Copii animati de un vis
“Multi semeni isi incep cariera la o varsta cand stiu
exact ce fac si de ce fac, ceea ce, cu siguranta, nu este si cazul meu. Ei isi amintesc tot ce li s-a intamplat, pe cand eu, pus
sa reconstitui toate acele zile care au trecut, nu pot face abstractie de
faptul ca, la inceputul inceputului, nu am avut decat cinci ani. Cand esti un
copil de pe urma caruia se castiga bani din spectacole, chiar ca nu intelegi
mare lucru din ceea ce se intampla in jurul tau. Oamenii mari sunt aceia care iau o multime de hotarari
in legatura cu tine, mai ales cand nu esti de fata. Imi amintesc cum cantam cat ma tineau puterile si cum dansam cu nespusa bucurie, cum munceam pana la
istovire, poate prea mult pentru un copil.”/ M.J.
“Michael
era un copilas, inca se impiedica mergand in scutece, insa dupa ce mancarea era
stransa si totul era curatat si sters, Mama se aseza, il punea in leagan si ii
canta sa adoarma. "Cotton Fields" a constituit initierea mea vocala
si cantecul de leagan a lui Michael. Michael in scutece reprezinta prima mea
amintire despre el. Nu-mi amintesc de nasterea lui sau de Mama intrand pe
usa, cu el in brate. Noii sositi nu erau un eveniment mare in familia
noastra. Aveam cinci ani cand am inceput sa schimb scutecele. Am facut si
eu ceea ce au facut toti – am ajutat-o pe mama unde am putut, oferind o pereche
suplimentara de maini pentru ce avea sa devina o familie cu noua copii. Michael
s-a nascut hiperactiv, cu energie si curiozitate nelimitate. Daca vreunul
dintre noi isi lua ochii doar o secunda de la el, se furisa imediat sub masa
sau sub pat.
Cand mama pornea, la pretextul nostru, masina
de spalat, el topaia si sarea pe loc, in ritm cu vibratiile ei. Sa-i schimbi scutecul pe canapea era ca si cum ai fi incercat sa tii un peste umed – se
zbatea, lovea, se intorcea. Arta de a pune un scutec cu ace de siguranta era un
test pentru oricare adult, sa nu mai vorbesc de mine care aveam cinci ani si,
mai des decat nu, Rebbie sau Jackie veneau in ajutorul meu. Michael avea acele
degete extraordinar de lungi si subtiri care imi prindeau degetul mare si niste
ochi mari, care spuneau: "Ma distrezi foarte greu, prietene." In ochii
mei, totusi, el era fratiorul care avea nevoie de ingrijire. Grija unuia fata
de celalalt, ne-a fost insuflata la toti, insa eu m-am simtit protector cu el
din prima zi. Poate pentru ca tot ce auzeam in jurul meu era un strigat de
felul: "Unde e Michael?"... "Michael e bine?"... "Michael
a fost schimbat?" "Da, Mama...l-am gasit...e aici", striga vreunul
dintre noi. ”Nu iti face griji. Michael e bine. Michael e bine.”
Contrar imaginii generale ca noi am fi avut o
copilarie rece, nefericita, cresterea si educatia noastra a fost plina de
dragoste, deoarece Mama ne sufoca cu sarutari si afectiune. Inca mai simtim si
azi puterea acestei iubiri. Eram baiatul dragalas al mamei - asa cum era si
Michael - si adorarea noastra a devenit o lupta intre mine, el si La Toya,
pentru cine ocupa locul ravnit langa mama, stransi la picioarele ei, tinandu-i
fusta. Am inca aceasta imagine calda a sosirii ei pe usa din fata, mergand cu
greu prin zapada adanca a iernii din Indiana. Statea acolo, stergandu-si
picioarele pe covor si scuturand capul acoperit de zapada. Apoi, Michael –
puiul care crestea cel mai rapede - se ridica si isi infasura bratele in jurul
unui picior, urmat de mine, La Toya, Tito si Marlon. Inainte de a-si scoate
haina, isi scotea mainile din buzunare, cu doua pungi de arahide spaniole
fierbinti. Intre timp, Jackie si Rebbie pregateau bucataria pentru ca mama sa
inceapa sa gateasca, asteptandu-l pe Joseph sa soseasca acasa. Am crescut
numindu-l Joseph. Nu Tata. Sau tati. Sau Papa. Doar "Joseph". Asta a
fost dorinta lui. In interesul respectului...”
Si anii au trecut…
“Primul nostru spectacol public adevarat, ca grup “Jackson 5”, a fost pe 29 august 1965: ziua in care Michael implinea varsta
de sapte ani. Nimeni nu a observat asta la momentul respectiv. Zilele de nastere
erau asemanatoare Craciunului: evenimente nesemnificative care nu erau marcate in
casa lui Iehova. Dar, cel putin ziua in care Michael a implinit sapte ani a
fost putin diferita in sensul ca nu a fost o zi obisnuita si neinsemnata.
Evelyn Lahaie, acea doamna care a sugerat pentru prima data numele grupului nostru, ne-a
invitat sa participam la un eveniment la moda pentru copii, organizat de ea la
centrul comercial Big Top de pe Broadway, 53. Ea era prezentatoare de muzica
folk si ne-a anuntat ca fiind "Grupul Muzical Jackson Five, o alta trupa folk
tanara si spectaculoasa". Tot ce imi amintesc este ca am vazut o multime
de fete tinere si, dupa spectacol, Joseph a spus: "coborati acolo si incepeti
sa va vindeti fotografiile".
In ochii nostri, concertul de muzica folk a
fost doar o incalzire pentru scena adevarata, cea de la scoala lui Jackie si
Rebbie, Theodore Roosevelt High, cateva luni mai tarziu, in 1966. La mall, mama povestea ca vom prezenta spectacole in "locuri mai frumoase“. Scoala
organiza un concurs anual de talente, care cuprindea o varietate de spectacole prin
tot orasul. Noi, de departe eram cea mai tanara aparitie si abia asteptam sa
iesim in fata. In culise, Michael batea incet bongosul pe care inca il mai
folosea. Jackie zornaia Maracasul lui si ni s-au mai alaturat doi membri din
trupa: Earl Gault, primul nostru tobosar si Raynard Jones, care canta bas la diferite
ocazii. Sala de spectacol a scolii era plina pana la refuz. Erau cei care plateau
- 25 centi pentru un bilet si aflasem ca vor mai fi si cateva chipuri familiare
care abia asteptau sa rada de noi.
