animate din serialul animat ABC, The Jackson 5. Pentru Michael,
realitatea pe care viata noastra a transformat-o intr-un desen animat, a fost
mai entuziasmanta decat a fost pentru el oricare album sau concert. El era in
fata acelei televiziuni in fiecare sambata dimineata, acasa sau in hoteluri, ca
si cum asta ar fi fost singurul lucru de vizionat in lume. Fiecare episod
prezenta melodiile noastre, dar au folosit actori pentru vocile noastre, asa ca
nici macar nu trebuia sa lucram pentru asta. Asta l-a facut pe Fred Rice de la
Motown magicianul cartii mele. Pentru Michael, desenul animat era un C.S. (Child
Support).
Nota: Clive
Staples Lewis (29 nov 1898 – 22 nov 1963), scriitor si cadru universitar de origine irlandeza, cunoscut
pentru scrierile sale despre literatura medievala, apologii crestine,
lucrari de critica si romane de fictiune, in special ciclul narativ pentru
copii Cronicile din Narnia.
Fantezia lui Lewis a devenit una reala. In acel
spatiu asemanator cu Narnia, versiunea recunoscuta a vietii noastre a venit fara
brutalitatea si agitatia Jackson-maniei. In ochii lui, noi eram acum la egalitate
cu Mickey Mouse si, ca un pasionat a lui Disney, lui i-a placut asta. Pe masura
ce a crescut, s-a rupt de succesul desenului. Pe de o parte, lui i-a placut
"sa fie" un personaj de desen animat care apartinea unei alte lumi.
Pe de alta parte, aceste reluari amenintau sa ne pastreze pentru totdeauna
perceputi ca un grup de copii, iar Michael era acum insetat sa iasa din limitarile
personajului caruia ii place guma de mestecat. Daca nu dorea neaparat sa creasca
ca persoana, voia totusi sa se dezvolte ca artist.”
“You Are Not Alone, Michael”/ The Hayvenhurst Years/ de
Jermaine Jackson
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.