Cand Tito s-a dus dupa chitara - a descoperit
ca cineva a incercat sa ne saboteze prin dereglarea acordurilor. Sfatul lui
Joseph: "Verificati intotdeauna tuning-ul inainte de a continua" – era
bine-venit de foarte mult timp. "Cineva nu vrea sa castigati", a spus
el, "asa ca, iesiti in fata si aratati-le voi!" Statea in rand cu noi
si nu parea nici pe departe la fel de increzator ca noi. Intotdeauna era
tensionat inaintea unui spectacol, indiferent daca era vorba de zilele de spectacol
sau de anii de inregistrari. In momentele acelea, nu avea nicio contributie si
niciun control.
Dar noi nu puteam fi decat bine pregatiti. Cand
am iesit, am fost intampinati cu aplauze politicoase. Bucata "My Girl" de la Temptations a fost
melodia noastra de deschidere. In perioada cuprinsa intre incheierea aplauzelor si inceperea muzicii, m-am uitat cu
curiozitate peste umarul lui Tito, in umbra, la Joseph. Era ingrijorat.
Raynard la bas a dat intro-ul cantecului ca deschidere... apoi a intrat Tito
la chitara cu melodia... si apoi Jackie cu Maracasul... si Michael cu bongosul sau
... dupa care am inceput sa cant eu.
Momentul nostru s-a creat atunci cand eu am
dus vocea intr-un alt ritm Temptations: “Get
Ready" cu un tempo crescut. Atunci, Jackie, Marlon si Michael au atacat-o
in fata scenei, revigorand-o pentru finalul vocal al lui Michael - "I Got
You (I Feel Good)" a lui James Brown. Dupa primul lui verset, multimea era
in picioare. M-am uitat in dreapta, dupa aprobarea lui Joseph. Inca era ingrijorat,
cu bratele de o parte si de cealalta a corpului. Doar buzele i se miscau, asa
cum murmurau versurile, fixandu-l pe Michael. "Eeeeeooowwww!", a strigat Michael. "Ma simt bine..." Cu sunetul sau inalt, asemanator tipatului
hienelor, gurile multimii s-au deschis deodata si au tipat si ele. Apoi, in
timp ce ne apropiam unii de altii, el i-a facut pe spectatori sa simta cu
adevarat acel "I Got The Feeling". A sarit in fata scenei si a inceput
sa danseze; un mic
dervis care se invartea coregrafic. Avea numai sapte ani.
Nu am banuit ca vom fi asa de buni, insa
Michael a facut senzatie. Nu a contat faptul ca era vorba doar de scoala noastra
locala. Atunci cand esti copil, multimea care tipa este multimea care tipa. In
culise, dupa spectacol, am topait cu totii de bucurie, retraind totul. Era ca
si cum marcasem un mare gol. Joseph era… multumit. "In general, ati
procedat bine", ne-a spus el, "Totusi, mai avem de lucru." Urmatorul
fapt pe care mi-l amintesc, este acela ca am fost anuntati castigatori. Am revenit
pe scena unde am fost intampinati cu mult mai multe tipete.
Nu am avut nevoie de aprobarea
lui Joseph in seara aceea. Eram pentru prima data castigatori si acesta era un lucru bun dupa
standardele oricui. Ne-am dus acasa si am sarbatorit cu inghetata. Joseph s-a indreptat catre un colt fastuos al camerei de zi, in fata unei mici colectii de trofee de
baseball, vorbindu-ne despre o alta obsesie a noastra. Aceste trofee erau
pastrate ca recuzita pentru a sustine un singur lucru: ca sa fi rasplatit trebuie
sa devii cel mai bun.
De la fereastra dormitorului nostru, aveam vedere libera asupra terenului de baseball unde jucam, chiar langa scoala Theodore
Roosevelt High. Daca ne-ai fi cerut atunci sa alegem intre visul pentru muzica sau
visul pentru sport, cred ca am fi optat pentru baseball. Mai ales Jackie. Ori de cate
ori avea probleme cu Joseph si voia sa fuga, intotdeauna noi stiam unde sa-l gasim:
in fata tribunelor, aruncand o minge intre mana si manusa. Noi am fi optat in favoarea visului pentru baseball din simplul motiv ca parea mai realist si trei dintre noi
erau deja juniori destul de buni.
Jackie era foarte bun, avea oameni care il
examinau si presimtea ca un contract era iminent. Baseball-ul era acolo unde
ii era si inima, mai mult decat pentru oricare dintre noi. La meciuri, Michael
era ca o mini-mascota, asezat in tribune intre Marlon si Joseph, purtandu-si mini
tricoul verde-cu-alb, care-i cobora pana la nivelul genunchilor blugilor,
mestecand bomboane rosii si aplaudand ori de cate ori unul dintre noi primea
mingea.
In calitate de campioni ai concursului de
talente de la Roosevelt High, am intrat intr-o alta competitie care ne-a impins
impotriva castigatorilor finalisti de la alte scoli din zona. Am castigat si aceasta competitie, iar blitul
Gary Post-Tribune a captat triumful si trofeul nostru, in alb-negru, pentru
posteritate. Imi amintesc bine acea fotografie cu textura granulata, datorita
bandajului urias care acoperea cu un plasture sprancenele mele drepte.
Importanta primului loc - acelui prestigiu si acelui trofeu - a devenit evidenta in momentul
in care nu am mai castigat. A fost la Horace Mann High, iar motivul
pentru care acest fapt mi-a ramas in memorie se datoreaza premiului primit
de noi pentru locul doi: un televizor color nou.
Problema era ca Joseph nu a primit pierderea foarte
bine, asa ca niciunul dintre noi nu a stiut cum sa se comporte in infrangere.
Stiam ca nu era un motiv de bucurie, dar nu parea a fi nici motiv prea mare
de dezamagire. Marlon a rupt gheata atunci cand am impachetat si ne-am indreptat catre
exterior. "Cel putin, am castigat un televizor
color!", a spus el, discutand cu noi cei care presimteam ca vizionarea
programelor prin intermediul culorilor unor foite de plastic, va lua sfarsit. Joseph,
insa, nu a vazut nicio mangaiere in acel premiu. "Nu exista decat un singur castigator, iar victoria
intrecerii inseamna a fi primul, nu al doilea!", a spus el, impartindu-si privirea in mod egal intre
noi. Nu ne-am ridicat televizorul color in ziua aceea. Joseph ne spunea ca nu
il meritam. Nu existau recompense pentru locul al doilea.
Mi-as fi dorit sa fi arhivat acele vremuri
pretioase si sa tin un jurnal sau un album, mai ales acum, de cand Michael nu mai
este. O pierdere profunda va face sa intelegeti nostalgia, dorind sa va amintiti
fiecare ultim detaliu al oricarei experiente pe care ati avut-o odata.
Lucrurile s-au intamplat si s-au miscat atat de repede incat spectacolele si
anii s-au imbinat intr-una. In mintea mea, acei ani de inceput ai lui “Jackson
5” sunt un fel de calatorie cu un tren de foarte mare viteza: locurile de pe
traseu se pierd vajiind si numai plecarea, destinatia si anumite statii
memorabile raman vii.
Intre anii 1966 si 1968, majoritatea
weekendurilor au fost consumate pe drumul care ne-a construit reputatia. Am prezentat
spectacole in fata unui mix de spectatori: prietenosi, entuziasti, bauti sau
indiferenti. De obicei, numai vederea celor cinci copii ce intrau pe scena
atragea atentia oamenilor, iar factorul "dragut" era in favoarea
noastra, mai ales cu Michael si Marlon in fata. Cea mai placuta senzatie era cand
spectacolele noastre insufleteau o multime reticenta.
“Mr. Lucky’s”, taverna principala din Gary, era
locul in care ne-am petrecut multe nopti pe saptamana si unde am castigat prima
noastra taxa de spectacol: 11 $, impartita intre noi. Michael isi cheltuia
partea sa pe bomboane, pe care le impartea cu copiii din cartier. Castiga primul lui salariu si il cheltuieste
pe bomboane ca sa le imparta altor copii?", a spus Joseph, furios. Dar cand
a ajuns sa "imparta si sa aiba parte", Michael a purtat cel mai stralucitor
aur, si asta pentru ca intotdeauna eram incurajati de Mama sa ne gandim la altii
si sa facem fapte bune. Intre timp, parintii nostri ne-au sustinut ascensiunea
prin investirea intr-o "garderoba".
Uniforma obisnuita era fie o camasa alba,
pantaloni clopot negri si o centura rosie, fie un costum stralucitor de culoare
verde-padure, cu camasa de-un alb rece. Mama facea toate modificarile
costumelor noastre la masina de cusut si o doamna, pe nume Doamna Roach, ne cosea
"J5" pe buzunarele de la piept ale sacoului. Imi amintesc acest
detaliu pentru ca le-a cusut stramb si simteam ca ceva era imperfect, dar si nerectificabil.
Daca nu cantam la “Mr. Lucky’s”, eram la restaurantul “Guys & Gals” sau la “High
Chaparral”, in partea de sud a orasului Chicago. Adesea, nu intram pe scena pana
la ora 11.30 seara si nu ajungeam acasa pana la ora 2 dimineata, avand scoala a
doua zi. Cinci frati erau vesnic adormiti in timp ce se deplasau spre soseaua Jackson
Street, la 2300.
Intr-una din noptile cu spectacol, am ajuns in
fata unui hotel din Gary si ne-am lamurit imediat de ce orasul nostru avea
reputatia unui loc violent, binecunoscut pentru crima. Legenda spunea ca daca ati
fi sapat destul de adanc, ati fi gasit radacinile gangsterilor originali - inainte
ca bandele sa se extinda la est spre New York. Nu stiam nimic despre asta. Tot
ceea ce stiu este ca am descoperit ca fiind "localnic" nu insemna sa ai si
imunitate la violenta. Era seara si ne transportam echipamentul inauntru, pe la
intrarea din spate, cand Joseph a fost oprit de cinci barbati de 20 de ani. – Nu
vrei sa te ajutam? a intrebat unul, apucand un microfon.
Joseph a crezut ca este jefuit, asa ca a
refuzat sa renunte la microfon si l-a impins pe individ. Urmatoarele doua sau
trei minute s-au derulat repede, deoarece toti au sarit asupra lui iar el a cazut
la pamant sub o ploaie de pumni. Michael si Marlon au tipat: "Joseph! Joseph!
Nu! Nu! Nu!” Banda a inceput sa foloseasca bastonasele noastre si microfoanele ca
arme. Joseph s-a ghemuit ca o minge, si-a acoperit fata cu antebratele si a incasat
bataia. Intre timp, Michael s-a dus la cea mai apropiata cabina telefonica de
la capatul strazii si a chemat politia. "Nu am reusit sa ajung sus, asa ca
a trebuit sa sar sa arunc moneda in fanta", ne-a spus el dupa aceea.
Cand Michael a ajuns inapoi, grupul deja fugise
iar Joseph era ajutat de administratia hotelului. Era ranit grav: fata ii era
zdrobita si deja incepuse sa se umfle. Cineva a alergat sa ia gheata si a
folosit-o pentru a-i infasura mana ce o avea fracturata. Avea, de asemenea, si
un maxilar rupt. Stand pe bara de protectie din spatele dubei, s-a calmat.
Apoi, printr-un ochi si jumatate, ne-a privit: "Sunt in regula." Dupa
care, le-a spus lui Michael si Marlon sa-si stearga lacrimile.
- Nu poti sa prezinti un spectacol in acest
stat, a spus el.
- Vrei sa mergem mai departe? a intrebat
Jackie, neincrezator. "Oamenii sunt aici ca sa va vada - oamenii asteapta
sa va vada", a spus el, ridicandu-se cu grija in picioare. "Voi merge
la doctor maine dimineata." In noaptea aceea, a trebuit sa ne strangem si sa ne concentram pe spectacolul nostru. Joseph a fost mereu prezent, cu
plasturi pe fata, ingrijindu-si mana. Ne-a invatat o alta lectie grea, chiar daca
neintentionat: orice se va intampla, spectacolul trebuie sa continue.
Nu-mi amintesc sa imi fi facut in noptile acelea temele
de scoala pentru a doua zi dimineata. Mancam cina si ne pregateam pentru
spectacol. Temele de casa au fost ceva pe care le ingramadeam in weekend sau le
mazgaleam in pat dimineata. Asta s-a intamplat atunci cand copilaria a inceput
sa ne fie eclipsata de indatoririle adultilor. Exista intotdeauna un nou
spectacol de pregatit, o noua rutina de repetat sau un nou oras de cucerit. In varsta
de numai noua ani, Michael trebuia sa creasca repede. Asa cum am facut toti.
Acum aveam o profesie, pe cand alti copii nu aveau de facut altceva decat sa se
joace tot timpul. Dar, daca ar fi fost altfel, nu ne-am fi putut desparti
niciodata ca Jackson 5 si lumea n-ar fi cunoscut niciodata muzica lui Michael.
Lucrurile au fost asa cum trebuiau sa fie. Noi am gasit o adevarata bucurie pe
scena; asteptam cu nerabdare acest lucru, asa cum ceilalti copii asteptau cu
nerabdare orice fel de distractie care sa le aduca bucurie.
Datorita lui “Mr. Lucky's” si “Guys & Gals”,
care ne-au oferit o munca regulata, Joseph a renuntat la slujba lui de la fabrica
de conserve si si-a redus orele de la Uzina, la schimburi part-time, de zi.
Comisioanele noastre nu puteau fi tot atat de bune, dar el si-a pastrat speranta
intr-un viitor plin de faima pe care l-a pus la bataie. Mama s-a speriat,
evident, dar Joseph a asigurat-o ca totul este sub control. Ea a dat tacuta din
cap in acord cu el, dar apoi, cunoscand-o pe Mama, probabil s-a ingrijorat pe
cand sa adoarma si s-a rugat de nenumarate ori catre Iehova. Insa, ceea ce ea nu
a aflat imediat, a fost ca unele dintre spectacolele de noapte tarzii includeau
si stripteoze. Acesta era varieteul spectacolelor din baruri in acele timpuri si,
de multe ori, cand ieseam de pe scena, gaseam doamnele jumatate dezbracate, in ciorapi
de plasa si bretele, asteptand in flanc.
Daca Craciunul si zilele de nastere erau un pacat
in ochii lui Iehova, atunci sa iei parte la o intalnire cu stripteoze erotice
echivala cu a sta impreuna cu diavolul, asa incat sa nu-l invinuiti pe Joseph ca nu i-a
detaliat Mamei itinerarul nostru exact. Dar meciul s-a jucat intr-o seara, cand
un accesoriu din dantela si-a gasit locul intr-unul dintre sacii nostri. Mama a
iesit din dormitor, tinand intre degete un mot pentru mamelon. "De unde aveti
asta?" Pentru prima data in
viata lui, Joseph a fost mut. "Ii tii treji pe copiii nostri toata noaptea cand au
scoala de dimineata si ii lasi sa se uite la femei goale? Cu ce fel de oameni se
amesteca fiii nostri? Aceasta este viata pe care le-o arati, Joseph!”
Noi, fratii, am privit asemenea incidente in
mod diferit. In mintea mea, corpul unei femei era hipnotic si frumos, dar Michael
le-a vazut pe aceste femei cum se degradau pentru a tachina barbatii, iar pe barbati
tratandu-le ca pe obiecte sexuale. Dar, se holba si el si chicotea ca si noi, dar impresia de durata s-a
format diferit. Isi aducea aminte mereu de o stripteoza oarecare – pe nume
Rosie - aruncandu-si chilotii in multime si agitandu-si partile corpului de cum
incercau oamenii sa o atinga. Michael isi ascundea intotdeauna ochii. “Awww, omule! Este groaznic. De ce face
asta?"
Mama a povestit ca nu a stiut de stripteoze pana
cand a citit autobiografia lui Michael. Cred ca asta este versiunea
"oficiala" de dragul Salii Regatului. Nu ca obiectiile ei au avut
de-a face cu a fi un Martor al lui Iehova. Dupa cum spune ea, ce mama a oricarei
credinte ar vrea ca fiii ei tineri sa frecventeze un astfel de mediu atat de tarziu
noaptea? Cred ca acolo a fost diferenta cruciala dintre Mama si Joseph. Ea ne
privea ca pe fiii ei si adesea ingrijorata de impactul tuturor spectacolelor si
calatoriilor, iar pentru Joseph, noi eram in primul rand solisti si in al
doilea rand fii. El a considerat orice si totul drept un pas necesar in directia
cea buna.
Spectacolul tinut la mijlocul saptamanii nu a fost suficient pentru Joseph. In fiecare weekend ne facea rezervare oriunde gasea o
deschidere, ajutat de doi DJ-i din Chicago, Pervis Spann si Rodney Jones. Ei au
actionat ca promotori ai clubului nostru si au fost agenti de rezervare si pentru
BB King si Curtis Mayfield, dar activitatea lor principala era in direct la Radio
WVON din Chicago, cel mai ascultat post din Gary. Pervis si E. Rodney au stimulat
muzica soul foarte mult, asa ca promovarea noastra era in maini bune: radio-ul
negru era singura cale abordata pentru a fi observati atunci. Daca eram "inauntru"
la WVON, eram pe radarul industriei locale de inregistrare.
Pervis, care purta mereu o palarie tip
fedora gri-cu-negru, ne-a stimulat spunandu-le oamenilor: "Asteptati sa vedeti cum interpreteaza acesti
copii"! Joseph blestema ocazional
cecurile lui Pervis, dar ce Pervis nu a avut prin fiabilitate financiara,
s-a compensat prin raspandirea cuvantului.
El si Rodney Jones au fluturat steagul nostru ca nimeni altcineva. Ca
rezultat, ne-am ingramadit noi cinci si instrumentele noastre, in camioneta
VW a lui Joseph, in timp ce Mama si Rebbie au ramas acasa cu La Toya, Randy si Janet. Un timp, am vazut mai mult scoala si interioarele cluburilor si teatrelor, decat am facut-o intre
cei patru pereti ai casei noastre.
Omnibusul turistic VW avea doua scaune in
fata, iar scaunele de mijloc au fost scoase pentru a face loc amplificatoarelor,
chitarelor, tamburului si altor echipamente. In spate era si o bancheta, dar stateam
si dormeam oriunde ne puteam sprijini trupurile, folosind tamburul drept capota.
Nu puteam fi impachetati mai strans, dar calatoriile erau pline de glume, ras si
cantece. Dupa cum ne coordona Joseph, noi fratii aveam intregul spectacol in capul
nostru, fara niciun dubiu. “In aceasta privinta, nu uitati sa ne intoarcem la
acest cuvant...” spunea Jackie. Sau Tito: "La inceputul podului, tineti
minte, ridicati-va mainile in sus". Sau Michael: "Jackie, tu vei
merge la un capat al scenei, iar eu voi fi la mijloc. Marlon, du-te de cealalta
parte…" In felul acesta ne pregateam noi pe drum: vorbind. Nu conta ca
aveam varste cuprinse intre sapte si optsprezece ani: nu era superioritate in
rang.
Fiecare dintre noi eram cotat ca egal, iar
Michael, cel mai tanar, era probabil cel mai voios si mai creativ. Nu era vorba
numai de felul in care mergea, care-l facea sa para mai in varsta decat anii pe
care-i avea, dar si de felul in care vorbea. Potrivit indrumarii lui Joseph, concentrarea
noastra trebuia sa fie plina de pasiune, insa un baiat
ca Michael avea ceva in plus. El adauga o anumita dinamica, care oferea
coregrafiei noastre acea energie extraordinara si apoi, in mijlocul spectacolului,
se lansa in propria-i sectiune freestyle, care ducea lucrurile la un cu totul alt
nivel, ca mai apoi sa se incadreze fara probleme inapoi in rand. Stiam cand
era pe punctul de a realiza asta, pentru ca, de cum incepea muzica, se intorcea
spre mine si imi facea cu ochiul.
Michael aparea si ca o persoana pusa pe glume.
Daca unul dintre noi adormea cu gura deschisa, rupea o bucata de hartie, scria
ceva prostesc ca "respiratia mea miroase", o atingea cu un deget umed
si apoi o fixa pe buza inferioara a celui care dormea. Gasea aceasta isprava
extrem de hilara. Daca nu era vorba de buze, era vorba de mancarimea pudrei pulverizata
pe pantaloni sau pe o pernita moale asezata pe un scaun. Michael isi adjudeca
rolul de mucalit principal al grupului.
In vara anului 1966, am calatorit 1.500
kilometri spre Arizona - oprindu-ne doar pentru combustibil - pentru a da un
spectacol la Old Arcadia Hall din Winslow, langa Phoenix, pentru ca Papa Samuel
locuia in apropiere si voia sa ne arate tuturor celor de acasa. A insemnat sa
conducem inclusiv vineri noaptea spre sambata, sa sustinem spectacolul in noaptea aceea, apoi sa ne intoarcem ca sa ajungem acasa duminica, dupa miezul noptii,
pentru scoala avuta a doua zi. Michael nu a ras prea mult in acea calatorie chinuitoare
si lunga. Ceea ce-mi amintesc cu intensitate este ca el statea in fata cu
Joseph si, la un moment dat, s-a tras, si-a pus mainile pe fata si a inceput sa-si
frece viguros obrajii. Ochii i s-au umezit. M-a surprins privindu-l. “Sunt doar
obosit”, a spus el. I-a luat cinci minute si am pornit din nou la drum.
In tot acest timp, am avut un tobosar nou, pe
nume Johnny Jackson si, in ciuda a ceea ce marketingul a afirmat mai tarziu, el
nu ne era verisor si nici alta ruda indepartata. Numele sau de familie era doar o
coincidenta fericita pe care viitorii publicisti au speculat-o. L-am gasit pentru
ca frecventa impreuna cu Jackie scoala Theodore Roosevelt High iar un profesor
de muzica l-a recomandat. In varsta de aproximativ 14 ani, era un baiat micut,
vioi, entuziast, cu un zambet obraznic. Era cel mai bun tobosar tanar pe o raza
de cateva mile, la fel de increzator in talentul sau precum era Michael in
dansul sau. Johnny avea un back-beat grozav si un picior puternic, iar sincronizarea
sa era deosebita. Obisnuia sa loveasca tobele asa de tare incat noi sa simtim
ritmul venind prin picioarele noastre de pe scena. Johnny ne-a ajutat sa facem
sunetul. O alta completare la "familie" a fost cel mai simpatic om, Jack
Richardson, prieten al lui Joseph. A sosit ca sofer desemnat, pentru ca milele
nesfarsite devenisera prea multe pentru tatal nostru.
Jack avea sa ramana cu noi ani de zile si sa
devina o parte integranta a echipei. Orele lui in fata volanului, fara sa se planga,
aratau cata incredere avea el in noi. Oriunde am fost invitati - Kansas City,
Missouri, Ohio - Jack a sarit cu entuziasm. Calatoriile maraton erau importante,
spunea Joseph, pentru ca "trebuie sa apelati atat la publicul alb cat si
la publicul negru." Era hotarat sa construiasca pentru noi o baza
interrasiala a fanilor, intr-un moment in care miscarea drepturilor civile era
la apogeul ei. Ca si copii, culorile rasiale nu ne deranjau. Nu conta pentru
noi daca fetele din multime erau negre sau albe si nu ne afecta felul in care prezentam
spectacolele. Reactia audientei era intotdeauna aceeasi - ne iubeau.
Toate discutiile despre afaceri nu ne
interesau: pur si simplu saream in duba, ne faceam aparitia pe scena si tineam
spectacolul. Asta era tot ce ne interesa. Pe masura ce noi rataceam, dupa spectacol,
prin diferite locatii si hoteluri, Joseph era ocupat si grabit, in numele nostru,
sa stranga maini si sa faca relatii. Tot ce doream noi era sa ne intoarcem
acasa dar, pe de alta parte el aducea unele "contacte" noi, iar noi trebuia
sa nu ne aratam nemultumirea, sa ne aranjam fetele si sa zambim. In timp ce noi
ne straduiam pentru renume, Joseph parea sa nu se descurajeze. Spunea ca daca
Stevie Wonder a reusit, atunci si copiii lui ar putea s-o faca.
Si apoi a venit speranta, in prezenta unui
chitarist pe nume Phil Upchurch, pe care l-am intalnit dupa un spectacol din
Chicago. Joseph ne-a povestit cu entuziasm cum acest artist lucrase deja cu
Woody Herman, Curtis Mayfield si Dee Clark. In 1961, lansase un single,
"You Can not Sit Down", care s-a vandut in mai mult de un milion de
exemplare. “Acum, va lucra cu voi pentru o banda demo”, a anuntat Joseph. Era o
afacere buna, deoarece Phil era un instrumentist influent pe scena din Detroit
iar noi ne-am bucurat. Michael s-a desprins de entuziasmul nostru si l-a imbratisat
pe Phil in jurul picioarelor.
"Te rog, poti sa-mi dai un
autograf?" Phil, care nu avea mai mult de 25 de ani, a scos o bucata de hartie
din sacou si si-a pus rapid semnatura. Tot drumul spre casa, Michael s-a uitat
la autograf ca la un premiu. Ceea ce imi place la povestea asta sunt scrierile
sale ulterioare. Decenii mai tarziu, Phil i-a scris lui Michael cerandu-i un autograf.
El a primit insa mai mult de atat - a fost invitat sa cante la chitara pentru
"Working Day & Night" din primul album solo al lui Michael, Off
the Wall.
Intorsi in Gary, in 1967, Mama era mai mult preocupata
de cine va plati studioul si copiile benzilor. “Eu, a raspuns Joseph”. “Platile
abia incep”, i-a spus el din nou. "Big
Boy" a fost primul nostru single lansat in anul 1967. Potrivit compozitorului
Gordon Keith, care era partenerul nostru, s-au vandut aproximativ 50.000 de
exemplare in intregul Midwest si New York. Am facut chiar si cele mai bune single
Top 20 in revista Jet. Dar cel mai important moment a fost cand Radio WVON l-a difuzat
pentru prima data. Ne-am adunat in jurul radioului, crezand cu greu ca vocile
noastre ieseau din acea cutie. Era ca si cum ati facut o fotografie de grup si
primul lucru pe care-l faceti este sa va regasiti in ea si sa vedeti cum aratati.
Asa a fost cu radioul – ne-am ascultat propriile noastre voci in cadrul
armoniilor si a unor “oohs” de fundal. Am muncit al naiba de greu in living si, deodata, am fost transmisi catre cea mai mare parte din Gary si Chicago; eram
extaziati.
Cu inimile setate pe performanta, invatamantul
universitar ni se parea irelevant. Era greu sa ne miscam cand stiam ca
fundamentul nostru in viata va fi scena - si stiam ca si Joseph stia asta. Scoala
m-a facut sa ma simt trist pentru ca ne-a impartit. Ne-a trimis pe cai separate
in diferite sali de clasa sau, in cazul lui Jackie si Tito, la diferite scoli.
Ma simteam nelinistit fara fratii din jurul meu. Spun "fratii" pentru
ca nu eram doar frati, eram o echipa. Ma trezeam uitandu-ma la ceas, asteptand pauza
in care eu, Marlon si Michael ne puteam reuni. Profesorii au confundat apatia
mea cu un fel de comportament bun, asa ca am devenit in mod implicit un rasfatat al
profesorilor.
Eram unul dintre acei elevi norocosi care nu
trebuiau sa se straduiasca prea mult ca sa obtina gradele B. Drept urmare, mi s-au
incredintat diferite comisioane - sa duc acest lucru sau sa aduc acel lucru. Am
folosit aceste "runde cu servicii" ca o scuza pentru a mai face un
ocol prin clasa lui Michael, doar pentru a ma asigura ca totul era in regula.
Stateam pe coridor – privind liber in clasa lui, prin usa intredeschisa, intr-o
pozitie din care profesoara nu ma putea observa - iar el, intotdeauna era
concentrat, se apleca sa scrie sau avea ochii fixati pe tabla. Colegul care sedea
langa el ma vedea mai intai si il atentiona cu cotul. Ochii lui se indreptau de
la mine la profesoara - niciodata nu-i placea sa intre in necazuri. Cand ea isi
intorcea spatele, el imi transmitea un gest rapid.
Mama era intrigata ca il verificam, dar, in
mintea mea, eram doar fratele mai mare care isi verifica fratele mai mic. Imi
faceam datoria. Michael s-a adaptat mai bine la scoala decat am facut-o eu.
Setea lui de cunoastere era mult mai mare decat a oricaruia dintre noi. El era
acel copil curios care intreba: "De ce? De ce? De ce?" Si, de fiecare data, asculta si inregistra orice detaliu. Sunt sigur ca in capul lui exista un cip de inregistrare incorporat
pentru date, fapte, figuri, versuri si miscari de dans. Intotdeauna mergeam
la Michael la scoala; el, intotdeauna alerga acasa.
Drumul de la scoala acasa reflecta dinamica
copilariei noastre, aratand cine era cel mai apropiat fata de cine. Michael si
Marlon alergau ca Batman si Robin. Pe strada sau pe pista de atletism, Michael il
provoca intotdeauna pe Marlon la curse - si intotdeauna il intrecea la sprint.
Marlon ura sa fie batut ... si apoi il acuza pe Michael ca ar fi trisat si incepeau sa se lupte, iar Jackie trebuia sa-i
desparta. Intotdeauna il intrebam pe Michael de ce lucrurile trebuiau sa ia o
turnura urata. "Am castigat corect si cinstit!", spunea el, bosumflat.
Energia lor combinata era neobosita, alergand mereu in jurul casei, inauntru si
afara, tipand, razand, strigand. Actiunea asta, repetata, o distra de multe ori pe
mama, in timp ce incerca sa pregateasca cina.
Ea se invartea dupa ei, ii apuca in mijlocul
alergarii de brate si le spunea: “Baieti, trebuie sa va calmati!” Si ei o faceau…
timp de aproximativ 20 de minute. Apoi, se infiintau la fereastra dormitorului
nostru, jucandu-se de-a "Armata": doua cozi de matura erau scoase pe
fereastra si "impuscau" trecatorii. Tito si cu mine eram fiecare
umbra celuilalt, iar mama ne imbraca in acelasi fel, lasandu-ne hainele ca si
garderoba pentru fratii nostri mai mici. Obisnuiam sa facem pe sefii lui
Michael si Marlon, spunandu-le sa obtina anumite chestii pentru noi, sa faca
asta si sa faca ailalta, dar aveam grija sa-l lasam pe Jackie in spatiul sau,
pentru ca era mai in varsta si mai capricios, iar Randy era fratiorul nostru mai
mic, inca curios pentru orice.
Dintre noi toti, cei din afara familiei cu
greu si-au dat seama ca Michael a trait numai in doua locuri: in intimitatea
casei noastre si pe scena. Avea atata energie si se concentra atat de bine cand
a venit la Jackson 5; nici un alt copil nu ar fi putut sa fie atat de sigur si sa
arate atat de impozant precum el. Sa-l urmaresti pe scena insemna sa asisti la
o manifestare a increderii in sine suprema, precoce, dar la locul de joaca al scolii
parea retras atunci cand trebuia sa vorbeasca.
Unul dintre cei mai apropiati amici ai lui
Michael era un baiat pe nume Bernard Gross. El ne era apropiat la amandoi, dar
Michael il placea foarte mult. Credea ca "e ca un ursulet de plus" –
cu totul bucalat si rotund, unul care se inrosea cand radea. Era de aceeasi
varsta cu mine, dar la aceeasi inaltime cu Michael, si cred ca Michael aprecia
faptul ca un copil mai mare dorea sa fie prietenul lui. Bernard era cel mai
frumos baiat. Cu totii il apreciam deoarece era crescut de o mama singura si noi
ne straduiam sa intelegem cum putea sa simta singuratatea de a fi un singur
copil. Cred ca acesta era motivul pentru care noi l-am imbratisat ca pe un
prieten rar; un outsider in calitate de membru onorific al clubului fratilor
Jackson.
Lui Michael nu-i placea cand Bernard plangea.
Ura sa il vada suparat pentru orice si, atunci cand o facea, Michael plangea
impreuna cu el. Fratele meu a dezvoltat empatie si sensibilitate de la o varsta
frageda. Dar si Bernard simtea tot la fel pentru noi. Odata, Joseph mi-a spus sa
ies in zapada sa cumpar niste Kool-Aid din magazin si am refuzat. El m-a lovit de
mai multe ori de-a lungul capului cu o lingura de lemn. Am plans tot drumul pana
acolo si tot drumul inapoi. Bernard a mers si el cu mine ca sa ma faca sa ma
simt mai bine. “Joseph ma sperie”, a spus el. “Ar putea fi mai rau. Ar putea fi
si mai rau. Poti sa nu ai tata deloc”, am gandit eu.
Una dintre cele mai mari forte educationale
muzicale in viata lui Michael a fost aparitia grupului “Sly and The Family
Stone”. Am fost inspirati sa-l ascultam de Ronny Rancifer, noul nostru
keyboardist recrutat de la Hammond, East Chicago. Spiritul sau plin de viata adauga
o atmosfera joviala pe drum si el, impreuna cu Michael si cu mine, visam sa
scriem o melodie impreuna. De aceea ne-a facut sa aruncam o privire la fratii
Sly si Freddie Stone, keyboardistul sora Rose si restul puternicului grup al
celor sapte care au explodat in 1966/7 si ale caror postere le-am facut loc in
dormitorul nostru, alaturi de cele ce-i reprezentau pe James Brown si Temptation.
Cu pantaloni stramti, camasi stridente,
modele psihedelice si coafuri voluminoase Afro, acest grup a reprezentat o
explozie vizuala si ne-a placut totul la cantecele lor, versurile inspirate din
teme de dragoste, armonie, pace si intelegere, asa cum erau reprezentate de
hitul lor din 1968, “Everyday People”. Ei au adus lumii o muzica care era inaintea
timpului ei: R&B se contopea cu Rock care se contopea cu Motown. Michael
credea ca Sly era ultimul interpret si l-a descris ca pe un "geniu
muzical". “Sunetul
lor este diferit si fiecare dintre ei este diferit. Sunt impreuna, dar si puternic
independenti. Imi place asta!", spunea
el. Ca si noi, Michael a inceput sa simta ca ne putem acomoda credintei lui Joseph.
Am lansat un singur single sub marca Steeltown, “We
Don’t Have To Be 21 To Fall In Love” (Nu trebuie sa fim 21 indragostiti),
insa noi doream mai mult decat un succes regional.
Vara, ne culcam cu fereastra
dormitorului deschisa pentru a simti briza racoroasa a noptii, insa Joseph era
ingrijorat pentru ca locuiam intr-o zona cu criminalitate mare. Ceea ce nu a stiut
pana cand am mai crescut, era faptul ca motivul principal pentru care lasam fereastra deschisa era accesul pe timpul
zilei cand vroiam sa scapam de scoala. Michael se comporta prea bine pentru a
lua parte la astfel de lucruri, dar cand nu ma simteam bine in clasa, ieseam pe
usa din fata, ma departam de multime, ma ascundeam si reveneam acasa prin
fereastra. Ma ascundeam in dulap - ascunzatoarea folosita de noi - si stateam
acolo, sau dormeam, cu un stoc de bomboane sau de sandvisuri cu salam. Tito si
cu mine foloseam acest spatiu ca ascunzatoare de ani de zile. Cand venea timpul
sa ma intorc acasa “de la scoala”, ieseam din dulap, saream afara pe fereastra si
ma intorceam in casa pe usa din fata.
In cele din urma Joseph s-a saturat sa ne spuna de fereastra deschisa. Intr-o noapte, a asteptat pana ce am adormit, a iesit
afara si a intrat prin fereastra, purtand o masca urata, infricosatoare. In
timp ce aceasta silueta mare a coborat in dormitorului nostru mai intai cu
picioarele, cinci baieti s-au trezit si au tipat de au sculat toata casa.
Michael si Marlon se tineau unul de altul, nemaipomenit de speriati. Joseph a
aprins luminile si si-a scos masca: "As fi putut fi altcineva. Acum, feriti-va!”
Ulterior, in acel dormitor au existat cateva
cosmaruri, mai ales in mijlocul patului, dar sugestia pe care unii o sustin ca Michael
a fost profund traumatizat si speriat de acest eveniment, este ridicola. Joseph
obisnuia sa poarte mereu masti pentru a face ca senzatiile tari sa iasa din intuneric,
sa urce in spatele nostru sau sa puna un paianjen fals sau un sarpe de cauciuc
in pat, mai ales la Halloween. Nouazeci si noua la suta din timp, descoperind
fiorul infricosator, Michael il gasea hilar. Daca cineva a fost afectat de noua
politica de a inchide fereastra, acela am fost eu: s-a fortat astfel o imbunatatire
a prezentei mele la scoala.
Joseph ne-a introdus in concursul de talente al Teatrului Regal din Chicago si am castigat fara greutate. Am continuat sa ne intoarcem
si am continuat sa castigam, luand distinctii pentru trei duminici consecutive.
In acele zile, recompensa pentru un astfel de hat-trick (trei succese
consecutive intr-o perioada limitata) era sa fii invitat inapoi pentru un
spectacol de seara platit si astfel ne-am vazut impartind un proiect cu Gladys
Knight & the Pips, semnat recent de Motown Records. La repetitii, eram in
mijlocul rutinei noastre, cand m-am uitat in rand sa gasesc privirea obisnuita a
lui Joseph, insotita de privirea neobisnuita a lui Gladys Knight. Asa cum spunea
ea, “am auzit unele voci interpretand, am sarit si am intrebat: Cine sunt?"
Cand am iesit de pe scena, Joseph ne-a spus ca vrea sa ne intalneasca in
salonul ei.
Era o mare afacere pentru noi, deoarece ea si
Pips erau in voga, dupa ce intrasera in topurile din anul precedent cu hit-ul
nr.2: “I Heard It Through The Grapevine" (Am auzit-o prin vita de vie). Am
intrat in camera ei, condusi de Joseph. Nu stiu ce trebuie sa fi crezut atunci
cand au intrat cinci frati timizi, tinand cont de interpretarile care i-au
atras atentia. Michael era atat de mic incat, cand s-a asezat pe
canapea, picioarele i s-au leganat intr-una.
“Tatal
vostru mi-a spus ca voi baietii aveti un viitor mare inaintea voastra", a
spus ea. Am incuvintat din cap. Gladys s-a uitat la Michael. - Iti place sa canti?
- Da, a spus Michael. Ea ne-a privit si pe ceilalti patru. Cu totii am dat din
cap. "Baietii ar trebui sa fie la Motown!" A fost noaptea in care
Joseph a intrebat-o pe Gladys daca ar putea gasi pe cineva de la Motown sa vada
unul dintre spectacolele noastre. Ne-a promis ca va face aceasta solicitare si
nu putea fi mai sincera. Acasa, Joseph i-a spus mamei ca era doar o chestiune
de timp inainte ca telefonul sa sune. Dar nu a facut-o niciodata.
Dupa cum s-a dovedit, Gladys s-a tinut de
cuvant, pentru ca am aflat mai tarziu ca l-a contactat pe Taylor Cox, un executiv
de la Motown, dar nu a existat niciun interes mai sus de el. Berry Gordy,
fondatorul marcii, nu cauta un grup de copii. Facuse asta cu Stevie Wonder si
nu-si dorea o alta durere de cap pentru a angaja tutori sau pentru restrictiile
Comitetului pentru Educatie asupra orelor de lucru.
Intre timp, Joseph ne-a tinut pe drum iar noi
ne-am mentinut conectati la Teatrul Regal, Teatrul Uptown, Philadelphia sau
Teatrul Howard, Washington DC. Drumul ne-a dus catre "Circuitul
Chitlin" - nume colectiv acordat la o multime de locuri de intalnire din
sudul si estul tarii, care prezentau mai ales spectacole noi, afro-americane.
Acestia au fost "anii nostri de slefuire", cand scena profesionala
ne-a educat in ceea ce priveste interpretarea live. In tot acest timp, noi am continuat sa
tinem spectacole si sa ne perfectionam.”
Traducere din capitolul “Just kids with a dream” (si o parte din “2300, Jackson Street”)
“You Are Not Alone, Michael”/ de Jermaine Jackson
De cate ori poarta
aducerii–aminte se intredeschide, talmacesc cu bucurie si patrund in tainele cartii al
carei titlu perfect este ”Tu nu esti singur”… Tu nu esti singur… O invitatie
inauntrul adevaratului caracter al unui om, in intuitiile personale si aspiratiile
care i-au pus, pas cu pas, talentul in valoare, in cele mai intime ganduri ale sale.
Este o raza de lumina binecuvantata ce se revarsa asupra persoanei din
spatele statutului de superstar, a identitatii ce a zabovit prea mult timp in
umbra. O carte care ne povesteste despre bucuria simpla pe care numai fratii o
pot impartasi, ca frati adevarati, despre munca asidua si placerea neobisnuita
de a simti pana la identificare muzica si dansul, de a se depasi pe ei insisi,
de a-si urma visurile, de a capata puterea sa se desprinda de influentele
negative venite din partea celor care au urmarit sa distruga, de-a lungul intregii vieti, prin confuzie si
culpabilizare, structura sufleteasca a omului,
icoana lui cea mai de pret. Este vorba de bucuria si amintirile care ii leaga
de trecutul petrecut impreuna si alaturi de cel care nu mai este.
Suntem invitati, cu multa
maiestrie si onestitate, intr-o lume pe care nu avem cum sa o cunoastem altfel,
decat intorcandu-ne in timp… pentru ca aceasta povestire este cu adevarat o
intoarcere in timp a celor carora le este dat sa retraiasca clipa, chiar si
atunci cand aceasta clipa nu le apartine… O fraza, un cuvant, un gand, un gest sau
o dorinta… cand sunt atat de bine cunoscute, intelese, traite, visate impreuna
si alaturi de cei cu care ai copilarit si impartit bucuria repetitiilor,
spectacolelor, perfectionarii continue, a rasetelor, lacrimilor si amintirilor…
transforma prezentul intr-un trecut magic ce se vrea a fi retrait cu intensitate.
Redevenim copii… Sunt momente
atat de pline de spiritul si jocurile nastrusnice ale copilariei, momente in
care simtim prietenia, sufletul si iubirea care domneste in casa din Gary,
Indiana, de unde razbate muzica si credinta… Simtim freamatul sarbatorilor de
iarna si magia zilelor de Craciun atat de mult dorite, dar interzise prin credinta. Suntem noi, eroii unor intamplari adevarate, noi cei carora ne place
atat de mult sa cantam si sa dansam, sa oferim lumii bucuria spectacolului si
dorinta de afirmare si depasire. Suntem noi, cei carora Dumnezeu ne-a daruit
talentul rar, extrem de rar, de a transmite celorlati iubire, atat de multa
iubire, neacceptat de multa iubire, onestitate si candoare, si bucurie...si tot
ceea ce inseamna implicare si multumire fata de munca facuta cu daruire, fata
de simtamintele de neegalat percepute prin muzica si calitate sufleteasca, de oamenii
din intreaga lume. Pentru ca ceea ce conteaza in arta, este sa
vibrezi tu insuti si sa ii faci si pe ceilalti sa vibreze impreuna cu tine.
Invitatia catre acest trecut ne
aminteste cu fiecare cuvant in parte: Acesta este Michael Jackson - omul, nu
legenda - prin ochii unuia dintre fratii sai. Pentru ca, asa cum afirma insusi
acest frate: "Acesta este adevarul asa cum il stim. Am citit atat
de mult despre ceea ce cred oamenii ca stiu despre Michael, dar aici este vorba
despre ceea ce s-a intamplat cu adevarat.”
Sa le multumim, pe
aceasta cale, acelora care cred in Adevar, axa centrala a existentei si a
relatiilor interumane!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.